WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
I. WSTĘP
Naszą – nauczycieli – misją jest pomóc uczniom tak, aby dzisiaj
uczyli
się lepiej niż wczoraj, a jutro lepiej niż dzisiaj. Jednym z
działań pozwalającym to
osiągnąć jest dobre ocenianie.
.
Staraliśmy się, aby nasz szkolny system nauczania:
- był jasny i zrozumiały,
- jasno określał oczekiwania w stosunku do uczniów,
- pozwalał na przekazywanie uczniom wyczerpujących informacji
zarówno o ich
postępach, jak i obszarach wymagających dalszej pracy,
- wzmacniał uczniów w poczuciu odpowiedzialności za własne
uczenie się,
- pomagał rodzicom zrozumieć, czego oczekuje szkoła i co usiłuje
osiągnąć.
W szkole obowiązują jednolite zasady i procedury oceniania
uczniów. Opierają się one na ustalonych przez nauczycieli
wymaganiach edukacyjnych przyporządkowanych do ocen szkolnych i
odnoszących się do wszystkich przedmiotów nauczania. Sposoby
sprawdzania osiągnięć uczniów i zasady ich oceniania znane są
wszystkim uczniom oraz ich rodzicom.
II. CELE OCENIANIA
1. System oceniania w naszej szkole ma na celu:
a) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć i postępach w
nauce i zachowaniu,
b) pomaganie uczniowi w planowaniu jego rozwoju poprzez
wdrażanie do systematycznej
pracy i efektywnej samooceny,
c) rozwijanie poczucia odpowiedzialności ucznia za postępy w
dziedzinie edukacji
szkolnej,
d) zapoznawanie uczniów i rodziców ze stawianymi przed uczniami
wymaganiami
i zadaniami,
e) dostarczanie rodzicom informacji o osiągnięciach ich dzieci,
f) umożliwianie nauczycielom dokonywania ewaluacji ich pracy
oraz jej doskonalenie.
2. Ocenie podlegają:
a) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
b) zachowanie ucznia.
3. Ocenianie szkolne osiągnięć edukacyjnych uczniów polega na
rozpoznawaniu
przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia
wiadomości i
umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z
podstawy
programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych
w szkole programów
nauczania, uwzględniających tę podstawę oraz formułowania oceny.
4. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez
wychowawcę klasy,
nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez
ucznia zasad
współżycia społecznego i norm etycznych.
5. Sposób oceniania.
W trakcie oceniania bierze się pod uwagę:
- umiejętności i wiadomości nabyte w procesie nauczania i
uczenia się oraz stopień
opanowania wiedzy
- systematyczność pracy ucznia
- stosowanie wiedzy w różnych sytuacjach
- umiejętność pracy w grupie oraz pracy samodzielnej
- inwencja twórcza
6. Częstotliwość oceniania:
- minimum cztery oceny w semestrze z zachowaniem
systematyczności oceniania.
7. Ocenianiu podlegają następujące formy aktywności ucznia:
a) pisemne prace klasowe
b) sprawdzian
c) odpowiedzi ustne
d) prace długoterminowe lub dodatkowe,
e) prowadzenie zeszytu przedmiotowego
f) prace domowe
g) aktywność na lekcji
h) praca dodatkowa, nieobowiązkowa- przydzielana na prośbę
ucznia lub z inicjatywy
nauczyciela.
8. Szczegółowe zasady oceniania zawarte są w przedmiotowych
systemach oceniania.
9. Ocenianie szkolne obejmuje:
a) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych
niezbędnych do uzyskania
poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen
klasyfikacyjnych z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
b) ustalanie kryteriów oceny zachowania,
c) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny
klasyfikacyjnej z zachowania,
według skali i w formach przyjętych w szkole,
d) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
e) ustalenie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny
klasyfikacyjnej z zachowania,
według skali przyjętej w szkole,
f) ustalenie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż
przewidywane rocznych
(semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć
edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania,
g) ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym
opiekunom)
informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
10. Poprawianie ocen:
- uczeń ma prawo poprawić każdą uzyskaną ocenę z poszczególnych
przedmiotów
- poprawianie ocen cząstkowych regulują przedmiotowe systemy
oceniania
- poprawa prac klasowych jest dobrowolna i musi odbywać się poza
lekcjami,
- punktacja za poprawioną pracę jest taka sama jak za prace
pierwotną
- uczeń ma obowiązek poprawić niedostateczną ocenę semestralną w
ciągu dwóch
miesięcy od daty zatwierdzenia jej przez radę pedagogiczną.
Jeśli nie wywiąże się z tego
obowiązku to w klasyfikacji końcoworocznej otrzymuje ocenę
niedostateczną.
III. STANDARDY WYMAGAŃ
Ocenianie szkolne obejmuje wiadomości i umiejętności ucznia
wynikające
z realizowanych programów nauczania, a w szczególności:
1. Wiedzę i umiejętności niezbędne do zdawania egzaminu
zewnętrznego,
2. Umiejętności komunikacyjne:
- komunikacja szkolna,
- wyszukiwanie i analizowanie informacji,
- posługiwanie się technologią informacyjną.
3. Umiejętności społeczne:
- przyjmowanie odpowiedzialności za powierzone zadania,
- współpracę w grupie,
- umiejętności dyskusji i obrony własnego stanowiska.
4. Postawy:
- radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych,
- motywację do działań aktywnych i twórczych w trakcie nauki
wszystkich
przedmiotów,
- poczucie własnej wartości i akceptowanie postaw i poglądów
innych.
IV. ORGANIZACJA ROKU SZKOLNEGO
.1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:
a) semestr pierwszy trwa od dnia rozpoczęcia roku szkolnego do
piątku poprzedzającego
termin rozpoczęcia ferii zimowych zgodnie z kalendarzem roku
szkolnego.
b) semestr drugi trwa od pierwszego dnia po feriach zimowych do
ostatniego
dnia zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym.
2. Klasyfikowanie uczniów przeprowadza się dwa razy w ciągu roku
szkolnego:
po pierwszym i po drugim semestrze.
V. SKALA OCEN
1. Oceny bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne
począwszy od klasy
czwartej ustala się w stopniach według następującej skali:
- celująca (6)
- bardzo dobra (5)
- dobra (4)
- dostateczna (3)
- dopuszczająca (2)
- niedostateczna (1)
W ocenianiu bieżącym dopuszcza się możliwość używania znaków „+”
i „-”
2. W klasach I – III szkoły podstawowej śródroczne i roczne
oceny klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych są ocenami opisowymi.
3. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z
zajęć edukacyjnych dla
uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i
znacznym są ocenami
opisowymi.
4. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na
ocenę z zachowania.
5. Śródroczną, roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania ustala
się według następującej
skali:
- wzorowe
- bardzo dobre
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- naganne
6. W klasach nauczania zintegrowanego śródroczne i roczne oceny
klasyfikacyjne
zachowania są ocenami opisowymi.
7. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla
uczniów z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami
opisowymi.
8. Wszystkie oceny stawiane przez nauczyciela są jawne.
9. Nauczyciel nie wykorzystuje faktu jawności ocen do
publicznego poniżania ucznia.
VI. OCENIANIE W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM
1. W nauczaniu zintegrowanym podstawę oceniania stanowi
systematyczna obserwacja
dziecka w różnych sytuacjach szkolnych.
2. Ocena w klasach I-III ma formę opisową i sporządzana jest
przez wychowawcę klasy.
3. Każdy nauczyciel na podstawie obserwacji ucznia ma możliwość
dokładnie i precyzyjnie
ocenić wiadomości i umiejętności ucznia. Obserwacja bieżących
postępów w nauce
ucznia ma miejsce podczas różnych rodzajów aktywności
edukacyjnej w czasie zajęć i
dokumentowana jest na arkuszach obserwacyjnych prowadzonych w
ciągu I etapu
edukacyjnego.
4. Arkusz obserwacyjny ucznia prowadzony jest w zakresie:
a) Osiągnięć edukacyjnych :
- kształcenia polonistycznego
- kształcenia matematycznego
- kształcenia środowiskowego
- kształcenia artystycznego i ruchowego
b) Osiągnięć wychowawczych
5. Wiadomości i umiejętności uczniów oceniane są na trzech
poziomach:
- poziom wysoki
- poziom średni
- poziom niski
i obejmują wszystkie rodzaje aktywności edukacyjnej (
kształcenie polonistyczne,
matematyczne, środowiskowe, artystyczne i ruchowe).
6. Skala opisywanych osiągnięć na arkuszach :
- poziom wysoki – wspaniale, bardzo dobrze
- poziom średni – ładnie, muszę jeszcze popracować, postaraj się
- poziom niski – pomyśl, popracuj więcej
7. Każdemu poziomowi odpowiada obrazkowa ocena, określająca
stopień zaangażowania
ucznia w pracę na zajęciach.
8. Oceny obrazkowe zamieszczane są na bieżąco w zeszytach
informacyjnych ucznia,
stanowiących formę komunikacji między nauczycielem a rodzicem.
9. Zachowanie ucznia podlega ocenie opisowej i zostało określone
w postaci czterech
rodzajów zachowań ucznia:
- zachowanie szczególnie przykładne
- zachowanie przykładne
- zachowanie poprawne
- zachowanie budzące zastrzeżenia
10. Na podstawie wypełnianego arkusza obserwacyjnego, każdemu
uczniowi sporządzona
zostaje na koniec semestru opisowa ocena osiągnięć edukacyjnych
zamieszczona w
dzienniku lekcyjnym. Kserokopia tej strony dziennika,
opieczętowana i opatrzona
podpisem nauczyciela stanowi dokument podany do wiadomości
rodziców ucznia
(prawnych opiekunów).
11. Końcoworoczna ocena opisowa ucznia sporządzana jest i
zapisana na świadectwie
opisowym. W takim samym brzmieniu ocena zapisana jest w arkuszu
ocen oraz w
dzienniku szkolnym.
VII. OCENIANIE W II i III ETAPIE EDUKACYJNYM
1. Oceny bieżące wystawiane są za posiadaną wiedzę i
umiejętności w ramach
różnych rodzajów działań ucznia, takich jak:
a) prace pisemne,
b) odpowiedzi ustne, prezentacje, dyskusje,
c) prace domowe,
d) prace grupowe,
e) aktywność ucznia,
f) prowadzenie zeszytu,
g) udział w konkursach i zawodach sportowych,
h) korzystanie z różnych źródeł informacji,
i) działania praktyczne i sprawnościowe.
2. Prace pisemne, o których mowa w punkcie 1 a, to:
a) prace klasowe – obejmujące większą partię materiału, np.
dział,
b) testy,
c) sprawdziany – obejmujące zakres materiału z trzech ostatnich
lekcji,
d) kartkówki obejmujące materiał z ostatniej lekcji.
3. Prace klasowe są obowiązkowe. Uczeń, który z przyczyn
losowych nie pisał
pracy klasowej, powinien to uczynić w terminie tygodnia po
przyjściu do szkoły,
4. W ciągu dnia może się odbyć w klasie jedna praca klasowa, w
ciągu tygodnia
– dwie,
5. Nauczyciel informuje uczniów o przewidywanej pracy klasowej
(teście) co najmniej
z tygodniowym wyprzedzeniem, a jej termin zapisuje w dzienniku.
Sprawdziany
zapowiadane są co najmniej dzień wcześniej, kartkówki nie muszą
być zapowiedziane.
6. Sprawdzone i ocenione prace klasowe nauczyciel oddaje w
nieprzekraczalnym
terminie dwóch tygodni, sprawdziany i kartkówki do jednego
tygodnia, a w
miarę możliwości na następną lekcję.
7. W przypadku nieobecności nauczyciela termin oddania prac
przesuwa się o termin
nieobecności nauczyciela w pracy.
8. Poprawa prac klasowych ocenionych na ocenę niedostateczną
jest obowiązkowa
w ciągu tygodnia od oddania prac. Uczeń pisze ją tylko raz, a
otrzymana ocena
jest ostateczna.
9. Szczegółowe kryteria oceniania prac pisemnych ustalają
nauczyciele przedmiotów.
10. Uczeń z trudnościami edukacyjnymi mający nauczanie
indywidualne może być
oceniany według indywidualnie przyjętych dla niego kryteriów
ocen, które
ustala nauczyciel przedmiotu z pedagogiem szkolnym.
11. Na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno –
pedagogicznej nauczyciele
obniżają wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego
stwierdzono
specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe.
12. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki,
plastyki, muzyki nauczyciele
biorą pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się
z obowiązków
wynikających ze specyfiki tych zajęć.
13. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas
określony z zajęć
wychowania fizycznego lub informatyki.
14. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego
lub informatyki
podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych
możliwościach
uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
15. Zwolnienie z tych zajęć umieszcza się w arkuszu ocen ucznia,
a w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny wpisuje się „zwolniony”.
16. Kryteria ocen:
- Stopień celujący (6) oznacza, że osiągnięcia ucznia wyraźnie
wykraczają poza poziom
wiadomości im umiejętności przewidzianych w realizowanym przez
nauczyciela
programie nauczania oraz wykazują na dużą samodzielność ich
uzyskaniu. Uczeń
uczestniczy w konkursach wiedzy i umiejętności, uzyskując
znaczące sukcesy.
- Stopień bardzo dobry (5) oznacza, że uczeń opanował pełny
zakres wiadomości i
umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela
programie nauczania.
Samodzielnie rozwiązuje trudne problemy.
- Stopień dobry (4) oznacza, że opanowanie przez ucznia
wiadomości i umiejętności
przewidzianych w realizowanym programie nauczania nie jest
pełne, ale nie prognozuje
żadnych kłopotów w opanowaniu kolejnych treści kształcenia.
Samodzielnie
rozwiązuje typowe problemy.
- Stopień dostateczny (3) oznacza, że uczeń opanował jedynie w
podstawowym zakresie
wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie
nauczania, co
może oznaczać jego kłopoty przy poznawaniu kolejnych
trudniejszych treści
kształcenia w ramach danego przedmiotu. Podejmuje próby
rozwiązania typowych
zadań.
- Stopień dopuszczający (2) oznacza, że opanowanie przez ucznia
wiadomości i
umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania
jest tak niewielkie, iż
stwarza to duże problemy w dalszym kształceniu w danym
przedmiocie i utrudnia
kształcenie w przedmiotach pokrewnych.
- Stopień niedostateczny (1) oznacza, że uczeń wyraźnie nie
spełnia oczekiwań
określonych w realizowanym przez nauczyciela programie
nauczania, co uniemożliwia
mu bezpośrednią kontynuację opanowania kolejnych treści danego
przedmiotu i
zasadniczo utrudnia kształcenie w zakresie przedmiotów
pokrewnych.
VIII DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ
1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii poradni
psychologiczno –
pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej, dostosować
wymagania edukacyjne do
indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u
którego
stwierdzono
zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w
uczeniu się,
uniemożliwiające sprostanie wymaganiom.
2. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i
edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności
w uczeniu się,
uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na
podstawie opinii
niepublicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym
niepublicznej poradni
specjalistycznej.
3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego lub
indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań edukacyjnych do
indywidualnych
potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na
podstawie
orzeczenia.
4. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz
na podstawie opinii
poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym poradni
specjalistycznej, zwalnia ucznia
z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego
języka obcego.
Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w
danym typie szkoły.
5. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego albo
indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka
obcego może nastąpić na
podstawie tego orzeczenia.
6. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego
w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się
„zwolniony”.
IX OCENA ZACHOWANIA
1. Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o:
- postawach ucznia względem szkoły,
- postawach ucznia względem innych ludzi,
- postawach względem siebie.
2. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o nie promowaniu do
klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia,
któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną
roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
3. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono
naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje
promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo
najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły
KRYTERIA OCENIANIA ZACHOWANIA
OCENA WZOROWA
I. Postawy względem szkoły:
Uczeń:
- Wzorowo wywiązuje się z obowiązku szkolnego,
- wykazuje duże zainteresowanie nauką,
- jest aktywny w działaniu na rzecz klasy i szkoły,
- przestrzega zasad ustalonych w Statucie Szkoły,
- dba o estetykę i mienie klasy i szkoły,
- reprezentuje klasę i szkołę w konkursach i zawodach
sportowych,
- wzorowo pełni powierzone funkcje w samorządzie klasowym lub
szkolnym,
- w czasie uroczystości szkolnych nosi strój galowy.
II. Postawy względem innych ludzi:
Uczeń:
- jest tolerancyjny zgodnie z obowiązującymi w społeczeństwie
normami
społecznymi,
- jest życzliwy i uprzejmy dla ludzi,
- chętnie udziela pomocy osobom potrzebującym,
- właściwie reaguje na używanie słownictwa niezgodnego z normą i
złe
zachowanie,
- pomaga w nauce uczniom słabszym,
- okazuje szacunek dorosłym,
- współpracuje w grupie,
- jest opiekuńczy w stosunku do rówieśników,
- jest odpowiedzialny,
- jest pozytywnym liderem w grupie rówieśniczej,
- rozumie normy społeczne i je stosuje.
III. Postawy względem siebie:
Uczeń:
- jest zaangażowany, staranny, dokładny,
- dba o rozwój własnych zainteresowań,
- jest prawdomówny,
- broni własnych praw w sposób społecznie akceptowany,
- dba o czystość osobistą i własne zdrowie,
- zawsze jest punktualny,
- dba o kulturę słowa,
- charakteryzuje się bardzo wysoką kulturą osobistą.
OCENA BARDZO DOBRA
I. Postawy względem szkoły:
Uczeń:
- właściwie wywiązuje się z obowiązku szkolnego,
- wykazuje zainteresowanie nauką,
- jest aktywny w działaniu na rzecz klasy,
- przestrzega zasad ustalonych w Statucie Szkoły,
- dba o estetykę i mienie klasy i szkoły,
- stara się reprezentować klasę i szkołę w konkursach i zawodach
sportowych,
- należycie pełni powierzone funkcje w samorządzie klasowym,
- w czasie uroczystości szkolnych nosi strój galowy.
II. Postawy względem innych ludzi:
Uczeń:
- jest tolerancyjny zgodnie z obowiązującymi w społeczeństwie
normami społecznymi,
- jest życzliwy i uprzejmy dla ludzi,
- reaguje na używanie słownictwa niezgodnego z normą i złe
zachowanie,
- czasami pomaga w nauce uczniom słabszym,
- okazuje szacunek dorosłym,
- współpracuje w grupie,
- jest odpowiedzialny.
III. Postawy względem siebie:
Uczeń:
- jest zaangażowany, staranny, dokładny,
- bierze udział w zajęciach pozalekcyjnych, rozumie potrzebę
pracy nad sobą,
- jest prawdomówny,
- broni własnych praw w sposób społecznie akceptowany,
- dba o czystość osobistą i własne zdrowie,
- dba o kulturę słowa,
- charakteryzuje się wysoką kulturą osobistą.
OCENA DOBRA
I. Postawy względem szkoły:
Uczeń:
- systematycznie uczęszcza do szkoły,
- czasami samodzielnie podejmuje prace na rzecz klasy i szkoły,
- przestrzega zasad ustalonych w Statucie Szkoły,
- dba o estetykę i mienie klasy i szkoły,
- wywiązuje się z powierzonych obowiązków, lecz jego aktywność
wymaga
zachęty nauczyciela – wychowawcy,
- w czasie uroczystości szkolnych nosi strój galowy.
II. Postawy względem innych ludzi:
Uczeń:
- jest życzliwy i uprzejmy dla ludzi,
- udziela pomocy potrzebującym, ale jego działanie wymaga
zachęty nauczyciela,
- nie zawsze reaguje na używanie słownictwa niezgodnego z normą
i złe
zachowanie innych,
- okazuje szacunek dorosłym,
- nie zakłóca toku lekcyjnego,
- szanuje godność innych osób.
III. Postawy względem siebie:
Uczeń:
- jest dokładny i staranny,
- nie zawsze dba o rozwój własnych zainteresowań,
- jest prawdomówny,
- dba o czystość osobistą i własne zdrowie,
- jest punktualny, choć zdarzają się spóźnienia,
- broni własnych praw, lecz nie zawsze zgodnie z przyjętymi
zasadami,
- dba o kulturę słowa,
- przestrzega podstawowych zasad kultury osobistej.
OCENA POPRAWNA
I. Postawy względem szkoły:
Uczeń:
- systematycznie uczęszcza do szkoły, zdarzają się pojedyncze
nieusprawiedliwione spóźnienia i nieobecności,
- nie wykazuje inicjatywy w podejmowaniu działań na lekcjach,
- jest mało aktywny w działalności na rzecz klasy i szkoły,
- często nie przestrzega zasad ustalonych w Statucie Szkoły,
- stara się wywiązywać z powierzonych obowiązków,
- dba o estetykę i mienie klasy i szkoły.
II. Postawy względem innych ludzi:
Uczeń:
- nie zawsze jest tolerancyjny,
- bardzo rzadko udziela pomocy potrzebującym,
- szanuje pracę innych,
- na zwróconą uwagę reaguje właściwym zachowaniem,
- czasami zakłóca tok lekcji,
- nie zawsze reaguje na złe zachowanie innych,
- jest mało odpowiedzialny,
- stara się nie naruszać godności osobistej innych osób.
III. Postawy względem siebie:
Uczeń:
- nie zawsze dba rozwój własnych zainteresowań,
- nie zawsze jest prawdomówny,
- nie zawsze jest punktualny,
- nie zawsze dba o czystość osobistą i własne zdrowie,
- nie zawsze dba o kulturę słowa,
- broniąc swoich praw widzi tylko własne dobro,
- wykazuje chęć poprawy.
OCENA NIEODPOWIEDNIA
I. Postawy względem szkoły:
Uczeń:
- niesystematycznie uczęszcza do szkoły, ma nieusprawiedliwione
nieobecności
- powierzone obowiązki wykonuje niedbale,
- uchyla się od działalności na rzecz klasy i szkoły,
- niszczy mienie klasy i szkoły,
- nie przestrzega zasad ustalonych w Statucie Szkoły.
II. Postawy względem innych ludzi:
Uczeń:
- często zakłóca tok lekcji,
- nie szanuje pracy innych,
- jest mało tolerancyjny,
- nie pomaga innym,
- ignoruje prawa innych,
- często wszczyna bójki,
- jest arogancki i kłótliwy,
- na zwrócone uwagi nie reaguje,
- zdarza się, że prześladuje słabszych i młodszych,
- przyłącza się do grup i jednostek łamiących zasady
współżycia społecznego.
III. Postawy względem siebie:
Uczeń:
- nie dba o własne zdrowie i czystość osobistą,
- nie dba o rozwój zainteresowań,
- ulega nałogom,
- jest nieprawdomówny i konfliktowy,
- oskarża bezpodstawnie innych,
- nie przestrzega norm kulturalnego zachowania.
OCENA NAGANNA
I. Postawy względem szkoły:
Uczeń:
- nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych,
- nagminnie wagaruje,
- uchyla się od wszelkich działań na rzecz klasy i szkoły,
- celowo niszczy mienie klasy i szkoły,
- nie przestrzega zasad ustalonych w Statucie Szkoły,
- ma nieusprawiedliwione nieobecności w szkole,
- odmawia wykonania obowiązków.
II. Postawy względem innych ludzi:
Uczeń:
- zakłóca tok lekcji,
- nie szanuje pracy innych,
- jest nietolerancyjny,
- nie udziela pomocy osobom potrzebującym,
- nie respektuje praw innych,
- wszczyna bójki, narusza nietykalność cielesną,
- jest arogancki, wulgarny i kłótliwy,
- na zwrócone uwagi nie reaguje,
- wyłudza pieniądze i kradnie,
- prześladuje słabszych i młodszych,
- narusza własność szkoły i własność prywatną,
- narusza godność osobistą używając słów i gestów obraźliwych,
- stwarza sytuacje niebezpieczne dla zdrowia i życia swojego i
innych.
III. Postawy względem siebie:
Uczeń:
- nie dba o własne zdrowie i czystość osobistą,
- nie dba o rozwój zainteresowań,
- ulega nałogom,
- jest nie prawdomówny i konfliktowy,
- oskarża bezpodstawnie innych,
- popadł w konflikt z prawem,
- działa w grupach nieformalnych,
- nie wykazuje chęci poprawy,
- przynosi do szkoły niebezpieczne narzędzia, przedmioty,
substancje.
1. Każdy uczeń otrzymuje na początku semestru 200 punktów w
formie kredytu. Ten kredyt
można pomnożyć lub utracić poprzez postawę i zachowanie w ciągu
całego semestru. W
czasie semestru może poprzez swoje zachowanie i postawę punkty
tracić i zdobywać.
2. Zgromadzenie odpowiedniej liczby punktów powoduje otrzymanie
konkretnej oceny z
zachowania.
3. W ocenie zachowania brana jest również pod uwagę samoocena
ucznia.
PUNKTY DODATNIE
- Laureat wojewódzkich konkursów przedmiotowych 50 pkt
- Udział w olimpiadach przedmiotowych 5-15 pkt
- Udział w konkursach szkolnych 5-10 pkt
- Pełnienie funkcji w szkole 10 pkt
- Pełnienie funkcji w klasie 5 pkt
- Uczestnictwo w zawodach, reprezentowanie szkoły 10-15 pkt
- Udział w organizacji imprez szkolnych 10 pkt
- Praca na rzecz klasy 2-10 pkt
- Praca na rzecz szkoły 5-20 pkt
- Pomoc koleżeńska 2-10 pkt
- Punktualność- czyste konto co miesiąc 5 pkt
- Wzorowa frekwencja 5 pkt
- Prawidłowe pełnienie dyżurów 5 pkt
- Czyny godne pochwały i naśladowania 5-20 pkt
- Wysoka kultura osobista 10 pkt
- Udział w akcjach charytatywnych 10pkt
- Udział w organizacjach społecznych – za semestr 10-20 pkt
- Udział w nieobowiązkowych zajęciach pozalekcyjnych 10-20 pkt
- Reagowanie na przejawy zła, agresji, dewastacji 10 pkt
- Kulturalne odnoszenie się do rówieśników i osób dorosłych-
premia za cały semestr 20 pkt
- Mundurek i strój apelowy - premia za cały miesiąc 10 pkt.
PUNKTY UJEMNE
- Przeszkadzanie na lekcji –5 pkt
- Niewykonanie polecenia nauczyciela –10 pkt
- Arogancka postawa wobec nauczyciela od -10 do –20 pkt
- Ubliżanie koledze od-10 do –20 pkt
- Zaczepianie słowne lub fizyczne od -5 do –10 pkt
- Bójka, pobicie –20 pkt
- Wulgarne słownictwo –10 pkt
- Palenie papierosów, środki odurzające –20 pkt
- Namawianie do czynów szkodzących zdrowiu –10 pkt
- Nie przygotowanie do lekcji -2pkt
- Przeszkadzanie podczas lekcji –5 pkt
- Nieusprawiedliwiona nieobecność -10pkt
- Całodzienne wagary –30 pkt
- Niewłaściwe zachowanie podczas dowozów –10 pkt
- Brak obuwia zamiennego i mundurka -5pkt
- Samowolne opuszczanie terenu szkoły –10 pkt
- Niszczenie mienia szkoły oraz mienia kolegów –20 pkt
- Spóźnienia na lekcję -2pkt
- Kradzież –50 pkt
- Drastyczne naruszenie ogólnie przyjętych norm społecznych oraz
prawa –50 pkt
Zachowanie:
Wzorowe 351 pkt i powyżej
Bardzo dobre 301 – 350 pkt
Dobre 251 – 300 pkt
Poprawne 151 – 250 pkt
Nieodpowiednie 100 – 150 pkt
Naganne poniżej 100 pkt
Semestralnej i rocznej oceny zachowania ucznia dokonuje
wychowawca klasy, uwzględniając:
- łączną ilość uzyskanych punktów,
- swoje własne spostrzeżenia,
- ustne i pisemne opinie innych nauczycieli,
- opinie innych uczniów i pracowników szkoły zgłaszane
wychowawcy klasy,
- samoocenę.
Ocena podana jest do wiadomości ucznia oraz do wiadomości
rodziców, na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady
pedagogicznej.
Od oceny zachowania ustalonej przez wychowawcę uczeń może się
odwołać.
Tryb przeprowadzania odwołania od oceny zachowania:
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić
zastrzeżenia do dyrektora
szkoły, jeżeli uznają, ze roczna ocena klasyfikacyjna zachowania
została ustalona
niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej
oceny. Zastrzeżenia mogą
być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć
dydaktyczno – wychowawczych.
2. Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą złożyć
pisemne odwołanie od przewidywanej klasyfikacyjnej oceny
końcoworocznej w terminie trzech dni od dnia uzyskania
informacji o ocenie. Tryb postępowania określają punkty 3 i 4.
3. Analizę oceny zachowania przeprowadza komisja powołana przez
dyrektora szkoły, która
ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze
głosowania zwykłą większością
głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos
przewodniczącego komisji.
Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
W skład komisji wchodzą
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne
stanowisko kierownicze –
jako przewodniczący komisji,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia
edukacyjne w danej klasie,
- pedagog szkolny
- rzecznik praw ucznia,
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego
- przedstawiciel rady rodziców
4. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w
szczególności:
- skład komisji
- termin posiedzenia komisji,
- wynik głosowania,
- ustaloną ocenę z zachowania wraz z uzasadnieniem.
X. SPOSOBY DOKUMENTOWANIA OCENIANIA
1. Sposoby dokumentowania osiągnięć szkolnych ucznia w nauczaniu
zintegrowanym:
- karta obserwacji wstępnej ucznia kl. I,
- zapisy w dzienniku lekcyjnym,
- teczka prac ucznia,
- karty samooceny ucznia,
- opinie poradni psychologiczno – pedagogicznej,
- arkusze ocen.
2. Sposoby dokumentowania oceniania od klasy IV:
- zapisy w dzienniku lekcyjnym,
- gromadzone przez nauczycieli przedmiotów prace pisemne,
- opinie poradni psychologiczno – pedagogicznej,
- arkusze ocen.
3. Nauczyciele wychowania fizycznego dokumentują oceny bieżące w
swoich zeszytach
i są zobowiązani do naniesienia ich do dzienników lekcyjnych raz
na dwa tygodnie.
XI SPOSOBY UZASADNIANIA OCEN
1. Każda praca klasowa opatrzona jest komentarzem nauczyciela,
który:
- wskazuje uczniowi sukcesy, jakie osiągnął,
- wskazuje braki, które musi uzupełnić,
- ukierunkowuje naukę ucznia.
2. Każda ocena za odpowiedzi ustne oraz działania praktyczne i
sprawnościowe
uzasadniana jest przez nauczycieli ustnie.
3. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel jest
zobowiązany uzasadnić każdą ocenę.
XII. PROCEDURY UDOSTĘPNIANIA UCZNIOM I RODZICOM PRAC
KONTROLNYCH
1. Procedury udostępniania uczniom i rodzicom prac kontrolnych
ustalają indywidualnie
nauczyciele przedmiotów i informują o nich uczniów na pierwszych
lekcjach we
wrześniu.
2. Na prośbę ucznia lub jego rodziców sprawdzone i ocenione
prace kontrolne
oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest
udostępniana uczniowi
lub jego rodzicom.
XIII. ZASADY INFORMOWANIA O WYMAGANIACH PROGRAMOWYCH I
KRYTERIACH OCEN
1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują
uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
a) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania
poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z
realizowanego przez siebie programu nauczania;
b) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
c) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej
oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych.
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje
uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
a) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,
b) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania,
c) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania
XIV. ZASADY INFORMOWANIA RODZICÓW O WYNIKACH I POSTĘPACH W
NAUCE
1. Rodzice uczniów (prawni opiekunowie) mają prawo do
uzyskiwania informacji
o bieżących i okresowych wynikach w nauce i zachowaniu swoich
dzieci na
organizowanych przez szkołę spotkaniach z rodzicami lub w czasie
indywidualnych
kontaktów z wychowawcą klasy, nauczycielami lub pedagogiem
szkolnym.
2. Indywidualne spotkania nauczycieli i wychowawcy z rodzicami
mogą odbywać
się w czasie wolnym od zajęć edukacyjnych nauczycieli.
3. Na 1 miesiąc przed klasyfikacją śródroczną i końcoworoczną
wychowawca informuje
rodziców o przewidywanych dla ucznia ocenach klasyfikacyjnych z
zajęć edukacyjnych
i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
Informacja
o przewidywanych ocenach ma formę pisemną.
4. W przypadku nieobecności rodziców na zebraniu wychowawca
powiadamia
ich pisemnie o przewidywanych dla ucznia ocenach
niedostatecznych z zajęć
edukacyjnych oraz o ocenie nagannej zachowania. Fakt ten
wychowawca odnotowuje
w dzienniku lekcyjnym.
XV. ZASADY USTALANIA OCEN ŚRÓDROCZNYCH I KOŃCOWOROCZNYCH
1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu
osiągnięć edukacyjnych
ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania oraz ustaleniu
śródrocznych ocen
klasyfikacyjnych.
2. Klasyfikacja śródroczna i roczna ucznia z upośledzeniem
umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego
osiągnięć
edukacyjnych, z uwzględnieniem indywidualnego programu
edukacyjnego
opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów i
zachowania ucznia oraz
ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych i zachowania.
3. Klasyfikacja śródroczna i roczna w klasach I – III polega na
podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym. W
nauczaniu
zintegrowanym ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych i ocena
zachowania jest oceną opisową.
4. Klasyfikacja roczna od klasy IV polega na podsumowaniu
osiągnięć
edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w
danym roku
szkolnym i ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych
i zachowania.
5. Klasyfikacja śródroczna odbywa się raz w ciągu roku
szkolnego.
6. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący zajęcia
edukacyjne,
a ocenę zachowania – wychowawca klasy.
7. Przy ustalaniu ocen klasyfikacyjnych nauczyciel nie ma
obowiązku
odpytywania ucznia na ocenę wyższą niż wskazują na to oceny
uzyskane
w semestrze.
8. Przed klasyfikacją śródroczną i końcoworoczną w terminie
wyznaczonym
przez dyrektora, poszczególni nauczyciele ustalają i przekazują
uczniom
przewidywane dla nich oceny klasyfikacyjne. Ustalenia te
odbywają się w czasie
zajęć lekcyjnych w obecności uczniów, a fakt ten znajduje
potwierdzenie
odpowiednim zapisem w dzienniku lekcyjnym.
9. Oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie
mają wpływu
na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie
szkoły.
XVI. TRYB ODWOŁYWANIA SIĘ OD USTALONYCH OCEN
1. Uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do
złożenia pisemnego odwołania od przewidywanej klasyfikacyjnej
oceny śródrocznej lub końcoworocznej w terminie trzech dni od
dnia uzyskania informacji o ocenie,
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna(semestralna) ocena
klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych lub roczna ocena zachowania została ustalona
niezgodnie z przepisami
prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny, dyrektor szkoły
powołuje komisję, która:
a) W przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z
zajęć edukacyjnych –
przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w
formie pisemnej i ustnej,
oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych
zajęć edukacyjnych,
b) W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala
roczną klasyfikacyjną
ocenę zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów;
w przypadku
równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
3. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
4. Dyrektor szkoły powołuje komisję, w której skład wchodzą:
a) dyrektor lub wicedyrektor szkoły,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) inny nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia
edukacyjne.
5. W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) dyrektor szkoły lub jego zastępca
b) wychowawca klasy
c) wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia
edukacyjne w danej klasie
d) pedagog
e) rzecznik praw ucznia
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego
g) przedstawiciel rady rodziców
6. Nauczyciel, który wystawił ocenę może być zwolniony z udziału
w pracach komisji na
własną prośbę lub innych uzasadnionych przypadkach. W takim
przypadku dyrektor
szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same
zajęcia.
7. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych
oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa
od ustalonej wcześniej
oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem
niedostatecznej rocznej
oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być
zmieniona w wyniku
egzaminu poprawkowego.
8. Z egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół , który
zawiera:
a) skład komisji,
b) termin egzaminu,
c) zadania (pytania) sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
9. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą
informację o ustnych
odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza
ocen.
10. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do
sprawdzianu w
wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym
wyznaczonym przez
dyrektora terminie.
XVII. EGZAMINY KLASYFIKACYJNE
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub
wszystkich zajęć
edukacyjnych, jeżeli brak jest podstawy do ustalenia oceny
klasyfikacyjnej
z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych,
przekraczających
połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie
nauczania.
2. Uczeń niesklasyfikowany z powodu nieobecności
usprawiedliwionej może zdawać
egzamin klasyfikacyjny.
3. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń, realizujący na
podstawie odrębnych
przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń
spełniający obowiązek
szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
4. Uczeń nie klasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej
nieobecności może zdawać
egzamin klasyfikacyjny, jeżeli Rada Pedagogiczna wyrazi zgodę na
jego
przeprowadzenie.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na pisemną prośbę
rodziców ucznia
(prawnych opiekunów) złożoną do dyrektora szkoły w terminie 1
tygodnia od dnia
konferencji klasyfikacyjnej. Termin egzaminu zostaje uzgodniony
z rodzicami ( nie
dłuższym niż dwa miesiące od zakończenia semestru).
6. Egzamin klasyfikacyjny za I semestr uczeń zdaje do końca
marca danego
roku szkolnego, a egzamin klasyfikacyjny końcoworoczny w
ostatnim
tygodniu sierpnia roku szkolnego.
7. Pytania egzaminacyjne ustala nauczyciel przedmiotu
8. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej
z wyjątkiem
przedmiotów, gdzie egzamin powinien mieć formę ćwiczeń
praktycznych.
9. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez
dyrektora szkoły.
W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor lub wicedyrektor szkoły,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia
edukacyjne.
10. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w
charakterze
obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
11. Z egzaminu sporządza się protokół, który zawiera:
a) skład komisji,
b) termin egzaminu klasyfikacyjnego,
c) zadania (pytania) egzaminacyjne,
d) wyniki egzaminu oraz uzyskane oceny.
12. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą
informację
o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do
arkusza ocen.
13. Uczeń nie może w ciągu jednego dnia zdawać więcej niż dwóch
egzaminów
klasyfikacyjnych.
14. Wynik egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczny i nie
przysługuje od niego odwołanie.
XVIII. EGZAMINY POPRAWKOWE
1. Egzamin poprawkowy ma prawo zdawać uczeń począwszy od klasy
IV, który na koniec
roku szkolnego uzyskał jedną ocenę niedostateczną.
2. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna, na wniosek
wychowawcy
klasy, może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch
obowiązkowych
zajęć edukacyjnych.
3. Egzamin poprawkowy odbywa się w ostatnim tygodniu ferii
letnich, w terminie
wyznaczonym przez dyrektora szkoły. Termin egzaminu podaje się
uczniowi
i jego rodzicom (prawnym opiekunom) przed dniem rozdania
świadectw.
4. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z
wyjątkiem tych zajęć,
gdzie egzamin powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych.
5. Zestaw zadań (zagadnień) na egzamin poprawkowy przygotowuje
nauczyciel
przedmiotu zgodnie z możliwościami ucznia.
6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez
dyrektora
szkoły w składzie:
a) dyrektor lub wicedyrektor szkoły,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia
edukacyjne.
7. Ocena ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna
i nie
przysługuje od niej odwołanie.
8. Z egzaminu sporządza się protokół, który zawiera:
a) skład komisji,
b) termin egzaminu,
c) pytania egzaminacyjne,
d) wynik egzaminu oraz uzyskaną ocenę.
9. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą
informację
o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do
arkusza ocen.
10. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do
egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do
niego
w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie
później niż do końca
września.
11. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje
promocji do klasy
programowo wyższej i powtarza klasę z zastrzeżeniem ust. 12.
12. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada
Pedagogiczna może
jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy
programowo
wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych
zajęć
edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w
klasie
programowo wyższej.
XIX. PROMOCJA DO KLASY PROGRAMOWO WYŻSZEJ
1. Uczeń nauczania zintegrowanego otrzymuje promocję do klasy
programowo
wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku
szkolnym
oceniono pozytywnie. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna
może
postanowić o powtórzeniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły
podstawowej, na
podstawie opinii wydanej przez lekarza lub poradnię
psychologiczno – pedagogiczną, w
tym poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami
ucznia.
2. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje
promocję do klasy
programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć
edukacyjnych,
określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny
klasyfikacyjne wyższe
od oceny niedostatecznej.
3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej oraz gimnazjum,
uczeń, który w wyniku
klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych
średnią ocen co
najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania,
otrzymuje promocję do
klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
4. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym promuje
się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę
kształcenia tego ucznia w
porozumieniu z rodzicami.
5. Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum:
a) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał oceny
klasyfikacyjne wyższe od oceny
niedostatecznej,
b) jeżeli ponadto przystąpił odpowiednia do sprawdzianu lub
egzaminu.
6. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w
stopniu
umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy
programowo najwyższej
rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego
ucznia w porozumieniu z
rodzicami.
XX. SPRAWDZIAN W SZKOLE PODSTAWOWEJ I GIMNAZJUM
1. W klasie VI szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian
poziomu opanowania
umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą
przeprowadzania
sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej,
określanych w odrębnych
przepisach, zwany „sprawdzianem”.
2. W klasie III gimnazjum jest przeprowadzany egzamin,
obejmujący:
- umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów
humanistycznych
- umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów matematyczno –
przyrodniczych.
3. Sprawdzian i egzamin w szkołach przeprowadza się w kwietniu,
w terminie ustalonym
przez dyrektora CKE.
4. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami trudnościami uczeniu
się mają prawo
przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu w warunkach i warunkach
formie
dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i
edukacyjnych ucznia, na
podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym
poradni
specjalistycznej.
5. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie
indywidualnego nauczania
dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub
egzaminu
gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i
edukacyjnych ucznia
może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
6. Opinia o której mowa powinna być wydana przez poradnię
psychologiczno –
pedagogiczną nie później niż do końca września roku szkolnego, w
którym jest
przeprowadzany sprawdzian lub egzamin, z tym że:
a) W przypadku uczniów przystępujących do sprawdzianu – nie
wcześniej niż po
ukończeniu III klasy szkoły podstawowej,
b) W przypadku uczniów przystępujących do egzaminu – nie
wcześniej niż po ukończeniu
szkoły podstawowej.
7. Opinię, rodzice (prawni opiekunowie) przedkładają dyrektorowi
szkoły, w terminie do 15
października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany
sprawdzian lub egzamin.
8. Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie
zaświadczenia o stanie zdrowia,
wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu lub
egzaminu w warunkach i
formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.
9. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym
lub znacznym nie
przystępują do sprawdzianu i egzaminu.
10. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze
sprzężoną
niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego, którzy
nie rokują kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, mogą
być zwolnieni przez
dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do
sprawdzianu lub egzaminu na
wniosek rodziców, zaopiniowany przez dyrektora szkoły
11. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie
przystąpił do sprawdzianu lub
egzaminu w określonym terminie albo przerwał sprawdzian lub
egzamin, przystępuje do
niego w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji
Centralnej nie później
niż do 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez
dyrektora komisji
okręgowej.
12. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu lub egzaminu w
terminie do 20 sierpnia
danego roku, powtarza ostatnią klasę odpowiednio szkoły
podstawowej lub gimnazjum
oraz przystępuje do sprawdzianu lub egzaminu w następnym roku.
XXI. EWALUACJA WEWNĄTRZSZKOLNEGO OCENIANIA.
1. Ewaluacja Oceniania jest zbieraniem informacji o warunkach,
przebiegu
i wynikach wdrażania tego systemu w celu jego stałego
doskonalenia i modyfikowania.
2. Narzędzia używane w ewaluacji:
- ankieta
- wywiad
- obserwacja
- analiza dokumentów
3. Ewaluacja Oceniania może przebiegać na dwóch poziomach:
szkoły
i poszczególnych przedmiotów.
4. Ewaluacją Oceniania na poziomie szkoły zajmuje się powołany
zespół diagnostyczny.
5. Ewaluację na poziomie przedmiotu prowadzi nauczyciel.
6. Wnioski wynikające z ewaluacji przedstawione są Radzie
Pedagogicznej, która podejmuje
decyzję o wprowadzeniu zmian lub dalszym stosowaniu szkolnego
systemu oceniania.
Ocenianie zostało zatwierdzone do realizacji przez Radę
Pedagogiczną, Samorząd Uczniowski oraz Radę Rodziców.
Dąbrowa, 3 września 2007 r.
|