Organizacja

     Statut

     WSO

Aktualności

Historia szkoły

Projekty szkoły

Biblioteka

Świetlica

Stołówka

Dojazdy do szkoły

Kalendarz roku szk.

Galeria

 

 

 

ZESPÓŁ SZKÓŁ

W DĄBROWIE

   
 

 

Strona główna           Aktualności          Szkoła Podstawowa           Gimnazjum           Liść Dębu

STATUT
 
I. PODSTAWA PRAWNA

 Statut Publicznej Szkoły Podstawowej i Publicznego Gimnazjum w Dąbrowie opracowany został na podstawie:

     1.   Ustawy z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r Nr 256, poz. 2572.

 2.   Ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego
(Dz. U. z 1999 r Nr 12 poz. 96)

3.   Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 z późn. zm.).

4.   Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112.

5.   Konwencji Praw Dziecka - ratyfikowana przez Polskę 30.04.1991 r. (Dz. U. Nr 120 poz. 526 i 527 z 1991 r.)

6.   Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2004 r. Nr 199, poz. 2046)

7.   Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.). 

8.   Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 323) 

9.   Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004r.w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie zadań i opracowywanie ekspertyz (Dz.U. z 2004 r. Nr.89, poz.845).

 II. INFORMACJE O SZKOLE

§ 1

 1.Szkoła Podstawowa w Dąbrowie zwana dalej szkołą podstawową, jest szkołą publiczną i nosi nazwę:


                                 Publiczna Szkoła Podstawowa

                                         im.Lucjana Szenwalda  

2.Gimnazjum w Dąbrowie jest szkołą publiczną zwaną dalej gimnazjum i nosi nazwę Publiczne Gimnazjum w Dąbrowie.                                              

3.Na pieczęci szkoły podstawowej używana jest nazwa:


 Publiczna Szkoła Podstawowa

 49-120 Dąbrowa

 ul. Szkolna 9

 tel. 4020435

 REGON 000265543

 4.Na pieczęci gimnazjum używana jest nazwa:

 PUBLICZNE GIMNAZJIM

49 -120 Dąbrowa

 ul. Szkolna 9

tel/fax (077) 4020435

REGON 531570025

5.Szkoła Podstawowa i Publiczne Gimnazjum w Dąbrowie tworzą Zespół Szkół w Dąbrowie zwany dalej zespołem szkół lub szkołą.

6.Na pieczęci zespołu szkół używana jest nazwa:

 ZESPÓŁ SZKÓŁ

w Dąbrowie

49-120 Dąbrowa, ul. Szkolna 9

tel/fax (077)4020435

Regon 532455020

  

7. Obwód szkolny tworzą następujące miejscowości:

a)Ciepielowice ,
b)Dąbrowa ,
c) Karczów.

d) Lipowa,

e) Nowa Jamka,

f) Prądy,

g) Sokolniki,

h) Siedliska.

 

8.Organami zespołu szkół są:

 
a )Dyrektor Szkoły,
b) Rada Pedagogiczna,
c) Rada Rodziców,
d) Samorząd Uczniowski.

 

9.Używany skrót nazwy szkół jest następujący:

 

·        PSP w Dąbrowie.

·        PG w Dąbrowie,

·        ZS w Dąbrowie

 

10.Siedziba zespołu szkół znajduje się w Dąbrowie ul. Szkolna 9;

           tel. (0-77) 4020435.

 

§ 2

 

1.     Organem prowadzącym ZS  jest Gmina Dąbrowa.

2.     Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Opolski  Kurator Oświaty.

 

§ 3

 

1.     Zespół szkół jest jednostką budżetową.

2.     W zespole szkół są tworzone środki specjalne.

3.     Szczegółowe zasady gospodarki finansowej regulują odrębne przepisy.

4.     Obsługę finansowo - księgową prowadzi Gminny Zespół Ekonomiczno – Administracyjny Szkół w Dąbrowie.

  

§ 4

 

1.     Zespół szkół używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.

2.     ZS prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

  

§ 5

  

1.     Nauka w szkole podstawowej  trwa 6 lat , w gimnazjum  3 lata.

2.     W ZS prowadzone są zajęcia świetlicowe.

3.     Szkoła zapewnia wszystkim uczniom możliwość korzystania z:
a) biblioteki,
b) stołówki,
c) sali gimnastycznej.

4.     Językiem wykładowym jest język polski.

5.     Szkoła zapewnia uczniom naukę języka obcego od klasy pierwszej.

6.     W szkole na wniosek rodziców prowadzona jest nauka drugiego dodatkowego języka obcego.

  

§ 6

 

1.     Uczniowie klas IV – VI szkoły podstawowej i I – III gimnazjum mogą otrzymać promocję, a uczniowie klas VI szkoły podstawowej i III gimnazjum mogą ukończyć szkołę z wyróżnieniem.

2.     Uczniowie, o których mowa w ust. 1 otrzymują świadectwo z biało-czerwonym paskiem.

3.     Uczeń otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyska średnią ocen z wszystkich przedmiotów obowiązkowych, co najmniej 4,75 oraz zachowanie, co najmniej bardzo dobre.

  

§ 7

 

1. Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych dokumentów szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasad odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.

  

§ 8

 

1. Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa MEN w drodze rozporządzenia.

  

III. CELE I ZADANIA SZKOŁY. 

§ 1

 

Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie. Przestrzega postanowień Konstytucji RP, kieruje się wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ oraz Międzynarodowej Konwencji o Prawach Dziecka.

W szczególności zapewnia harmonijną realizację zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania.

 

1.       W zakresie nauczania szkoła zapewnia uczniom:

 

a)        naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem,

b)       zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym kontynuację nauki w gimnazjum,

c)       rozwijanie  zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,

d)       poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,

e)        poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej,

f)         rozwijanie zdolności, dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo - skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych),

g)       traktowanie wiadomości przedmiotowych w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,

h)       rozwija zainteresowania uczniów poprzez organizowanie kół zainteresowań, imprez sportowych, olimpiad.

 

 

2.       W zakresie kształcenia umiejętności stwarza uczniom warunki do zdobywania następujących umiejętności:

 

a)     planowania, organizowania i oceniania własnej nauki i przyjmowania za nią odpowiedzialności,

b)    skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym,

c)     efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania decyzji;

d)    rozwiązywania problemów w twórczy sposób;

e)     poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł,

f)      odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków,

g)     rozwijania osobistych zainteresowań,

h)     przyswajania metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych.

 

3.       W pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, zmierza do tego, aby uczniowie:

 

a)     znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym),

b)    rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie,

c)     mieli świadomość życiowej użyteczności treści poznawanych na poszczególnych zajęciach edukacyjnych,

d)    godzili umiejętnie dążenie do osiągnięcia dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych, wolność własną z wolnością innych,

e)     dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia postawionych sobie celów życiowych,

f)      uczyli się szacunku dla dobra wspólnego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie,

g)     w społeczność lokalnej i w państwie,

h)     przyjmowali dziedzictwo kulturowe i kształtowali postawy patriotyczne,

i)       potrafili dokonywać wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się,

j)       kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów,

k)     umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.

 

§ 2

 

1.     Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny.

2.     Szkoła realizuje własny „Program Wychowawczy” uchwalony przez radę rodziców po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i samorządu uczniowskiego stanowiący integralną część statutu.

3.     Szkoła realizuje własny „Program Profilaktyki” stanowiący integralna część statutu.

4.     Zmian w szkolnym programie wychowawczym i programie profilaktyki dokonuje rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii organów, o których mowa w ust.2 i 3

 

§ 3

 

1.      Każdy uczeń korzysta z pomocy psychologicznej i pedagogicznej, której udzielają mu: wychowawca klasy, nauczyciele uczący, pedagog szkolny, dyrektor szkoły i Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Niemodlinie.

2.      Uczniowie niepełnosprawni i objęci nauczaniem indywidualnym mają prawo korzystać ze wszystkich form działalności szkoły.

3.      Opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych sprawują nauczyciele prowadzący te zajęcia, zgodnie z rozkładem zajęć lub grafikiem zastępstw.

4.      Opiekę nad uczniami podczas przerw śródlekcyjnych oraz 15 minut przed i po zakończeniu lekcji w budynku szkoły i na terenie posesji sprawują nauczyciele pełniący dyżury zgodnie z grafikiem dyżurów lub zastępstw znajdującym się w pokoju nauczycielskim.

5.      Opieka przedlekarska i profilaktyka zdrowotna prowadzone są na terenie szkoły w porozumieniu z Ośrodkiem Zdrowia w Dąbrowie.

6.      Opiekę nad uczniami podczas wyjść poza teren szkoły i w trakcie wycieczek jedno i kilku dniowych, organizowanych przez szkołę pełnią nauczyciele - wychowawcy (kierownicy wycieczki), inni nauczyciele. W organizacji wycieczek szkolnych obowiązuje specjalny regulamin wycieczek zgodny z aktualnym zarządzeniem właściwego ministra ds. oświaty i wychowania.

 

§ 4

 

1.      Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół nauczycieli, którego zadaniem jest:

a)     ustalanie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb,

b)    ustalanie zestawu podręczników dla danego oddziału i podanie do wiadomości uczniom i rodzicom.

2.      Nauczyciele w celu wymiany doświadczeń oraz monitorowania pracy szkoły tworzą zespoły spośród następujących:

a)     zespół wychowawczy, koordynujący pracę wychowawczą i opiekuńczą,

b)    zespół nauczycieli nauczania zintegrowanego,

c)     mogą być powołane inne zespoły, zgodnie z potrzebą szkoły np. zespół matematyczno-przyrodniczy oraz zespół humanistyczny, zespół do mierzenia jakości pracy szkoły.

3.      Pracą zespołów, o których mowa w pkt. 2 kieruje przewodniczący (lider) powoływany przez dyrektora na wniosek członków zespołu.

4.      Zespoły pracują w oparciu o wytyczne zawarte w planie Pracy Szkoły; częstotliwość posiedzeń w zależności od potrzeb.

5.      Przewodniczący zespołów zapoznają członków rady pedagogicznej z problemami poruszanymi na posiedzeniach oraz proponowanymi ustaleniami i rozwiązaniami oraz wnioskami do dalszej realizacji zadań szkoły.

 

 

IV. ORGANIZACJA PRACY ZESPOŁU SZKÓŁ.

 

Zagadnienia ogólne

 

§ 1

 

Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym cyklu nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonym do użytku szkolnego.

 

Uczniowie szkoły uczęszczają do klas I – VI szkoły podstawowej i I- III gimnazjum, w których realizują cele i zadania szkoły określone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu oraz PSP i PG w Dąbrowie.

 

1. Cykl kształcenia w szkole dzieli się na trzy etapy:

a)     I etap edukacyjny: kształcenie zintegrowane (kl. I - III),

b)    II etap edukacyjny:( kl. IV – VI),

c)     III etap edukacyjny: (kl. I – III gimnazjum).

 

2.      Obowiązkowe zajęcia edukacyjne we wszystkich klasach odbywają się przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku. Dopuszcza się odbywanie w/w zajęć w soboty, w przypadku odpracowywania zajęć z innego dnia tygodnia.

3.      Uczniowie mogą rozwijać zainteresowania i zdolności w ramach istniejących w szkole organizacji i kółek zainteresowań.

4.      W zespole szkół liczba uczniów w oddziale powinna wynosić od 20 do 30. Bez zgody organu prowadzącego, nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy, jeżeli średnia liczba uczniów w każdym z tych oddziałów byłaby niższa niż 18.

5.      Tryb corocznego podziału oddziału na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa ustala dyrektor zespołu szkół z uwzględnieniem posiadanych środków finansowych oraz zasad wynikających z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania.

6.      Niektóre zajęcia obowiązkowe, np. zajęcia wyrównawcze, nauczanie języków obcych, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyklasowych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.

7.      Zajęcia  o których mowa w ust. 6 są organizowane w ramach posiadanych przez ZS środków finansowych.

8.      Liczba uczestników kół zainteresowań nie może być niższa niż 10 uczniów.

9.      Zespół szkół może zwracać się do organu prowadzącego o zatwierdzenie planu nauczania różniącego się od odpowiedniego planu ramowego, w związku z prowadzeniem eksperymentu lub innowacji pedagogicznej.

 

 

§ 2

 

Zespół  szkół może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne. Odbywanie praktyk regulowane jest pisemnym porozumieniem zawartym między dyrektorem Zespołu, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

 

§ 3

 

1.      W miarę posiadanych środków uczniom uzdolnionym i wszystkim chętnym umożliwia się korzystanie z różnorodnych form zajęć pozalekcyjnych (koła przedmiotowe, artystyczne, zajęcia w ramach sekcji sportowych) zgodnie z zapotrzebowaniem.

2.      Możliwe jest zorganizowanie zajęć pozalekcyjnych prowadzonych na życzenie rodziców i opłacanych przez nich.

 

 

§ 4

 

 

1)    Religia jako szkolny przedmiot nieobowiązkowy jest prowadzona dla uczniów, którzy złożyli pisemną deklarację uczęszczania dziecka na zajęcia z religii,

2)    uczniowie nie korzystający z religii objęci są zajęciami opiekuńczo – wychowawczymi,

3)    nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy potwierdzone przez władze kościelne,

4)    nauczyciela religii zatrudnia dyrektor szkoły na podstawie imiennego, pisemnego skierowania wydanego w przypadku Kościoła Katolickiego przez właściwego biskupa diecezjalnego lub zwierzchników kościołów w przypadku innych wyznań,

5)    nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej,

6)    nauczyciel religii ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami swych uczniów, wcześniej ustalając z dyrektorem szkoły termin i miejsce planowanego spotkania,

7)    nauczyciel religii ma obowiązek wypełniania dziennika lekcyjnego,

8)    nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo,

9)    ocena z religii umieszczona jest na świadectwie szkolnym,

10)         uczniowi, który uczęszczał na religię do średniej ocen wlicza się także średnią z tych zajęć,

11)         ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej  klasy,

12)         Przedmiotowy system oceniania z religii oprócz rozwiązań zawartych w          szkolnym regulaminie oceniania, uwzględnia ponadto zasady oceniania określone przez odpowiednie władze kościelne.

13)         uczniowie uczęszczający na lekcje religii uzyskują trzy kolejne dni      zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych,

14)                       nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii, w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzi dyrektor szkoły oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego.

15)                       Nauczanie etyki – jako przedmiotu alternatywnego dla religii – Szkoła organizuje dla grup oddziałowych lub międzyoddziałowych.

 

§ 5

 

W szkole prowadzi się naukę języka  jako dodatkowego.

 

1.Rodzice przy zapisie dziecka do szkoły składają pisemną deklarację
o uczęszczaniu dziecka na dodatkową naukę niemieckiego w klasach IV - VI szkoły podstawowej oraz I – III gimnazjum.

2. Ocena z języka niemieckiego wpisywana jest na świadectwo szkolne jako przedmiot nadobowiązkowy, nie ma wpływu na promocję ucznia i nie wlicza się do średniej ocen.

 

 

§ 6

 

1.      Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, szkoła zapewnia:

 

a)     zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze oraz zajęcia korekcyjno – kompensacyjne,

b)    możliwość korzystania z gimnastyki korekcyjnej,

c)     bezpłatne obiady w stołówce szkolnej w porozumieniu z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Dąbrowie,

d)    korzystający z posiłków odpłatnie są zobowiązani do uiszczenia co miesiąc opłaty stałej w ustalonej wysokości;

e)     pomoc i wsparcie wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego, dyrekcji szkoły oraz organizacji społecznych działających na terenie szkoły.

2.      W sytuacjach wykraczających poza kompetencje szkoły, organizuje ona uczniowi pomoc instytucji pozaszkolnych (Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Niemodlinie, policji, Sądu Rodzinnego i Nieletnich w Opolu, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie).

3.      Formy współpracy z rodzicami określono w rozdziale IV § 33.

4.      Formy współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną:
 – pomoc psychologiczno- pedagogiczna,
 – pomoc w realizacji zadań profilaktycznych,
 – spotkania pracowników PPP z rodzicami i nauczycielami.

 

§ 8

 

1.      Szkoła w swojej działalności współdziała z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną oraz Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Policją, Sądem Rodzinnym i Nieletnich, Inspektorem d/s profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych zgodnie z odrębnymi przepisami i dwustronnymi ustaleniami.

2.      W celu realizacji zadań profilaktycznych organizowane są na terenie szkoły dla uczniów i ich rodziców spotkania z pracownikami Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, Sądu oraz funkcjonariuszami Policji itp.

 

 

§ 9

 

Szkoła nie przewiduje organizacji zajęć śródoddziałowych.

 

 

§ 10

 

1.      Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowywany corocznie przez dyrektora szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku szkolnego z uwzględnieniem ramowego planu nauczania, o którym mowa w Rozporządzeniu MENiS w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

2.      Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku, po wcześniejszym zaopiniowaniu przez organ nadzorujący.

3.      Arkusz organizacji szkoły określa:

a)     liczbę pracowników pedagogicznych i pomocniczo - obsługowych;

b)    ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący;

c)     przewidywaną liczbę uczniów i oddziałów;

d)    przewidywaną liczbę zajęć pozalekcyjnych.

 

 

§ 11

 

Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć umożliwiający realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz nadobowiązkowych zajęć pozalekcyjnych dla grupy uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań.

 

 

§ 12

 

1.      Godzina lekcyjna  trwa 45 minut, przerwy między lekcyjne 10 minut,  przerwa obiadowa (1230)  - 15 minut.

2.      Czas trwania zajęć integracyjnych w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący zajęcia, zachowując ogólny, tygodniowy czas zajęć i ustalając przerwy w/g potrzeb.

3.      Zajęcia edukacyjne obowiązkowe trwają w godz. 800- 1430.

4.      Zajęcia pozalekcyjne, nadobowiązkowe nie mogą trwać dłużej niż do godz. 1510.

 

§ 13

 

1.      Oddział dzieli się na grupy na zajęciach języków obcych i informatyki, jeśli liczy powyżej 24 uczniów.

2.      Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV - VI mogą być prowadzone w grupach dziewcząt i chłopców, grupy liczą od 12 do 26 uczniów.

 

 

§ 14

 

1.      W szkole, w zależności od liczby oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora szkoły i kierownika świetlicy.

2.      Szczegółowy zakres zadań, obowiązków i odpowiedzialności jest opracowywany zgodnie z odrębnymi przepisami i podpisywany przez zainteresowanych pracowników.

 

§ 15

 

1.      W celu zapewnienia uczniom bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej wprowadza się:

a)        zakaz przebywania na terenie szkoły osób obcych, nie będących najbliższą rodziną uczniów,

b)       zakaz wychodzenia w czasie pobytu w szkole poza teren posesji szkoły,

c)       zakaz przynoszenia przez uczniów przedmiotów nie będących wyposażeniem szkolnym, a mogących zagrażać bezpieczeństwu i spokojowi innych, przedmioty te będą zabierane i zwracane wyłącznie rodzicom uczniów,

d)       dodatkowe dyżury uczniów ograniczające możliwość wchodzenia innych uczniów do szkoły,

e)        dyżury nauczycieli.

 

 

 

2.      Zasady pełnienia dyżurów nauczycielskich:

 

a)        dyżury pełnione są w/g grafiku zatwierdzonego przez dyrektora szkoły,

b)       początek dyżuru - na 10 minut przed rozpoczęciem zajęć, w ciągu dnia - podczas przerw międzylekcyjnych,

c)       nauczyciel wyznaczony do pełnienia dyżuru zwraca szczególną uwagę na bezpieczeństwo uczniów na korytarzu, w sanitariatach, na boisku szkolnym,

d)       nauczyciel jest odpowiedzialny za punktualne wyjście  na dyżur.

e)        w szkole obowiązuje regulamin pełnienia dyżurów przez nauczycieli

 

 

3.      Nauczyciele wychowania fizycznego odpowiadają za porządek i dyscyplinę w przebieralniach i przy sali gimnastycznej.

4.      Za nieobecnych nauczycieli dyrektor szkoły wyznacza na dyżur nauczyciela w zastępstwie.

5.      Wszyscy pracownicy szkoły zobowiązani są do ochrony uczniów przed przemocą, demoralizacją i uzależnieniami poprzez niezwłoczne informowanie dyrektora o przebywaniu na terenie posesji szkoły osób podejrzanych o rozprowadzanie narkotyków, nakłanianie uczniów do picia alkoholu, stosowanie przemocy i wymuszanie pieniędzy.

 

 

§ 16

 

 

1.      Rozstrzyganie sporów i nieporozumień na terenie szkoły zgodnie z systemem działań wychowawczych:

 

a)          Spory i nieporozumienia między uczniami jednej klasy rozstrzyga wy-   chowawca, jeżeli to konieczne w porozumieniu z samorządem klasowym i zainteresowanymi rodzicami,

b)          spory między uczniami różnych klas rozstrzygają wychowawcy tych klas, jeżeli to konieczne przy udziale samorządów klasowych, zainteresowanych rodziców bądź pedagoga szkolnego,

c)          sprawy  nierozstrzygnięte rozpatruje dyrektor szkoły przy współudziale pedagoga szkolnego,

d)          nieporozumienia wynikłe między rodzicem a nauczycielem rozstrzyga dyrektor szkoły, jeżeli to konieczne w obecności przewodniczącego rady rodziców,

e)           sprawa powinna zostać rozpatrzona w obecności obu zainteresowanych stron w terminie możliwie najkrótszym.

 

 

§ 17

 

Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży.

 

1. Postępowania w przypadku popełnienia przez ucznia czynu karalnego:

 

      a) w każdym przypadku popełnienia czynu karalnego przez ucznia, który nie ukończył siedemnastu lat należy zawiadomić policję lub sąd rodzinny,

      b) w każdym przypadku popełnienia czynu karalnego przez ucznia, który ukończył siedemnaście lat należy zawiadomić policję lub prokuratora.      

 

2) Postępowanie wobec ucznia-sprawcy czynu karalnego na terenie szkoły:

 

      a) niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły,

      b) ustalenie okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia,

      c) przekazanie sprawcy dyrektorowi szkoły lub pedagogowi szkolnemu pod opiekę,

      d) powiadomienie rodziców ( opiekunów prawnych) ucznia-sprawcy,

      e) niezwłoczne powiadomienie policji w przypadku gdy sprawa jest poważna (rozbój, uszkodzenie ciała itp.) lub sprawca nie jest znany,

      f) zabezpieczenie ewentualnych dowodów przestępstwa.

 

3) Postępowanie wobec ucznia-ofiary czynu karalnego:

 

 a) nauczyciel będący pierwszy na miejscu zdarzenia zobowiązany jest:

·        udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej, bądź zapewnienia jej udzielenia poprzez wezwanie lekarza,

·         udzielenia pierwszej pomocy psychologicznej poprzez kontakt z pedagogiem, psychologiem szkolnym, bądź wychowawcą klasy,

·        niezwłocznie powiadomić dyrektora szkoły,

·        powiadomić rodziców ucznia.

 

4)    Postępowania w przypadku uzyskania informacji, że uczeń który nie ukończył 18 lat:

      a) używa alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia

      b) uprawia nierząd, bądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji:

·        narusza zasady współżycia społecznego,

·        popełnia czyn karalny lub przestępstwo,

·        systematycznie uchyla się od obowiązku szkolnego,

·        bierze udział w działalności grup przestępczych:

1) Nauczyciel powinien przekazać informację wychowawcy klasy,

2) Wychowawca klasy:

·        informuje o fakcie pedagoga i dyrektora szkoły,

·        wzywa do szkoły rodziców (opiekunów prawnych) ucznia i przekazuje im uzyskaną informację,

·        przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz w ich obecności z uczniem,

·        zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania,

·        informuje ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) o konsekwencjach jakie będą podjęte w stosunku do ucznia wynikających ze statutu szkoły oraz ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich,

·        zobowiązuje rodziców do szczególnego nadzoru nad dzieckiem,

·        podpisuje z uczniem i jego rodzicami kontrakt, którego treść ustala w porozumieniu z pedagogiem szkolnym, dotyczący dalszego zachowania i postępowania ucznia w szkole.

 

§ 18

 

Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za:

 

1)       biżuterię, telefony komórkowe, urządzenia elektroniczne oraz inne cenne przedmioty przynoszone przez uczniów do szkoły, ich zgubienie, zniszczenie lub uszkodzenie ciała wynikłe z używania tych przedmiotów;

2)       spory wynikłe między uczniami bądź rodzicami spowodowane tzw. „handlem” przedmiotami przynoszonymi przez uczniów z domu do szkoły;

3)       sprawy w/w rozstrzygają: zainteresowani rodzice, ewentualnie policja.

 

 

Świetlica szkolna

 

§ 19

 

1.      W szkole działa świetlica, w której przebywają uczniowie, którzy oczekują na przyjazd autobusów szkolnych i nie posiadają zgody rodziców na samodzielny powrót do domu oraz uczniowie dojeżdżający oczekujący na rozpoczęcie lekcji.

2.      Czas pracy świetlicy trwa od godziny przyjazdu pierwszego autobusu do odjazdu ostatniego autobusu po zakończonych zajęciach.

3.      Uczniowie przyjmowani są do świetlicy w oparciu o złożoną przez rodziców prośbę (deklarację).

4.      Nadzór pedagogiczny nad pracą świetlicy sprawuje dyrektor.

5.      Kwalifikacji do korzystania ze świetlicy dokonuje dyrektor szkoły we współpracy z nauczycielem świetlicy, biorąc pod uwagę sytuację rodzinną ucznia.

6.      Uczeń bez pisemnej prośby rodziców nie może opuścić wcześniej zajęć świetlicowych.

7.      Cele i zasady funkcjonowania świetlicy:

a)   celem działalności świetlicy jest zapewnienie dzieciom zorganizowanej opieki, pomocy w nauce, warunków do nauki własnej, wypoczynku i rekreacji,

b)  formy pracy świetlicy:

·        zabawy i gry świetlicowe,

·        czytelnictwo,

·        zajęcia plastyczne i techniczne,

·        ćwiczenia ruchowe,

·        pomoc w nauce i odrabianiu prac domowych,

·        zajęcia prowadzące do upowszechniania zasad higieny osobistej i zdrowotnej oraz nawyków kultury życia codziennego.

 

8.      Podstawową formą opieki w ramach zajęć świetlicowych są:

a)   opieka nad uczniami danej klasy w przypadku nieobecności nauczyciela, w sytuacji niemożności zorganizowania innej formy zastępstwa;

b)  obiad , z którego korzystają uczniowie.

9.      Pracownikami świetlicy są nauczyciele.

10.  Nauczyciel świetlicy odpowiada za:

1)     całokształt pracy wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczej w świetlicy,

2)     prawidłowe funkcjonowanie świetlicy,

3)     wyposażenie świetlicy,

4)     opracowanie rocznego planu świetlicy,

5)     opracowanie planu godzin nauczycieli,

6)     prowadzi i nadzoruje prowadzenie dokumentacji świetlicy zgodnie z aktualnymi przepisami prawnymi,

7)     dba o aktualny wystrój,

8)     bierze udział w pracy zespołów zadaniowych oraz rady pedagogicznej,

9)     współpracuje z nauczycielami przedmiotów i wychowawcami w zakresie pomocy  w kompensowaniu braków dydaktycznych,

10) współpracuje z pedagogiem szkolnym, otacza opieką dzieci zaniedbane wychowawczo, z rodzin niepełnych, wielodzietnych oraz inne wymagające szczególnej opieki,

        11)  współpracuje z rodzicami,

        12) uzgadnia z dyrektorem potrzeby materialne świetlicy, kuchni i stołówki.

11.  Dokumentacja świetlicy:

a)     dziennik zajęć,

b)    regulamin świetlicy,

c)     ramowy rozkład dnia.

 

 

 

 

 

Stołówka szkolna

 

§ 20

 

1.     Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki korzystania z ciepłego posiłku w stołówce szkolnej oraz wypicia ciepłego napoju w okresie zimowym dla klas I – III szkoły podstawowej.

2.     Ze stołówki korzystać mogą uczniowie, nauczyciele i pozostali pracownicy szkoły.

3.     Dyrektor szkoły udziela pomocy w sprawie możliwości uzyskania dofinansowania do posiłków przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.

 

Biblioteka szkolna

 

§ 21

 

1.      Biblioteka szkolna służy realizacji zadań dydaktyczno - wychowawczych  

          szkoły oraz wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli, jest interdyscypli      

          narną pracownią szkolną, uczestniczącą w przygotowaniu uczniów do samo

          kształcenia i dalszej edukacji,
          w tym do korzystania z innych typów bibliotek i ośrodków informacji.

2.          Biblioteka szkolna pełni rolę ośrodka informacji dla uczniów, nauczycieli i   

          rodziców poprzez szkolne centrum edukacji czytelniczej  wyposażonej w:

    -  podręczny księgozbiór,

    -  zbiór prenumerowanych czasopism.

 

 

§ 22

 

1.      Czas pracy biblioteki ustalany jest corocznie przez dyrektora, w zależności od czasu pracy szkoły. Powinien on umożliwiać dostęp do zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.

2.      Uczniowie mogą korzystać z czytelni codziennie w godzinach pracy biblioteki.

3.      Obowiązkowe lekcje biblioteczne organizowane są w ramach zastępstw, za nieobecnych nauczycieli lub w innym czasie dogodnym dla uczniów i nauczyciela - bibliotekarza.

 

 

§ 24

 

Podstawowe zadania nauczyciela biblioteki szkolnej:

 

1) Praca pedagogiczna obejmuje:

-           udostępnianie zbiorów;

-           udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych, informowanie o nowych nabytkach;

-           rozmowy z czytelnikami o książkach;

-           poradnictwo o wyborach czytelniczych;

-           zachęcanie uczniów do świadomego doboru lektury;

-           przysposobienie czytelnicze i informacyjne w formie pracy indywidualnej, zajęć grupowych lub wycieczek do bibliotek pozaszkolnych;

-           udostępnienie nauczycielom, uczniom, wychowawcom i rodzicom potrzebnych materiałów;

-           udzielanie pomocy w przeprowadzeniu różnych form zajęć dydaktyczno-wychowawczych w bibliotece;

-           informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów, przygotowanie analiz stanu czytelnictwa na posiedzenia rad pedagogicznych;

-           rozwijanie kultury czytelniczej uczniów;

-           propagowanie książek;

-           dobrą znajomość posiadanych zbiorów;

-           dobrą znajomość potrzeb czytelniczych i zainteresowań uczniów.

 

 

2) Praca organizacyjna obejmuje:

-           gromadzenie zbiorów;

-           ewidencję zbiorów;

-           selekcję zbiorów;

-           organizowanie warsztatu informacyjnego;

-           organizowanie udostępniania zbiorów.

 

 

Zasady współdziałania szkoły z rodzicami.

 

§ 25

 

1.      Nauczyciele wspomagają rodziców i współdziałają ze sobą i z nimi w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.

2.      Współdziałanie odbywa się na zasadzie wzajemnego szacunku, partnerstwa i rozumienia racji obu stron.

3.      Współdziałanie zapewnia rodzicom (prawnym opiekunom):

a)     znajomość celów i zadań szkoły oraz zamierzeń klasy,

b)    znajomość przepisów prawa szkolnego,

c)     uzyskiwanie bieżącej informacji na temat swego dziecka,

d)    możliwość korzystania z porad i konsultacji w sprawach dotyczących dziecka.

 

4.      Formami współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) są:

a)        spotkania  rodziców danej klasy,

b)       konsultacje  rodziców z wychowawcą i nauczycielami,

c)       spotkania  rad klasowych rodziców z dyrektorem,

d)       spotkania rodziców klasy z zespołem nauczycieli danej klasy,

e)        indywidualne spotkania nauczycieli z rodzicami ,

f)         kontakty rodziców z pedagogiem szkolnym,

g)       przyjmowanie rodziców przez dyrektora szkoły w czasie godzin urzędowania szkoły (poza stałymi zajęciami dydaktycznymi) oraz w terminach spotkań z rodzicami,

h)       kontakty telefoniczne nauczyciel - rodzic, dyrektor – rodzic,

i)          zapraszanie rodziców do organizowania imprez, uroczystości, wycieczek,

j)          zapraszanie rodziców przez wychowawców, pedagoga, dyrekcję w przypadkach drastycznych, kiedy ma miejsce przekraczanie norm zachowania przez ich dzieci,

k)       w przypadku poważnych zagrożeń dotyczących losów ucznia (gwałtowny spadek wyników nauczania, opuszczanie zajęć bez usprawiedliwienia, wejście w konflikt z prawem itp.) przyjmuje się zasadę natychmiastowego kontaktu wychowawcy i pedagoga szkolnego z rodzicami (prawnymi opiekunami);

l)          wszystkie kontakty z rodzicami są odnotowywane w dokumentacji szkolnej (dzienniki lekcyjne), notatki służbowe.

 

§ 26

 

Indywidualne spotkanie rodzica z nauczycielem nie może zakłócać lekcji, pełnionego przez nauczyciela dyżuru lub innych zajęć prowadzonych z uczniami.

 

 

 

V. ORGANY SZKOŁY

 

Zagadnienia ogólne

 

§ 1

 

1.       Zadania i kompetencje organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nad szkołą nadzór pedagogiczny, w tym w szczególności zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz nadzoru nad działalnością szkoły w sprawach administracyjnych i finansowych określają odrębne przepisy.

2.       Organy, o których mowa w ust. 1, mogą ingerować w działalność szkoły wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie oświatowej.

 

§ 2

 

Szkołą kieruje dyrektor.

 

 

 

 

§ 3

 

Kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki jest rada pedagogiczna.

 

 

§ 4

 

W szkole działają organy samorządu uczniowskiego i rada rodziców.

 

§ 5

 

Działające w szkole organy wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.

 

§ 6

 

 

1.      Organami szkoły są:

 

 

a)     dyrektor szkoły,

b)    rada pedagogiczna,

c)     rada rodziców,

d)    samorząd uczniowski.

 

 

Dyrektor szkoły

 

§ 7

 

Dyrektor szkoły w ramach jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności odpowiada za planowanie, organizowanie, kierowanie i monitorowanie pracy szkoły oraz sprawuje nadzór pedagogiczny. Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do wykonywania zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

 

§ 8

 

Do obowiązków dyrektora należy zakresie szczególności:

 

1.       W zakresie spraw bezpośrednio związanych z działalnością podstawową szkoły:

 

a)     kierowanie działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,

b)    realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach kompetencji stanowiących,

c)     przedkładanie radzie pedagogicznej do zatwierdzania wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

d)    sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym systematyczne monitorowanie pracy nauczycieli i prowadzenie stosownej dokumentacji,

e)     realizowanie zadań związanych z mianowaniem i ocena pracy nauczycieli, opieka nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie oraz realizującymi „Plan rozwoju zawodowego” określonych w odrębnych przepisach,

f)      prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z odrębnymi przepisami,

g)     dopuszczanie do użytku „Szkolnego zestawu programów”; po zaopiniowaniu go przez Radę Pedagogiczną,

h)     ustalenie szkolnego planu nauczania dla danego etapuedukacyjnego z wyodrębnieniem każdego roku szkolnego,

i)       podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do szkoły, przenoszenia ich do innych klas lub oddziałów,

j)       występowanie do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły,

k)     kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego i wydawania decyzji administracyjnych w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego,

l)       organizowanie warunków do prawidłowej realizacji zapisów Konwencji Praw Dziecka,

m)  sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

n)     kontrolowanie przestrzegania postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec uczniów,

o)    realizowanie uchwał  rady pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym,

p)    rozstrzyganie spraw spornych i konfliktowych pomiędzy organami szkoły,

q)    powierzenie stanowiska wicedyrektora i odwoływanie z niego po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,

r)      przyznawanie nagród i wymierzanie kar pracownikom szkoły,

s)     realizowanie pozostałych zadań wynikających z ustawy - Karta Nauczyciela,

t)       współdziałanie ze szkołami wyższymi i zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.

 

5)     W zakresie spraw organizacyjnych:

 

a)     przygotowywanie projektu „Planu pracy szkoły”,

b)    opracowywanie „Arkusza organizacyjnego szkoły" z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania;

c)     ustalenie „Tygodniowego rozkładu zajęć”,

d)    podejmowanie decyzji o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami.

 

6)     W zakresie spraw finansowych:

 

a)     opracowywanie „Planu finansowego” szkoły i przedstawianie go do zaopiniowania,

b)    realizowanie „Planu finansowego”, w szczególności poprzez dysponowanie określonymi w nim środkami, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej.

 

7)     W zakresie spraw administracyjno - gospodarczych oraz biurowych:

 

a)      sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno - gospodarczą szkoły,

b)      organizowanie i nadzorowanie kancelarii szkoły,

c)      nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych,

d)      organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno- remontowych,

e)      organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego.

 

 

8)     W zakresie spraw porządkowych, BHP i podobnych:

 

a)     zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,

b)    egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego  w szkole porządku oraz dbałości o jej czystość i estetykę,

c)     wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej samoobrony.

 

 

§ 9

 

 

1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli oraz  pracowników nie będących nauczycielami.

 

 

 

 

2.      W zakresie tym dyrektor w szczególności:

 

a)     decyduje o zatrudnieniu i zwalnianiu nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,

b)    decyduje o przyznawaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,

c)     decyduje po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników,

d)    określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników szkoły zgodnie z przepisami kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,

e)     współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami, a w szczególności:

-  zasięga opinii w sprawach organizacji pracy szkoły,

-  ustala w porozumieniu ze związkami zawodowymi:

1)  zasady i kryteria oceny wyników pracy nauczyciela dla określenia wysokości dodatku motywacyjnego,

                2)  regulaminy: pracy, premiowania, nagradzania pracowników szkoły,   

                      „Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych”;

f)      ustala „Plan urlopów pracowników szkoły nie będących nauczycielami”,

g)     administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem i na zasadach określonych odrębnymi przepisami prawa.

 

§ 10

 

Dyrektor jest przewodniczącym rady pedagogicznej.

W wykonywaniu swoich zadań dyrektor współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim, w szczególności:

 

a)     przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły;

b)    składa radzie pedagogicznej okresowe sprawozdania z realizacji „Planu pracy szkoły”;

c)     udziela Radzie Rodziców informacji o działalności dydaktyczno - wychowawczej szkoły;

d)    składa organowi prowadzącemu okresowe sprawozdania z nadzoru pedagogicznego.

 

Dyrektor wykonuje też inne zadania określone przepisami prawa.

 

 

 

§ 11

 

Dyrektor jest przedstawicielem szkoły na zewnątrz oraz w sprawach wynikających z ustawy, organem prowadzącym postępowanie administracyjne w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego.

 

§ 12

 

W przypadku nieobecności dyrektora jego obowiązki pełni  zastępca dyrektora szkoły, upoważniony pisemnie członek rady pedagogicznej.

 

 

 

 

Rada Pedagogiczna

§ 13

 

1.        Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.

2.        Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.

3.        W skład rady pedagogicznej wchodzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole bez względu na wymiar czasu pracy.

4.        W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.

5.        Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły.

6.        Uchwały rady podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

 

§ 14

 

Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należą:

 

a)     zatwierdzenie „Planu pracy szkoły”;

b)    podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;

c)     podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole;

d)    ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;

e)     przyjęcie „Wewnątrzszkolnego systemu oceniania”;

f)      zatwierdzenie „Programu wychowawczego szkoły”, opracowanego przy współudziale rady rodziców i samorządu uczniowskiego;

g)     podejmowanie uchwał w sprawie skreślania z listy uczniów;

h)     przyjmowanie sprawozdania dyrektora z monitorowania pracy szkoły oraz prowadzonego nadzoru pedagogicznego.

 

§ 15

 

Do kompetencji opiniodawczych rady pedagogicznej należy opiniowanie:

 

a)     organizacji pracy szkoły, w tym zwłaszcza „Szkolnego zestawu programów” oraz „Tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych”;

b)    projektu „Planu finansowego szkoły”;

c)     wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

d)    propozycji dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

 

§ 16

 

1.       Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, o ile są niezgodne  z prawem.

2.       O wstrzymaniu uchwał dyrektor niezwłocznie powiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

3.       Po wstrzymaniu uchwał przez dyrektora – sprawę rozstrzyga organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę i uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa.

4.       Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

 

 

Rada Rodziców

 

§ 17

 

1.Rada rodziców stanowi samorządną reprezentację rodziców oraz działa zgodnie z opracowanym przez siebie regulaminem.

 

§ 18

 

2.Projekt  regulaminu opracowuje Rada Rodziców, a uchwala zwykłą większością głosów ogólne zebranie rodziców.

3. Rodzice mają prawo do informacji na temat : Statutu, regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, stawianych uczniom wymagań edukacyjnych, postępów w nauce i zachowaniu uczniów.

 

 

§ 19

 

Do kompetencji Rady Rodziców należy:

 

1)     występuje w imieniu rodziców do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły  z wnioskami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły, opiniuje sprawy związane z życiem szkoły;

2)     uczestniczy w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy szkoły;

3)     współdziała w realizacji podstaw programowych kształcenia, „Programu Wychowawczego Szkoły”, „Szkolnego Programu Profilaktyki” oraz zadań opiekuńczych;

4)     organizuje działalność podnoszącą kulturę pedagogiczną w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym;

5)     uczestniczy w planowaniu wydatków szkoły i podejmuje działania na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych, zwłaszcza na działalność opiekuńczo - wychowawczą;

6)     gromadzi własne fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł, wydatkuje je zgodnie z regulaminem.

 

 

Samorząd Uczniowski

 

§ 20

 

Samorząd uczniowski jest organem reprezentującym ogół uczniów szkoły i działa zgodnie z własnym regulaminem.

 

§ 21

 

Samorząd uczniowski może przedstawić radzie pedagogicznej lub dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności tych, które dotyczą realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

 

1)     prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;

2)     prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;

3)     prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji miedzy wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań w porozumieniu z dyrektorem szkoły;

4)     prawo do redagowania i wydawania szkolnej gazety;

5)     prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu i rzecznika praw ucznia

6)     prawo opiniowania programu wychowawczego szkoły

7)     szczegółowe zasady i tryb działania Samorządu Uczniowskiego określa jej regulamin

 

§ 22

 

Samorząd uczniowski w szczególności:

1)     wypowiada się na temat realizacji Konwencji Praw Dziecka na terenie szkoły;

2)     korzysta z możliwości przekazywania informacji wszystkimi dostępnymi sposobami innym organom szkoły;

3)     współdziała z innymi samorządami uczniowskimi na terenie gminy, powiatu, województwa, kraju.

 

 

Zasady współdziałania organów szkoły

 

§ 23

 

 Wszystkim organom szkoły zapewnia się:

 

1.       Możliwość działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji określonych ustawą o systemie oświaty i statutem szkoły.

2.       Umożliwienie rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.

3.       Bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.

 

§ 24

 

Ustala się następujące zasady współdziałania organów szkoły:

 

 

1.       Każdy organ szkoły może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów szkoły, proponując opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.

2.       Organy szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.

 

 

Zasady rozwiązywania konfliktów

 

§ 25

 

1.       Sytuacje konfliktowe pomiędzy poszczególnymi organami Szkoły rozwiązywane są przez powołaną przez Dyrektora Szkoły komisję do rozpatrzenia tego konfliktu, składającą się z przedstawicieli organów w równej liczbie.

2.       Termin posiedzenia polubownego wyznacza Dyrektor Szkoły.

3.       Z posiedzenia polubownego sporządzany jest protokół, przechowywany przez dyrektora szkoły.

4.       Od decyzji komisji stronom przysługuje odwołanie w ciągu 7 dni do organu prowadzącego szkołę.

 

§ 26

 

 

1.     Dyrektor jest przewodniczącym rady pedagogicznej, w związku z tym wykonuje uchwały, o ile są zgodne z prawem oświatowym.

2.     Rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady, jeżeli w regulaminie je pominięto. Reprezentuje interesy rady pedagogicznej na zewnątrz i dba o jej autorytet.

3.     Bezpośrednio współpracuje ze społecznymi organami szkoły.

4.     Przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.

5.     Jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem.

6.     Dba o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie szkoły.

7.     W swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu. Wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego. W związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły, jeżeli działalność tych organów narusza interesy szkoły i nie służy rozwojowi jego wychowanków.

8.     Jeżeli uchwała rady rodziców jest sprzeczna z prawem lub ważnym interesem szkoły, dyrektor zawiesza jej wykonanie i w terminie określonym w regulaminie rady, uzgadnia z nią sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały.

9.     W wypadku braku uzgodnienia, o którym mowa, dyrektor szkoły przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu.

10. W sprawach spornych ustala się co następuje:

1)     uczeń zgłasza swoje zastrzeżenia do przewodniczącego samorządu uczniowskiego, opiekuna SU, rzecznika praw ucznia lub innego nauczyciela,

2)     przewodniczący SU, opiekun SU, rzecznik praw ucznia lub inny nauczyciel przedstawia kwestię sporną nauczycielowi lub wychowawcy, którego zastrzeżenie dotyczy i wspólnie rozstrzygają kwestie sporne,

3)     sprawy nie rozstrzygnięte kierowane są do dyrektora,

4)     w razie nie rozstrzygnięcia sporu przez dyrektora przysługuje odwołanie do Kuratora Oświaty w Opolu.

                                                             § 27

 

1.     Szkoła wypełnia swoje cele i działania w ścisłym współdziałaniu z rodzicami.

2.     Rodzice uczestniczą w życiu szkoły i w podejmowaniu określonych ustawą o systemie oświaty decyzji dotyczących szkoły poprzez Radę Rodziców.

3.     Dyrektor szkoły jest zobowiązany do organizowania co najmniej w ciągu roku szkolnego ogólnych spotkań rodziców z wychowawcami oddziałów, z możliwością kontaktu rodziców ze wszystkimi nauczycielami uczącymi w szkole i pedagogiem szkolnym.

4.     Dyrektor szkoły jest zobowiązany do organizowania stałego comiesięcznego dyżuru wychowawców oddziałów dla ułatwienia kontaktu rodziców z wychowawcami.

5.     Rodzice mają prawo do uzyskania od wychowawców, nauczycieli i pedagoga szkolnego porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci.

6.     Rodzice – za pośrednictwem Rady Rodziców- mają prawo do wyrażania opinii na temat pracy szkoły i w razie potrzeby przekazywania jej organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny.

 

 

 

 

VI.  NAUCZYCIELE  I  INNI  PRACOWNICY SZKOŁY

 

Zagadnienia ogólne

§ 1

 

1.      W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników pomocniczych i obsługi zgodnie z zatwierdzonym przez organ prowadzący szkołę arkuszem organizacji szkoły.

2.      Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy (Karta Nauczyciela i Kodeks Pracy).

 

 

§ 2

 

Kwalifikacje zawodowe nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.

 

 

Zakres zadań nauczycieli

§ 3

 

Nauczyciel dąży do wszechstronnego rozwoju ucznia, jako nadrzędnego celu pracy edukacyjnej, polegającej na harmonijnej realizacji zadań w zakresie nauczania, kształcenia i wychowania.

 

§ 4

 

Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

 

§ 5

 

W ramach realizacji zadań pedagogicznych nauczyciel przede wszystkim:

 

3.       odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece uczniów podczas zajęć, dyżurów, wycieczek i imprez, konkretne rozwiązania dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa uczniów zawarte są w szczegółowych regulaminach,

4.       zapewnia prawidłowy przebieg procesu edukacyjnego, w szczególności poprzez:
a)  realizację obowiązujących programów nauczania, 
b)  stosowanie właściwych metod nauczania,
c)  systematyczne przygotowywanie się do zajęć,
d)  pełne wykorzystanie czasu przeznaczonego na prowadzenie zajęć,
e)  właściwe prowadzenie pozostającej w jego gestii dokumentacji działalności pedagogicznej.

5.       Nauczyciel opracowuje cykliczny plan edukacyjny, biorąc pod uwagę podstawę programową, indywidualność powierzonej mu klasy i koryguje go w toku pracy, w celu osiągnięcia możliwie wysokich wyników nauczania.

6.       Udziela uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów.

7.       Obowiązkiem nauczyciela jest stała czujność i wrażliwość na potrzeby uczniów oraz reagowanie na ich stan psychofizyczny.

8.       We wszystkich sprawach dotyczących ucznia współpracuje z wychowawcą, pedagogiem i rodzicami ucznia.

9.       Przez pierwszy rok pracy przygotowuje się na piśmie do każdych zajęć edukacyjnych (możliwość przedłużenia do dwóch lat, na podstawie wniosków dyrektora wynikających z nadzoru pedagogicznego).

10.   Nauczyciel odpowiada materialnie za powierzony mu sprzęt i pomoce dydaktyczne znajdujące się w salach lekcyjnych, w których prowadzi zajęcia. Reaguje na bieżąco na każdy przejaw niszczenia mienia szkolnego i uczniowskiego.

11.   Stale doskonali swój warsztat pracy poprzez samokształcenie, uczestnictwo w doskonaleniu metodycznym oraz instytucjonalnym podnoszeniu wykształcenia.

12.   Nauczyciel jest zobowiązany do systematycznego mierzenia jakości swojej pracy.

13.   Nauczyciel informuje uczniów i rodziców o kryteriach i formach oceniania ze swojego przedmiotu na pierwszych zajęciach w każdym roku szkolnym, zapoznaje z programem nauczania i wychowania.

14.   Dba o wszechstronny rozwój osobowości ucznia.

15.   Stosuje zasady bezstronności i obiektywizmu w ocenianiu uczniów.

16.   Dba o właściwe relacje interpersonalne pomiędzy pracownikami szkoły.

17.   Dba o dobre imię szkoły.

18.   Pracownicy administracji i obsługi wspomagają pracę nauczycieli, zabezpieczają sprawny sprzęt i materiały do realizacji zadań szkoły.

 

§ 6

 

1. Nauczyciele mają prawo do:  

 

a)     formułowania autorskich programów nauczania i wychowania, jednakże wymagają one zatwierdzenie przez radę pedagogiczną i organ prowadzący Szkołę,

b)       decydowania o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach nauczania,

c)       oceniania uczniów zgodnie z ich postępami, z uwzględnieniem wewnątrzszkolnego oceniania.

 

2. Nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za:

 

a) poziom wyników nauczania i wychowania powierzonych im uczniów,

b) bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę oraz za wypadki wynikające z niedopełnienia obowiązków nauczycielskich w tym zakresie.

 

 

3. Nauczyciel jest zobowiązany do wykonywania innych poleceń zleconych przez dyrektora szkoły, związanych z organizacją procesu dydaktycznego i opiekuńczo-wychowawczego.

 

§ 7

 

Szczegółowy zakres zadań, praw i obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych określa regulamin pracy.

 

§ 8

 

 

Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest  w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.

 

 

 

 

§ 9

 

1. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo – zadaniowe.

2. Pracą kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.

3. Cele i zadania zespołu przedmiotowego:

a)            zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania

b)           wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania

c)            organizowanie wewnątrzszkolego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli

d)           wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.

 

 

Zadania wychowawcy

§ 10

 

1.     Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.

2.     Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

3.     Dyrektor może zmienić nauczyciela wychowawcę w przypadku:

a)        uzasadnionego wniosku nauczyciela - wychowawcy,

b)       przeniesienia nauczyciela,

c)       długotrwałej nieobecności nauczyciela,

d)       braku efektów w pracy wychowawczej,

e)        na umotywowany wniosek rady rodziców, odnoszący się do konkretnych faktów, uzasadniających jego złożenie. O swojej decyzji dyrektor zawiadamia pisemnie radę rodziców.

 

§ 11

 

1.      Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki nad uczniami danej klasy, której jest wychowawcą, a w szczególności:

 

a)        koordynowanie działań zespołu nauczycieli uczących w danej klasie;

b)       tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia;

c)       inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;

d)       rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

 

2.      Wychowawca, w celu realizacji zadań:

 

a)        otacza indywidualną opieką każdego wychowanka, poznając jego środowisko rodzinne;

b)       planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego klasy, zgodnie z "Planem wychowawczym";

c)       współdziała z nauczycielami uczącymi, koordynując realizację „Ścieżek edukacyjnych” oraz działań wychowawczych wobec ogółu uczniów, a także wobec uczniów szczególnie uzdolnionych i uczniów z trudnościami i niepowodzeniami;

d)       utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo- wychowawczych ich dzieci i wspomagania działań wychowawczych domu, zapobiegania patologiom oraz włączenia ich w życie klasy i szkoły.

e)        współpracuje z pedagogiem szkolnym, Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, służbą zdrowia w rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb, zainteresowań, uzdolnień i pokonywania trudności uczniów, zgodnie z przepisami szczegółowymi w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.

 

3. Swoje zadania wychowawca realizuje poprzez następujące formy:

 

a)        rozmowy indywidualne z uczniami,

b)       rozmowy z zespołem klasowym,

c)       indywidualny kontakt z rodzicami,

d)       współpracę z organizacjami i stowarzyszeniami środowiskowymi,

e)        pedagogizację rodziców,

f)         zasięganie opinii o uczniu u nauczycieli uczących w tej klasie i innych pracowników szkoły (w razie potrzeby),

g)       zebrania z rodzicami

-           organizacyjne,

-           śródokresowe,

-           semestralne,

h)       współpracę z pedagogiem szkolnym.

 

§ 12

 

1.       Współdziałanie wychowawcy z rodzicami w sprawach ich dzieci odbywa się w ciągu całego cyklu kształcenia w następujących formach:

 

a)      Spotkania: zebrania, konsultacje,

b)    lekcje otwarte dla rodziców,

c)     odwiedziny w domach rodzinnych uczniów,

d)    współorganizowanie imprez i wycieczek klasowych,

e)     obserwacja pracy uczniów podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, po uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego te zajęcia,

 

2.       Wychowawca korzysta w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej pedagoga, dyrekcji, szkolnej służby zdrowia, Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.

3.       W sytuacjach wyczerpania możliwości oddziaływań wewnątrzszkolnych, na życzenie wychowawcy i rodziców, pedagog szkolny zobowiązany jest do szukania pomocy w pozaszkolnych instytucjach wychowawczych,

4.       Nauczyciel wychowawca wykonuje swe zadania w oparciu o „Plan pracy wychowawczej klasy”, powstający jako wynik wspólnego planowania wychowawcy, uczniów, rodziców i realizujący założenia „Szkolnego Programu Wychowawczego”.

5.       Plan pracy wychowawczej klasy podlega zatwierdzeniu przez dyrektora szkoły.

6.       Wychowawca klasy wykonuje następujące czynności administracyjne dotyczące klasy i jest za te czynności odpowiedzialny:

a)        prowadzenie dziennika zajęć i arkuszy ocen,

b)       sporządzanie opinii o uczniach,

c)       wypisywanie świadectw promocyjnych i ukończenia szkoły,

d)       prowadzenie dokumentacji wynikającej z zasad ustalania oceny zachowania,

e)        prowadzenie dokumentacji w I etapie edukacyjnym, która wynika z wewnątrzszkolnego oceniania,

f)         opracowywanie rocznego planu pracy wychowawczej, wynikającego ze „Szkolnego Programu Wychowawczego”

 

 

Pracownicy niepedagogiczni

§ 13

 

1.       Pracowników niepedagogicznych szkoły zatrudnia i zwalnia, z zachowaniem ogólnych przepisów prawa pracy, dyrektor szkoły.

2.       Zakres obowiązków tych pracowników, pracowników a także ich odpowiedzialności ustala dyrektor szkoły.

3.       Wszyscy pracownicy szkoły, bez względy na zajmowane stanowisko są wychowawcami obejmują ich normy postępowania zgodnie z tym określeniem.

 

VII.  UCZNIOWIE

 

Zasady przyjmowania uczniów do szkoły

 

 

§ 1

 

1.       Do szkoły może być zapisany każdy uczeń posiadający świadectwo promocji do danej klasy i uczeń zapisany do szkoły w swoim rejonie szkolnym. Przyjęcie dziecka do szkoły, następuje z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 7lat.

2.       Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, na pisemny wniosek rodziców może podjąć decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychiczno-fizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.

3.       Informacja o rozpoczęciu zapisów uczniów do klasy pierwszej zostaje przekazana w formie ogłoszenia rozwieszonego w ważnych miejscach na terenie obwodu szkoły.  

4.       Nauka w zakresie szkoły podstawowej jest obowiązkowa.

5.       Liczbę uczniów, którzy mają być przyjęci do klasy pierwszej określa, w porozumieniu  z dyrektorem, organ prowadzący szkołę.

6.       Dyrektor szkoły może zezwolić na spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą oraz określa warunki jego spełniania.

7.       Obowiązek szkolny trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 18 lat.

 

§ 2

 

 

7.       Dziecko jest zapisane do klasy pierwszej z rocznym wyprzedzeniem.

8.       O przyjęciu uczniów do wszystkich klas decyduje dyrektor.

9.       Do szkoły przyjmuje się:

a)        z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły,

b)       na prośbę rodziców – dzieci zamieszkałe poza obwodem Szkoły.

10.   Dziecko, o którym mowa w ust. 3 pkt b), może być przyjęte do szkoły, jeżeli szkoła dysponuje wolnymi miejscami w danej klasie.

11.    Przyjęcie do szkoły dziecka spoza obwodu, o którym jest mowa w ust. 3 pkt b) wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której dziecko mieszka.

12.   W związku z tym, że droga dziecka z domu do Szkoły przekracza 3 km gmina zapewnia dzieciom bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu.

13.   Szczególne zasady przewozu uczniów reguluje ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku.

 

 

 

Realizacja obowiązku szkolnego

§ 3

 

Uczeń może być odroczony od realizacji obowiązku szkolnego na mocy odrębnych przepisów.

 

§ 4

 

Uczeń może być zwolniony przez dyrektora szkoły z realizacji niektórych obowiązkowych przedmiotów nauczania na podstawie odrębnych przepisów.

 

§ 5

 

Uczeń zwolniony, zgodnie z § 4 z wychowania fizycznego, w czasie trwania zajęć dydaktycznych pozostaje pod opieką nauczyciela przedmiotu.

 

 

§ 6

 

Uczeń, o których mowa w § 4 może opuścić teren szkoły wyłącznie na podstawie pisemnego wniosku rodziców.

 

 

§ 7

 

1.       Uczeń może być zwolniony z obowiązkowych zajęć lekcyjnych w ciągu dnia, za zgodą wychowawcy klasy na podstawie pisemnego wniosku rodziców.

2.       W przypadku konieczności zwolnienia ucznia z obowiązkowych zajęć lekcyjnych w ciągu dnia, wychowawca klasy zobowiązany jest do niezwłocznego skontaktowania się z rodzicami i ustalenia trybu postępowania,

3.       W wypadku choroby, uczeń może być zwolniony z obowiązkowych zajęć lekcyjnych i odprowadzony do lekarza lub do domu pod opieką pracownika szkoły. O chorobie ucznia wychowawca klasy zobowiązany jest poinformować niezwłocznie rodziców ucznia.

 

4.       Nieobecność ucznia powinna być usprawiedliwiona zaświadczeniem pisemnym rodziców lub zaświadczeniem lekarskim.

 

5.       W trakcie obowiązkowych zajęć lekcyjnych uczeń może być oddelegowany do reprezentowania szkoły na zawodach sportowych bądź konkursach przedmiotowych. Godziny te należy traktować jako czas obecności w szkole, a opiekę nad uczniem przejmuje nauczyciel odpowiedzialny za zorganizowanie i udział w zawodach,

 

6.       Tryb usprawiedliwiania nieobecności uczniów w zajęciach edukacyjnych zawarty jest w §  10 punkt 1.5

§ 8

 

1.       Rodzice (opiekunowie) uczniów mogą w każdym czasie przenieść dziecko do innej szkoły.

 

Prawa i obowiązki uczniów

 

§ 9

 

Regulamin Uczniowski określa prawa i obowiązki ucznia szkoły.

 

1.      Uczeń ma prawo do:

 

1)     zapoznania się z programem szkoły i klasy nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami;

2)     właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;

3)     jasno określonego „Szkolnego Systemu Oceniania”;

4)     sprawiedliwej, jawnej i umotywowanej oceny oraz informacji dotyczących ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;

5)     powtórzenia i ugruntowania wiedzy;

6)     rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;

7)     opieki wychowawczej;

8)     bezpieczeństwa i ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej;

9)     ochrony i poszanowania jego godności;

   10)  życzliwości i podmiotowego traktowania;

   11)  przedstawiania problemów, uzyskiwania wyjaśnień, odpowiedzi,        

     pomocy;

12.  swobody wyrażania myśli i przekonań, jeśli nie narusza to dobra  innych osób;

13.  fakultatywnego nauczania religii (etyki), na podstawie pisemnej deklaracji rodziców (prawnych opiekunów)

14.  nauki wychowania do życia w rodzinie na podstawie zgłoszonej pisemnej deklaracji rodziców;

15.  pomocy w przypadku trudności w nauce;

16.  korzystania z różnorodnych form opieki socjalnej w uzasadnionych przypadkach;

17.  korzystania z poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego;

18.  korzystania z pomieszczeń, sprzętu, środków dydaktycznych, księgo- 

zbioru podczas zajęć edukacyjnych;

19.  wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz działalność w organizacjach szkolnych;

20.  wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu uczniowskiego;

21.  redagowania i wydawania gazetki szkolnej.

22.  Uczestniczenie w życiu szkoły na równych prawach poprzez działalność w samorządzie uczniowskim

 

§ 10

 

1.   Uczeń ma obowiązek:

 

1)       przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły oraz regulaminie uczniowskim

2)       systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i życiu szkoły;

3)       uzupełniania braków wynikających z nieobecności w szkole;

4)       każdy uczeń ma obowiązek posiadania przy sobie zeszytu ucznia, jako podstawowego dokumentu umożliwiającego kontakt ze szkołą, wszystkie zwolnienia powinny być odnotowane w zeszycie;

5)       dostarczenia usprawiedliwienia nieobecności niezwłocznie po przyjściu do szkoły, nie później jednak niż do tygodnia, licząc od ostatniego dnia nieobecności;

6)       godnego reprezentowania szkoły na zewnątrz;

7)       szanowania przekonań, poglądów i godności drugiego człowieka;

8)       przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zajęć, przerw i zabaw;

9)       uczniowie nie mogą opuszczać terenu szkoły podczas przerwy;

10)   zwolnienie z lekcji może nastąpić wyłącznie na pisemną lub osobistą prośbę rodzica;

11)   przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i pracowników szkoły;

12)   dbania o własne zdrowie i higienę;

13)   dbania o mienie szkoły; w przypadku udowodnienia uczniowi czynu zniszczenia, dewastacji mienia, rodzice ucznia (prawni opiekunowie) ponoszą odpowiedzialność materialną;

14)   zmieniać obuwie przy wejściu do szkoły;

15)   reagowania na zło i krzywdę zauważoną w szkole i poza nią;

16)   odrzucania negatywnych wzorców zachowań, używek i narkotyków;

17)   bycia odpowiedzialnym za własne życie i rozwój osobowości;

18)   pełnienia dyżurów na korytarzu szkolnym w wyznaczonym terminie;

19. uczeń ma obowiązek korzystać z szatni. Wyklucza się wnoszenie wierzchniego okrycia do sal lekcyjnych.

 

 

 

§ 11

 

1.      Obowiązują następujące zasady stroju szkolnego i wyglądu ucznia:

a)        ubiór sportowy lub turystyczny w ściśle określonych okolicznościach;

b)       strój sportowy obowiązujący na zajęciach wychowania fizycznego jest ustalany z nauczycielem;

c)       strój galowy: białe bluzki-koszule, granatowe lub czarne spodnie (spódnice);

d)       strój galowy obowiązuje na wszystkich uroczystościach szkolnych;

e)        na uroczystościach szkolnych w sali gimnastycznej obowiązuje miękkie lub gimnastyczne obuwie;

2.      Uczesanie ucznia (uczennicy) powinno być estetyczne, nie powinno przeszkadzać podczas pracy (opadać na oczy), wprowadza się zakaz farbowania włosów i makijażu.

3.      Obowiązuje podpisywanie kurtek, płaszczy, tornistrów, piórników, strojów gimnastycznych w celu zabezpieczenia przed zamianą, kradzieżą.

 

 

 

§ 12

 

Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych

 

1.     Zakazuje się  kategorycznie używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych podczas lekcji,

2.     Zakazuje się używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych poza lekcjami w sposób naruszający prywatność bądź godność osobistą innych

 

 

 

§ 13

 

Uczniowie wykazujący szczególne uzdolnienia i zainteresowania mogą otrzymać zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki. Decyzje podejmuje dyrektor szkoły na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

 

Nagradzanie i karanie

 

§ 14

 

1. Uczeń może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:

 

1.     rzetelną naukę i pracę społeczną na rzecz;

2.     wybitne osiągnięcia (naukowe, sportowe, inne);

3.     reprezentowanie szkoły na olimpiadach przedmiotowych, konkursach tematycznych i zawodach sportowych;

4.     aktywną działalność na rzecz środowiska lokalnego;

5.     organizację i udział w wewnętrznym życiu szkoły;

6.     dzielność i odwagę.

2.      Nagrody przyznaje dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy klasy, samorządu  uczniowskiego lub rady rodziców, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej

 

 

§ 15

 

1.      Ustala się następujące formy nagradzania uczniów:

 

 

1)       pochwała nauczyciela wobec klasy;

2)       pochwała wychowawcy wobec klasy;

3)       pochwała nauczyciela lub wychowawcy na apelu z wpisem do zeszytu ucznia, list pochwalny wychowawcy lub dyrektora do rodziców;

4)       dyplom wręczony na uroczystościach szkolnych;

5)       nagroda książkowa lub inna rzeczowa przyznana przez radę rodziców na wniosek rady pedagogicznej lub ufundowana przez sponsora. Forma nagrody jest adekwatna do zasług, o jej wyborze decyduje wychowawca, nauczyciel przedmiotu, dyrektor szkoły;

6)       Nagroda dyrektora na wniosek wychowawcy

7)       Dyplom ukończenia szkoły z wyróżnieniem.

 

 

 

§ 16

 

1. Uczeń jest karany za:

1)  wagary

2)  bójki

3)  wyłudzanie pieniędzy

4)  kradzież

5)  niszczenie mienia szkolnego

6)  palenie papierosów (stosowanie używek)

8)     spóźnienia

9)     aroganckie i wulgarne zachowanie wobec uczniów, nauczycieli i innych pracowników,

     10) znęcanie psychiczne nad kolegami

11) lekceważący stosunek do dorosłych

12) niszczenie cudzej własności

     13) opuszczanie terenu szkoły podczas lekcji i przerw

     14) zaśmiecanie szkoły

     15) brak  obuwia zamiennego

     16) oddalenie się od nauczyciela i grupy w czasie trwania wycieczek i zawodów   

           sportowych,

17) niewłaściwy wygląd (fryzura, makijaż).

 

2.      Ustala się następujące formy karania uczniów według systemu działań wychowawczych:

 

1) rozmowa ostrzegawcza wychowawcy klasy z uczniem:

  2) upomnienie ucznia przez nauczyciela lub wychowawcę

  3) upomnienie lub nagana ustna udzielona uczniowi przez dyrektora w obecności  

     wychowawcy,

       4) rozmowa ostrzegawcza dyrekcji szkoły wobec rodziców

       5) zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych do reprezentowania  

           szkoły, do udziału w imprezach klasowych lub szkolnych na określony czas

       6)Przeniesienie ucznia do klasy równoległej,

 

       7) wnioskowanie do Kuratora Oświaty o przeniesienie do innej szkoły w przypad-

           ku:

·         kiedy uczeń swoim zachowaniem stwarza zagrożenie dla zdrowia i życia innych uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły:

·          ma demoralizujący wpływ na innych.

 

 

§ 17

 

Kary, z wyjątkiem wymienionych w § 15 pkt 2 ust. 1 i 2, nakłada dyrektor.

 

 

§ 18

 

1.       Zastosowania kara powinna być adekwatna do popełnionego uchybienia.

2.       Kary nie mogą być stosowane w sposób naruszający nietykalność i godność osobistą ucznia.

 

§ 19

 

O nałożonej karze informuje się rodziców ucznia.

 

 

 

Tryb odwoływania się od kar

 

§ 20

 

1.      Od kary nałożonej przez wychowawcę przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły.   

2.      Odwołanie rozpatruje komisja w składzie: dyrektor szkoły, wychowawca klasy, przewodniczący samorządu uczniowskiego, pedagog.

3.      Odwołanie, o którym mowa w ust.1 może wnieść na piśmie:

a)     uczeń, w terminie 14 dni od uzyskania informacji o ukaraniu:

b)    rodzic, w terminie 30 dni od uzyskania informacji o ukaraniu

4.      Dyrektor w porozumieniu z pedagogiem szkoły i przewodniczącym samorządu szkolnego, a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami rady pedagogicznej, rozpatruje odwołanie w ciągu 7 dni i postanawia:

1)     oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,

2)     odwołać karę,

3)     zawiesić warunkowo wykonanie kary.

5.       Spory między rodzicami i nauczycielami rozstrzyga dyrektor szkoły.

6.       W razie nie rozstrzygnięcia sporu przez dyrektora szkoły przysługuje odwołanie do Opolskiego Kuratora Oświaty.

 

§ 21

 

1.       Od kar nakładanych przez dyrektora przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

2.       Przepis § 20 stosuje się odpowiednio z tym, że przed podjęciem rozstrzygnięcia dyrektor zasięga opinii rady pedagogicznej.

5.      Wykonanie kary może zostać zawieszone na czas próby (nie dłużej jednak niż pół roku), jeżeli uczeń uzyska poręczenie samorządu klasowego, samorządu uczniowskiego po rozpatrzeniu sprawy przez komisję w ciągu tygodnia od złożenia odwołania, o czym informuje się ucznia na piśmie.

 

 

§ 22

 

1.       Dyrektor może wystąpić do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły.

2.       Kara, o której mowa w ust. 1, stosowana jest za szczególnie rażące naruszenie przez ucznia szkolnych obowiązków, a w szczególności:

 

a)        nieprzestrzeganie regulaminu ucznia i postanowień statutu,

b)       udowodnienie przez odpowiednie organy popełnienie czynu zabronionego,

c)       uczestniczenie w zajęciach organizowanych przez szkołę w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem narkotyków bądź innych środków odurzających.

 

3.       Można odstąpić od wystąpienia o przeniesienie ucznia do innej szkoły, za poręczeniem właściwego zachowania ucznia, udzielonego przez nauczyciela lub samorządu uczniowskiego.

 

 

§ 23

 

Członkowie samorządu uczniowskiego i samorządu klasowego występujący w obronie praw uczniowskich mają zagwarantowaną pomoc i opiekę ze strony dyrekcji szkoły i rady rodziców.

 

 

VIII.  OCENIANIE  W SZKOLE

 

Dokument  oceniania w szkole jest załącznikiem do statutu szkoły

 

IX. Tradycje szkoły

 

§ 1

 

        1. Szkoła posiada następujące tradycje:

 

·        Pasowanie na ucznia klasy pierwszej szkoły podstawowej,

·         ślubowanie uczniów klas I gimnazjum,

·        pasowanie na czytelnika biblioteki uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej,

·        wojewódzki festiwal piosenki,

·        festyn charytatywny,      

 

·        święta państwowe i narodowe,

·        Dzień Edukacji Narodowej,

·        dzień rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego,

·        swięto patrona szkoły,

·        półmetek klas II gimnazjum,

·        komers klas III gimnazjum,

·        inne tradycje szkoły.

 

 

X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 1

 

1.      Dokonywanie zmian w statucie odbywa się w trybie właściwym dla jego uchwalania.

2.      Dyrektor szkoły udostępnia całej społeczności szkolnej treść uchwalonych zmian i poprawek.

3.      Wszystkie uregulowania prawa wewnątrzszkolnego muszą być zgodne ze statutem szkoły.

4.      Załączniki stanowią integralną część statutu.

 

§ 2

 

Z dniem wejścia w życie statutu traci moc statut Zespołu Szkół w Dąbrowie

 

 

POSTANOWIENIA NINIEJSZEGO STATUTU

 

§ 1

 

Statut Szkoły został pozytywnie zaopiniowany i przyjęty do realizacji uchwałą:

Rady Rodziców z dnia .19 listopada2007 roku.                                                      Samorządu Uczniowskiego z dnia 11 grudnia 2007 roku

Statut wchodzi w życie z dniem ..2 stycznia 2008 roku

 

 

 XI. SPIS ZAŁĄCZNIKÓW

 

Załącznik nr 1 Szkolny Program Wychowawczy

Załącznik nr 2 Szkolny Program Profilaktyki

Załącznik nr 3 szkolne ocenianie

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

              Zespół Szkół w Dąbrowie 2010