Organizacja

     Statut

     WSO

Aktualności

Historia szkoły

Projekty szkoły

Biblioteka

Świetlica

Stołówka

Dojazdy do szkoły

Kalendarz roku szk.

Galeria

 

 

 

 

ZESPÓŁ SZKÓŁ

W DĄBROWIE

   
 

 

Strona główna           Aktualności          Szkoła Podstawowa           Gimnazjum           Liść Dębu

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

 

I. WSTĘP

Naszą – nauczycieli – misją jest pomóc uczniom tak, aby dzisiaj uczyli
się lepiej niż wczoraj, a jutro lepiej niż dzisiaj. Jednym z działań pozwalającym to
osiągnąć jest dobre ocenianie.
.
Staraliśmy się, aby nasz szkolny system nauczania:
- był jasny i zrozumiały,
- jasno określał oczekiwania w stosunku do uczniów,
- pozwalał na przekazywanie uczniom wyczerpujących informacji zarówno o ich
postępach, jak i obszarach wymagających dalszej pracy,
- wzmacniał uczniów w poczuciu odpowiedzialności za własne uczenie się,
- pomagał rodzicom zrozumieć, czego oczekuje szkoła i co usiłuje osiągnąć.

W szkole obowiązują jednolite zasady i procedury oceniania uczniów. Opierają się one na ustalonych przez nauczycieli wymaganiach edukacyjnych przyporządkowanych do ocen szkolnych i odnoszących się do wszystkich przedmiotów nauczania. Sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów i zasady ich oceniania znane są wszystkim uczniom oraz ich rodzicom.

II. CELE OCENIANIA

1. System oceniania w naszej szkole ma na celu:

a) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć i postępach w nauce i zachowaniu,
b) pomaganie uczniowi w planowaniu jego rozwoju poprzez wdrażanie do systematycznej
pracy i efektywnej samooceny,
c) rozwijanie poczucia odpowiedzialności ucznia za postępy w dziedzinie edukacji
szkolnej,
d) zapoznawanie uczniów i rodziców ze stawianymi przed uczniami wymaganiami
i zadaniami,
e) dostarczanie rodzicom informacji o osiągnięciach ich dzieci,
f) umożliwianie nauczycielom dokonywania ewaluacji ich pracy oraz jej doskonalenie.

2. Ocenie podlegają:

a) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
b) zachowanie ucznia.

3. Ocenianie szkolne osiągnięć edukacyjnych uczniów polega na rozpoznawaniu
przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i
umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy
programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów
nauczania, uwzględniających tę podstawę oraz formułowania oceny.

4. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez wychowawcę klasy,
nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad
współżycia społecznego i norm etycznych.

5. Sposób oceniania.

W trakcie oceniania bierze się pod uwagę:
- umiejętności i wiadomości nabyte w procesie nauczania i uczenia się oraz stopień
opanowania wiedzy
- systematyczność pracy ucznia
- stosowanie wiedzy w różnych sytuacjach
- umiejętność pracy w grupie oraz pracy samodzielnej
- inwencja twórcza

6. Częstotliwość oceniania:
- minimum cztery oceny w semestrze z zachowaniem systematyczności oceniania.

7. Ocenianiu podlegają następujące formy aktywności ucznia:

a) pisemne prace klasowe
b) sprawdzian
c) odpowiedzi ustne
d) prace długoterminowe lub dodatkowe,
e) prowadzenie zeszytu przedmiotowego
f) prace domowe
g) aktywność na lekcji
h) praca dodatkowa, nieobowiązkowa- przydzielana na prośbę ucznia lub z inicjatywy
nauczyciela.

8. Szczegółowe zasady oceniania zawarte są w przedmiotowych systemach oceniania.

9. Ocenianie szkolne obejmuje:

a) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania
poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
b) ustalanie kryteriów oceny zachowania,
c) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania,
według skali i w formach przyjętych w szkole,
d) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
e) ustalenie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania,
według skali przyjętej w szkole,
f) ustalenie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych
(semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania,
g) ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom)
informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

10. Poprawianie ocen:


- uczeń ma prawo poprawić każdą uzyskaną ocenę z poszczególnych przedmiotów
- poprawianie ocen cząstkowych regulują przedmiotowe systemy oceniania
- poprawa prac klasowych jest dobrowolna i musi odbywać się poza lekcjami,
- punktacja za poprawioną pracę jest taka sama jak za prace pierwotną
- uczeń ma obowiązek poprawić niedostateczną ocenę semestralną w ciągu dwóch
miesięcy od daty zatwierdzenia jej przez radę pedagogiczną. Jeśli nie wywiąże się z tego
obowiązku to w klasyfikacji końcoworocznej otrzymuje ocenę niedostateczną.


III. STANDARDY WYMAGAŃ

Ocenianie szkolne obejmuje wiadomości i umiejętności ucznia wynikające
z realizowanych programów nauczania, a w szczególności:

1. Wiedzę i umiejętności niezbędne do zdawania egzaminu zewnętrznego,

2. Umiejętności komunikacyjne:
- komunikacja szkolna,
- wyszukiwanie i analizowanie informacji,
- posługiwanie się technologią informacyjną.

3. Umiejętności społeczne:
- przyjmowanie odpowiedzialności za powierzone zadania,
- współpracę w grupie,
- umiejętności dyskusji i obrony własnego stanowiska.

4. Postawy:
- radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych,
- motywację do działań aktywnych i twórczych w trakcie nauki wszystkich
przedmiotów,
- poczucie własnej wartości i akceptowanie postaw i poglądów innych.


IV. ORGANIZACJA ROKU SZKOLNEGO

.1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:
a) semestr pierwszy trwa od dnia rozpoczęcia roku szkolnego do piątku poprzedzającego
termin rozpoczęcia ferii zimowych zgodnie z kalendarzem roku szkolnego.
b) semestr drugi trwa od pierwszego dnia po feriach zimowych do ostatniego
dnia zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym.

2. Klasyfikowanie uczniów przeprowadza się dwa razy w ciągu roku szkolnego:
po pierwszym i po drugim semestrze.


V. SKALA OCEN

1. Oceny bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne począwszy od klasy
czwartej ustala się w stopniach według następującej skali:
- celująca (6)
- bardzo dobra (5)
- dobra (4)
- dostateczna (3)
- dopuszczająca (2)
- niedostateczna (1)
W ocenianiu bieżącym dopuszcza się możliwość używania znaków „+” i „-”

2. W klasach I – III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych są ocenami opisowymi.

3. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla
uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym są ocenami
opisowymi.

4. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę z zachowania.

5. Śródroczną, roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania ustala się według następującej
skali:
- wzorowe
- bardzo dobre
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- naganne

6. W klasach nauczania zintegrowanego śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne
zachowania są ocenami opisowymi.

7. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

8. Wszystkie oceny stawiane przez nauczyciela są jawne.

9. Nauczyciel nie wykorzystuje faktu jawności ocen do publicznego poniżania ucznia.


VI. OCENIANIE W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM

1. W nauczaniu zintegrowanym podstawę oceniania stanowi systematyczna obserwacja
dziecka w różnych sytuacjach szkolnych.

2. Ocena w klasach I-III ma formę opisową i sporządzana jest przez wychowawcę klasy.

3. Każdy nauczyciel na podstawie obserwacji ucznia ma możliwość dokładnie i precyzyjnie
ocenić wiadomości i umiejętności ucznia. Obserwacja bieżących postępów w nauce
ucznia ma miejsce podczas różnych rodzajów aktywności edukacyjnej w czasie zajęć i
dokumentowana jest na arkuszach obserwacyjnych prowadzonych w ciągu I etapu
edukacyjnego.

4. Arkusz obserwacyjny ucznia prowadzony jest w zakresie:
a) Osiągnięć edukacyjnych :

- kształcenia polonistycznego

- kształcenia matematycznego

- kształcenia środowiskowego

- kształcenia artystycznego i ruchowego

b) Osiągnięć wychowawczych

5. Wiadomości i umiejętności uczniów oceniane są na trzech poziomach:

- poziom wysoki
- poziom średni
- poziom niski
i obejmują wszystkie rodzaje aktywności edukacyjnej ( kształcenie polonistyczne,
matematyczne, środowiskowe, artystyczne i ruchowe).

6. Skala opisywanych osiągnięć na arkuszach :

- poziom wysoki – wspaniale, bardzo dobrze

- poziom średni – ładnie, muszę jeszcze popracować, postaraj się

- poziom niski – pomyśl, popracuj więcej

7. Każdemu poziomowi odpowiada obrazkowa ocena, określająca stopień zaangażowania
ucznia w pracę na zajęciach.

8. Oceny obrazkowe zamieszczane są na bieżąco w zeszytach informacyjnych ucznia,
stanowiących formę komunikacji między nauczycielem a rodzicem.

9. Zachowanie ucznia podlega ocenie opisowej i zostało określone w postaci czterech
rodzajów zachowań ucznia:

- zachowanie szczególnie przykładne
- zachowanie przykładne
- zachowanie poprawne
- zachowanie budzące zastrzeżenia

10. Na podstawie wypełnianego arkusza obserwacyjnego, każdemu uczniowi sporządzona
zostaje na koniec semestru opisowa ocena osiągnięć edukacyjnych zamieszczona w
dzienniku lekcyjnym. Kserokopia tej strony dziennika, opieczętowana i opatrzona
podpisem nauczyciela stanowi dokument podany do wiadomości rodziców ucznia
(prawnych opiekunów).

11. Końcoworoczna ocena opisowa ucznia sporządzana jest i zapisana na świadectwie
opisowym. W takim samym brzmieniu ocena zapisana jest w arkuszu ocen oraz w
dzienniku szkolnym.


VII. OCENIANIE W II i III ETAPIE EDUKACYJNYM

1. Oceny bieżące wystawiane są za posiadaną wiedzę i umiejętności w ramach
różnych rodzajów działań ucznia, takich jak:

a) prace pisemne,
b) odpowiedzi ustne, prezentacje, dyskusje,
c) prace domowe,
d) prace grupowe,
e) aktywność ucznia,
f) prowadzenie zeszytu,
g) udział w konkursach i zawodach sportowych,
h) korzystanie z różnych źródeł informacji,
i) działania praktyczne i sprawnościowe.

2. Prace pisemne, o których mowa w punkcie 1 a, to:

a) prace klasowe – obejmujące większą partię materiału, np. dział,
b) testy,
c) sprawdziany – obejmujące zakres materiału z trzech ostatnich lekcji,
d) kartkówki obejmujące materiał z ostatniej lekcji.

3. Prace klasowe są obowiązkowe. Uczeń, który z przyczyn losowych nie pisał
pracy klasowej, powinien to uczynić w terminie tygodnia po przyjściu do szkoły,

4. W ciągu dnia może się odbyć w klasie jedna praca klasowa, w ciągu tygodnia
– dwie,

5. Nauczyciel informuje uczniów o przewidywanej pracy klasowej (teście) co najmniej
z tygodniowym wyprzedzeniem, a jej termin zapisuje w dzienniku. Sprawdziany
zapowiadane są co najmniej dzień wcześniej, kartkówki nie muszą być zapowiedziane.

6. Sprawdzone i ocenione prace klasowe nauczyciel oddaje w nieprzekraczalnym
terminie dwóch tygodni, sprawdziany i kartkówki do jednego tygodnia, a w
miarę możliwości na następną lekcję.

7. W przypadku nieobecności nauczyciela termin oddania prac przesuwa się o termin
nieobecności nauczyciela w pracy.

8. Poprawa prac klasowych ocenionych na ocenę niedostateczną jest obowiązkowa
w ciągu tygodnia od oddania prac. Uczeń pisze ją tylko raz, a otrzymana ocena
jest ostateczna.

9. Szczegółowe kryteria oceniania prac pisemnych ustalają nauczyciele przedmiotów.

10. Uczeń z trudnościami edukacyjnymi mający nauczanie indywidualne może być
oceniany według indywidualnie przyjętych dla niego kryteriów ocen, które
ustala nauczyciel przedmiotu z pedagogiem szkolnym.

11. Na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej nauczyciele
obniżają wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono
specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe.

12. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki, muzyki nauczyciele
biorą pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków
wynikających ze specyfiki tych zajęć.

13. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć
wychowania fizycznego lub informatyki.

14. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki
podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach
uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.

15. Zwolnienie z tych zajęć umieszcza się w arkuszu ocen ucznia, a w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny wpisuje się „zwolniony”.

16. Kryteria ocen:

- Stopień celujący (6) oznacza, że osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza poziom
wiadomości im umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela
programie nauczania oraz wykazują na dużą samodzielność ich uzyskaniu. Uczeń
uczestniczy w konkursach wiedzy i umiejętności, uzyskując znaczące sukcesy.

- Stopień bardzo dobry (5) oznacza, że uczeń opanował pełny zakres wiadomości i
umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania.
Samodzielnie rozwiązuje trudne problemy.

- Stopień dobry (4) oznacza, że opanowanie przez ucznia wiadomości i umiejętności
przewidzianych w realizowanym programie nauczania nie jest pełne, ale nie prognozuje
żadnych kłopotów w opanowaniu kolejnych treści kształcenia. Samodzielnie
rozwiązuje typowe problemy.

- Stopień dostateczny (3) oznacza, że uczeń opanował jedynie w podstawowym zakresie
wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania, co
może oznaczać jego kłopoty przy poznawaniu kolejnych trudniejszych treści
kształcenia w ramach danego przedmiotu. Podejmuje próby rozwiązania typowych
zadań.

- Stopień dopuszczający (2) oznacza, że opanowanie przez ucznia wiadomości i
umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania jest tak niewielkie, iż
stwarza to duże problemy w dalszym kształceniu w danym przedmiocie i utrudnia
kształcenie w przedmiotach pokrewnych.

- Stopień niedostateczny (1) oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia oczekiwań
określonych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, co uniemożliwia
mu bezpośrednią kontynuację opanowania kolejnych treści danego przedmiotu i
zasadniczo utrudnia kształcenie w zakresie przedmiotów pokrewnych.


VIII DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ

1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno –
pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do
indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego
stwierdzono
zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się,
uniemożliwiające sprostanie wymaganiom.

2. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i
edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się,
uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii
niepublicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni
specjalistycznej.

3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub
indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych
potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie
orzeczenia.

4. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii
poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej, zwalnia ucznia
z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego.
Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.

5. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo
indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na
podstawie tego orzeczenia.

6. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.


IX OCENA ZACHOWANIA

1. Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o:
- postawach ucznia względem szkoły,
- postawach ucznia względem innych ludzi,
- postawach względem siebie.

2. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o nie promowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.


3. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły


KRYTERIA OCENIANIA ZACHOWANIA

OCENA WZOROWA

I. Postawy względem szkoły:
Uczeń:
- Wzorowo wywiązuje się z obowiązku szkolnego,
- wykazuje duże zainteresowanie nauką,
- jest aktywny w działaniu na rzecz klasy i szkoły,
- przestrzega zasad ustalonych w Statucie Szkoły,
- dba o estetykę i mienie klasy i szkoły,
- reprezentuje klasę i szkołę w konkursach i zawodach sportowych,
- wzorowo pełni powierzone funkcje w samorządzie klasowym lub szkolnym,
- w czasie uroczystości szkolnych nosi strój galowy.

II. Postawy względem innych ludzi:
Uczeń:
- jest tolerancyjny zgodnie z obowiązującymi w społeczeństwie normami
społecznymi,
- jest życzliwy i uprzejmy dla ludzi,
- chętnie udziela pomocy osobom potrzebującym,
- właściwie reaguje na używanie słownictwa niezgodnego z normą i złe
zachowanie,
- pomaga w nauce uczniom słabszym,
- okazuje szacunek dorosłym,
- współpracuje w grupie,
- jest opiekuńczy w stosunku do rówieśników,
- jest odpowiedzialny,
- jest pozytywnym liderem w grupie rówieśniczej,
- rozumie normy społeczne i je stosuje.

III. Postawy względem siebie:
Uczeń:
- jest zaangażowany, staranny, dokładny,
- dba o rozwój własnych zainteresowań,
- jest prawdomówny,
- broni własnych praw w sposób społecznie akceptowany,
- dba o czystość osobistą i własne zdrowie,
- zawsze jest punktualny,
- dba o kulturę słowa,
- charakteryzuje się bardzo wysoką kulturą osobistą.

OCENA BARDZO DOBRA

I. Postawy względem szkoły:
Uczeń:
- właściwie wywiązuje się z obowiązku szkolnego,
- wykazuje zainteresowanie nauką,
- jest aktywny w działaniu na rzecz klasy,
- przestrzega zasad ustalonych w Statucie Szkoły,
- dba o estetykę i mienie klasy i szkoły,
- stara się reprezentować klasę i szkołę w konkursach i zawodach sportowych,
- należycie pełni powierzone funkcje w samorządzie klasowym,
- w czasie uroczystości szkolnych nosi strój galowy.

II. Postawy względem innych ludzi:
Uczeń:
- jest tolerancyjny zgodnie z obowiązującymi w społeczeństwie
normami społecznymi,
- jest życzliwy i uprzejmy dla ludzi,
- reaguje na używanie słownictwa niezgodnego z normą i złe zachowanie,
- czasami pomaga w nauce uczniom słabszym,
- okazuje szacunek dorosłym,
- współpracuje w grupie,
- jest odpowiedzialny.

III. Postawy względem siebie:
Uczeń:
- jest zaangażowany, staranny, dokładny,
- bierze udział w zajęciach pozalekcyjnych, rozumie potrzebę pracy nad sobą,
- jest prawdomówny,
- broni własnych praw w sposób społecznie akceptowany,
- dba o czystość osobistą i własne zdrowie,
- dba o kulturę słowa,
- charakteryzuje się wysoką kulturą osobistą.

OCENA DOBRA

I. Postawy względem szkoły:
Uczeń:
- systematycznie uczęszcza do szkoły,
- czasami samodzielnie podejmuje prace na rzecz klasy i szkoły,
- przestrzega zasad ustalonych w Statucie Szkoły,
- dba o estetykę i mienie klasy i szkoły,
- wywiązuje się z powierzonych obowiązków, lecz jego aktywność wymaga
zachęty nauczyciela – wychowawcy,
- w czasie uroczystości szkolnych nosi strój galowy.

II. Postawy względem innych ludzi:
Uczeń:
- jest życzliwy i uprzejmy dla ludzi,
- udziela pomocy potrzebującym, ale jego działanie wymaga zachęty nauczyciela,
- nie zawsze reaguje na używanie słownictwa niezgodnego z normą i złe
zachowanie innych,
- okazuje szacunek dorosłym,
- nie zakłóca toku lekcyjnego,
- szanuje godność innych osób.

III. Postawy względem siebie:
Uczeń:
- jest dokładny i staranny,
- nie zawsze dba o rozwój własnych zainteresowań,
- jest prawdomówny,
- dba o czystość osobistą i własne zdrowie,
- jest punktualny, choć zdarzają się spóźnienia,
- broni własnych praw, lecz nie zawsze zgodnie z przyjętymi zasadami,
- dba o kulturę słowa,
- przestrzega podstawowych zasad kultury osobistej.

OCENA POPRAWNA

I. Postawy względem szkoły:
Uczeń:
- systematycznie uczęszcza do szkoły, zdarzają się pojedyncze
nieusprawiedliwione spóźnienia i nieobecności,
- nie wykazuje inicjatywy w podejmowaniu działań na lekcjach,
- jest mało aktywny w działalności na rzecz klasy i szkoły,
- często nie przestrzega zasad ustalonych w Statucie Szkoły,
- stara się wywiązywać z powierzonych obowiązków,
- dba o estetykę i mienie klasy i szkoły.

II. Postawy względem innych ludzi:
Uczeń:
- nie zawsze jest tolerancyjny,
- bardzo rzadko udziela pomocy potrzebującym,
- szanuje pracę innych,
- na zwróconą uwagę reaguje właściwym zachowaniem,
- czasami zakłóca tok lekcji,
- nie zawsze reaguje na złe zachowanie innych,
- jest mało odpowiedzialny,
- stara się nie naruszać godności osobistej innych osób.

III. Postawy względem siebie:
Uczeń:
- nie zawsze dba rozwój własnych zainteresowań,
- nie zawsze jest prawdomówny,
- nie zawsze jest punktualny,
- nie zawsze dba o czystość osobistą i własne zdrowie,
- nie zawsze dba o kulturę słowa,
- broniąc swoich praw widzi tylko własne dobro,
- wykazuje chęć poprawy.


OCENA NIEODPOWIEDNIA

I. Postawy względem szkoły:
Uczeń:
- niesystematycznie uczęszcza do szkoły, ma nieusprawiedliwione nieobecności
- powierzone obowiązki wykonuje niedbale,
- uchyla się od działalności na rzecz klasy i szkoły,
- niszczy mienie klasy i szkoły,
- nie przestrzega zasad ustalonych w Statucie Szkoły.

II. Postawy względem innych ludzi:
Uczeń:
- często zakłóca tok lekcji,
- nie szanuje pracy innych,
- jest mało tolerancyjny,
- nie pomaga innym,
- ignoruje prawa innych,
- często wszczyna bójki,
- jest arogancki i kłótliwy,
- na zwrócone uwagi nie reaguje,
- zdarza się, że prześladuje słabszych i młodszych,
- przyłącza się do grup i jednostek łamiących zasady
współżycia społecznego.

III. Postawy względem siebie:
Uczeń:
- nie dba o własne zdrowie i czystość osobistą,
- nie dba o rozwój zainteresowań,
- ulega nałogom,
- jest nieprawdomówny i konfliktowy,
- oskarża bezpodstawnie innych,
- nie przestrzega norm kulturalnego zachowania.
OCENA NAGANNA

I. Postawy względem szkoły:
Uczeń:
- nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych,
- nagminnie wagaruje,
- uchyla się od wszelkich działań na rzecz klasy i szkoły,
- celowo niszczy mienie klasy i szkoły,
- nie przestrzega zasad ustalonych w Statucie Szkoły,
- ma nieusprawiedliwione nieobecności w szkole,
- odmawia wykonania obowiązków.

II. Postawy względem innych ludzi:
Uczeń:
- zakłóca tok lekcji,
- nie szanuje pracy innych,
- jest nietolerancyjny,
- nie udziela pomocy osobom potrzebującym,
- nie respektuje praw innych,
- wszczyna bójki, narusza nietykalność cielesną,
- jest arogancki, wulgarny i kłótliwy,
- na zwrócone uwagi nie reaguje,
- wyłudza pieniądze i kradnie,
- prześladuje słabszych i młodszych,
- narusza własność szkoły i własność prywatną,
- narusza godność osobistą używając słów i gestów obraźliwych,
- stwarza sytuacje niebezpieczne dla zdrowia i życia swojego i innych.

III. Postawy względem siebie:
Uczeń:
- nie dba o własne zdrowie i czystość osobistą,
- nie dba o rozwój zainteresowań,
- ulega nałogom,
- jest nie prawdomówny i konfliktowy,
- oskarża bezpodstawnie innych,
- popadł w konflikt z prawem,
- działa w grupach nieformalnych,
- nie wykazuje chęci poprawy,
- przynosi do szkoły niebezpieczne narzędzia, przedmioty, substancje.

1. Każdy uczeń otrzymuje na początku semestru 200 punktów w formie kredytu. Ten kredyt
można pomnożyć lub utracić poprzez postawę i zachowanie w ciągu całego semestru. W
czasie semestru może poprzez swoje zachowanie i postawę punkty tracić i zdobywać.
2. Zgromadzenie odpowiedniej liczby punktów powoduje otrzymanie konkretnej oceny z
zachowania.
3. W ocenie zachowania brana jest również pod uwagę samoocena ucznia.

PUNKTY DODATNIE

- Laureat wojewódzkich konkursów przedmiotowych 50 pkt
- Udział w olimpiadach przedmiotowych 5-15 pkt
- Udział w konkursach szkolnych 5-10 pkt
- Pełnienie funkcji w szkole 10 pkt
- Pełnienie funkcji w klasie 5 pkt
- Uczestnictwo w zawodach, reprezentowanie szkoły 10-15 pkt
- Udział w organizacji imprez szkolnych 10 pkt
- Praca na rzecz klasy 2-10 pkt
- Praca na rzecz szkoły 5-20 pkt
- Pomoc koleżeńska 2-10 pkt
- Punktualność- czyste konto co miesiąc 5 pkt
- Wzorowa frekwencja 5 pkt
- Prawidłowe pełnienie dyżurów 5 pkt
- Czyny godne pochwały i naśladowania 5-20 pkt
- Wysoka kultura osobista 10 pkt
- Udział w akcjach charytatywnych 10pkt
- Udział w organizacjach społecznych – za semestr 10-20 pkt
- Udział w nieobowiązkowych zajęciach pozalekcyjnych 10-20 pkt
- Reagowanie na przejawy zła, agresji, dewastacji 10 pkt
- Kulturalne odnoszenie się do rówieśników i osób dorosłych- premia za cały semestr 20 pkt
- Mundurek i strój apelowy - premia za cały miesiąc 10 pkt.

PUNKTY UJEMNE

- Przeszkadzanie na lekcji –5 pkt
- Niewykonanie polecenia nauczyciela –10 pkt
- Arogancka postawa wobec nauczyciela od -10 do –20 pkt
- Ubliżanie koledze od-10 do –20 pkt
- Zaczepianie słowne lub fizyczne od -5 do –10 pkt
- Bójka, pobicie –20 pkt
- Wulgarne słownictwo –10 pkt
- Palenie papierosów, środki odurzające –20 pkt
- Namawianie do czynów szkodzących zdrowiu –10 pkt
- Nie przygotowanie do lekcji -2pkt
- Przeszkadzanie podczas lekcji –5 pkt
- Nieusprawiedliwiona nieobecność -10pkt
- Całodzienne wagary –30 pkt
- Niewłaściwe zachowanie podczas dowozów –10 pkt
- Brak obuwia zamiennego i mundurka -5pkt
- Samowolne opuszczanie terenu szkoły –10 pkt
- Niszczenie mienia szkoły oraz mienia kolegów –20 pkt
- Spóźnienia na lekcję -2pkt
- Kradzież –50 pkt
- Drastyczne naruszenie ogólnie przyjętych norm społecznych oraz prawa –50 pkt

Zachowanie:

Wzorowe 351 pkt i powyżej
Bardzo dobre 301 – 350 pkt
Dobre 251 – 300 pkt
Poprawne 151 – 250 pkt
Nieodpowiednie 100 – 150 pkt
Naganne poniżej 100 pkt

Semestralnej i rocznej oceny zachowania ucznia dokonuje wychowawca klasy, uwzględniając:

- łączną ilość uzyskanych punktów,
- swoje własne spostrzeżenia,
- ustne i pisemne opinie innych nauczycieli,
- opinie innych uczniów i pracowników szkoły zgłaszane wychowawcy klasy,
- samoocenę.

Ocena podana jest do wiadomości ucznia oraz do wiadomości rodziców, na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.

Od oceny zachowania ustalonej przez wychowawcę uczeń może się odwołać.

Tryb przeprowadzania odwołania od oceny zachowania:

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora
szkoły, jeżeli uznają, ze roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona
niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą
być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

2. Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą złożyć pisemne odwołanie od przewidywanej klasyfikacyjnej oceny końcoworocznej w terminie trzech dni od dnia uzyskania informacji o ocenie. Tryb postępowania określają punkty 3 i 4.

3. Analizę oceny zachowania przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, która
ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością
głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

W skład komisji wchodzą
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze –
jako przewodniczący komisji,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
- pedagog szkolny
- rzecznik praw ucznia,
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego
- przedstawiciel rady rodziców

4. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji
- termin posiedzenia komisji,
- wynik głosowania,
- ustaloną ocenę z zachowania wraz z uzasadnieniem.


X. SPOSOBY DOKUMENTOWANIA OCENIANIA

1. Sposoby dokumentowania osiągnięć szkolnych ucznia w nauczaniu zintegrowanym:
- karta obserwacji wstępnej ucznia kl. I,
- zapisy w dzienniku lekcyjnym,
- teczka prac ucznia,
- karty samooceny ucznia,
- opinie poradni psychologiczno – pedagogicznej,
- arkusze ocen.

2. Sposoby dokumentowania oceniania od klasy IV:
- zapisy w dzienniku lekcyjnym,
- gromadzone przez nauczycieli przedmiotów prace pisemne,
- opinie poradni psychologiczno – pedagogicznej,
- arkusze ocen.

3. Nauczyciele wychowania fizycznego dokumentują oceny bieżące w swoich zeszytach
i są zobowiązani do naniesienia ich do dzienników lekcyjnych raz na dwa tygodnie.


XI SPOSOBY UZASADNIANIA OCEN

1. Każda praca klasowa opatrzona jest komentarzem nauczyciela, który:
- wskazuje uczniowi sukcesy, jakie osiągnął,
- wskazuje braki, które musi uzupełnić,
- ukierunkowuje naukę ucznia.

2. Każda ocena za odpowiedzi ustne oraz działania praktyczne i sprawnościowe
uzasadniana jest przez nauczycieli ustnie.

3. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel jest zobowiązany uzasadnić każdą ocenę.
 


XII. PROCEDURY UDOSTĘPNIANIA UCZNIOM I RODZICOM PRAC KONTROLNYCH

1. Procedury udostępniania uczniom i rodzicom prac kontrolnych ustalają indywidualnie
nauczyciele przedmiotów i informują o nich uczniów na pierwszych lekcjach we
wrześniu.

2. Na prośbę ucznia lub jego rodziców sprawdzone i ocenione prace kontrolne
oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi
lub jego rodzicom.


XIII. ZASADY INFORMOWANIA O WYMAGANIACH PROGRAMOWYCH I KRYTERIACH OCEN

1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
a) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
b) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
c) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
a) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,
b) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
c) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania


XIV. ZASADY INFORMOWANIA RODZICÓW O WYNIKACH I POSTĘPACH W NAUCE

1. Rodzice uczniów (prawni opiekunowie) mają prawo do uzyskiwania informacji
o bieżących i okresowych wynikach w nauce i zachowaniu swoich dzieci na
organizowanych przez szkołę spotkaniach z rodzicami lub w czasie indywidualnych
kontaktów z wychowawcą klasy, nauczycielami lub pedagogiem szkolnym.

2. Indywidualne spotkania nauczycieli i wychowawcy z rodzicami mogą odbywać
się w czasie wolnym od zajęć edukacyjnych nauczycieli.

3. Na 1 miesiąc przed klasyfikacją śródroczną i końcoworoczną wychowawca informuje
rodziców o przewidywanych dla ucznia ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych
i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania. Informacja
o przewidywanych ocenach ma formę pisemną.

4. W przypadku nieobecności rodziców na zebraniu wychowawca powiadamia
ich pisemnie o przewidywanych dla ucznia ocenach niedostatecznych z zajęć
edukacyjnych oraz o ocenie nagannej zachowania. Fakt ten wychowawca odnotowuje
w dzienniku lekcyjnym.


XV. ZASADY USTALANIA OCEN ŚRÓDROCZNYCH I KOŃCOWOROCZNYCH

1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych
ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania oraz ustaleniu śródrocznych ocen
klasyfikacyjnych.

2. Klasyfikacja śródroczna i roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć
edukacyjnych, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego
opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów i zachowania ucznia oraz
ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania.

3. Klasyfikacja śródroczna i roczna w klasach I – III polega na podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym. W nauczaniu
zintegrowanym ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i ocena
zachowania jest oceną opisową.

4. Klasyfikacja roczna od klasy IV polega na podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku
szkolnym i ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych
i zachowania.

5. Klasyfikacja śródroczna odbywa się raz w ciągu roku szkolnego.

6. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne,
a ocenę zachowania – wychowawca klasy.

7. Przy ustalaniu ocen klasyfikacyjnych nauczyciel nie ma obowiązku
odpytywania ucznia na ocenę wyższą niż wskazują na to oceny uzyskane
w semestrze.

8. Przed klasyfikacją śródroczną i końcoworoczną w terminie wyznaczonym
przez dyrektora, poszczególni nauczyciele ustalają i przekazują uczniom
przewidywane dla nich oceny klasyfikacyjne. Ustalenia te odbywają się w czasie
zajęć lekcyjnych w obecności uczniów, a fakt ten znajduje potwierdzenie
odpowiednim zapisem w dzienniku lekcyjnym.

9. Oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie mają wpływu
na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.


XVI. TRYB ODWOŁYWANIA SIĘ OD USTALONYCH OCEN

1. Uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do złożenia pisemnego odwołania od przewidywanej klasyfikacyjnej oceny śródrocznej lub końcoworocznej w terminie trzech dni od dnia uzyskania informacji o ocenie,

2. W przypadku stwierdzenia, że roczna(semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych lub roczna ocena zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami
prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

a) W przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych –
przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej,
oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,
b) W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną klasyfikacyjną
ocenę zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku
równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

3. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.

4. Dyrektor szkoły powołuje komisję, w której skład wchodzą:
a) dyrektor lub wicedyrektor szkoły,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) inny nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.

5. W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) dyrektor szkoły lub jego zastępca
b) wychowawca klasy
c) wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie
d) pedagog
e) rzecznik praw ucznia
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego
g) przedstawiciel rady rodziców

6. Nauczyciel, który wystawił ocenę może być zwolniony z udziału w pracach komisji na
własną prośbę lub innych uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor
szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia.
7. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych
oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej
oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej
oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku
egzaminu poprawkowego.

8. Z egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół , który zawiera:
a) skład komisji,
b) termin egzaminu,
c) zadania (pytania) sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.

9. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych
odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

10. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w
wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym wyznaczonym przez
dyrektora terminie.


XVII. EGZAMINY KLASYFIKACYJNE

1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć
edukacyjnych, jeżeli brak jest podstawy do ustalenia oceny klasyfikacyjnej
z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych, przekraczających
połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2. Uczeń niesklasyfikowany z powodu nieobecności usprawiedliwionej może zdawać
egzamin klasyfikacyjny.

3. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń, realizujący na podstawie odrębnych
przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek
szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

4. Uczeń nie klasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać
egzamin klasyfikacyjny, jeżeli Rada Pedagogiczna wyrazi zgodę na jego
przeprowadzenie.

5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na pisemną prośbę rodziców ucznia
(prawnych opiekunów) złożoną do dyrektora szkoły w terminie 1 tygodnia od dnia
konferencji klasyfikacyjnej. Termin egzaminu zostaje uzgodniony z rodzicami ( nie
dłuższym niż dwa miesiące od zakończenia semestru).

6. Egzamin klasyfikacyjny za I semestr uczeń zdaje do końca marca danego
roku szkolnego, a egzamin klasyfikacyjny końcoworoczny w ostatnim
tygodniu sierpnia roku szkolnego.
7. Pytania egzaminacyjne ustala nauczyciel przedmiotu

8. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej z wyjątkiem
przedmiotów, gdzie egzamin powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych.
9. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.

W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor lub wicedyrektor szkoły,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.

10. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze
obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

11. Z egzaminu sporządza się protokół, który zawiera:
a) skład komisji,
b) termin egzaminu klasyfikacyjnego,
c) zadania (pytania) egzaminacyjne,
d) wyniki egzaminu oraz uzyskane oceny.

12. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację
o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

13. Uczeń nie może w ciągu jednego dnia zdawać więcej niż dwóch egzaminów
klasyfikacyjnych.

14. Wynik egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczny i nie przysługuje od niego odwołanie.


XVIII. EGZAMINY POPRAWKOWE

1. Egzamin poprawkowy ma prawo zdawać uczeń począwszy od klasy IV, który na koniec
roku szkolnego uzyskał jedną ocenę niedostateczną.

2. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna, na wniosek wychowawcy
klasy, może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych
zajęć edukacyjnych.

3. Egzamin poprawkowy odbywa się w ostatnim tygodniu ferii letnich, w terminie
wyznaczonym przez dyrektora szkoły. Termin egzaminu podaje się uczniowi
i jego rodzicom (prawnym opiekunom) przed dniem rozdania świadectw.

4. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem tych zajęć,
gdzie egzamin powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych.

5. Zestaw zadań (zagadnień) na egzamin poprawkowy przygotowuje nauczyciel
przedmiotu zgodnie z możliwościami ucznia.

6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora
szkoły w składzie:
a) dyrektor lub wicedyrektor szkoły,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.

7. Ocena ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna i nie
przysługuje od niej odwołanie.

8. Z egzaminu sporządza się protokół, który zawiera:
a) skład komisji,
b) termin egzaminu,
c) pytania egzaminacyjne,
d) wynik egzaminu oraz uzyskaną ocenę.

9. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację
o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

10. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do
egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego
w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca
września.

11. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy
programowo wyższej i powtarza klasę z zastrzeżeniem ust. 12.

12. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może
jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo
wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć
edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w klasie
programowo wyższej.


XIX. PROMOCJA DO KLASY PROGRAMOWO WYŻSZEJ

1. Uczeń nauczania zintegrowanego otrzymuje promocję do klasy programowo
wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym
oceniono pozytywnie. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może
postanowić o powtórzeniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na
podstawie opinii wydanej przez lekarza lub poradnię psychologiczno – pedagogiczną, w
tym poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami ucznia.

2. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy
programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe
od oceny niedostatecznej.

3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej oraz gimnazjum, uczeń, który w wyniku
klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co
najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania, otrzymuje promocję do
klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

4. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje
się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia w
porozumieniu z rodzicami.

5. Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum:
a) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny
niedostatecznej,
b) jeżeli ponadto przystąpił odpowiednia do sprawdzianu lub egzaminu.

6. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej
rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia w porozumieniu z
rodzicami.


XX. SPRAWDZIAN W SZKOLE PODSTAWOWEJ I GIMNAZJUM

1. W klasie VI szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania
umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania
sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, określanych w odrębnych
przepisach, zwany „sprawdzianem”.

2. W klasie III gimnazjum jest przeprowadzany egzamin, obejmujący:
- umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów humanistycznych
- umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych.

3. Sprawdzian i egzamin w szkołach przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym
przez dyrektora CKE.

4. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami trudnościami uczeniu się mają prawo
przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu w warunkach i warunkach formie
dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, na
podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej.

5. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu
gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia
może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

6. Opinia o której mowa powinna być wydana przez poradnię psychologiczno –
pedagogiczną nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest
przeprowadzany sprawdzian lub egzamin, z tym że:

a) W przypadku uczniów przystępujących do sprawdzianu – nie wcześniej niż po
ukończeniu III klasy szkoły podstawowej,
b) W przypadku uczniów przystępujących do egzaminu – nie wcześniej niż po ukończeniu
szkoły podstawowej.

7. Opinię, rodzice (prawni opiekunowie) przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do 15
października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin.

8. Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia,
wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu w warunkach i
formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.

9. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie
przystępują do sprawdzianu i egzaminu.
10. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną
niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy
nie rokują kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, mogą być zwolnieni przez
dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu lub egzaminu na
wniosek rodziców, zaopiniowany przez dyrektora szkoły

11. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu lub
egzaminu w określonym terminie albo przerwał sprawdzian lub egzamin, przystępuje do
niego w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej nie później
niż do 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji
okręgowej.

12. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu lub egzaminu w terminie do 20 sierpnia
danego roku, powtarza ostatnią klasę odpowiednio szkoły podstawowej lub gimnazjum
oraz przystępuje do sprawdzianu lub egzaminu w następnym roku.


XXI. EWALUACJA WEWNĄTRZSZKOLNEGO OCENIANIA.

1. Ewaluacja Oceniania jest zbieraniem informacji o warunkach, przebiegu
i wynikach wdrażania tego systemu w celu jego stałego doskonalenia i modyfikowania.

2. Narzędzia używane w ewaluacji:
- ankieta
- wywiad
- obserwacja
- analiza dokumentów

3. Ewaluacja Oceniania może przebiegać na dwóch poziomach: szkoły
i poszczególnych przedmiotów.

4. Ewaluacją Oceniania na poziomie szkoły zajmuje się powołany zespół diagnostyczny.

5. Ewaluację na poziomie przedmiotu prowadzi nauczyciel.

6. Wnioski wynikające z ewaluacji przedstawione są Radzie Pedagogicznej, która podejmuje
decyzję o wprowadzeniu zmian lub dalszym stosowaniu szkolnego systemu oceniania.

Ocenianie zostało zatwierdzone do realizacji przez Radę Pedagogiczną, Samorząd Uczniowski oraz Radę Rodziców.



Dąbrowa, 3 września 2007 r.
 

 

 


 

              Zespół Szkół w Dąbrowie 2010