STATUT
I. PODSTAWA PRAWNA
Statut
Publicznej Szkoły Podstawowej i Publicznego Gimnazjum w Dąbrowie
opracowany został na podstawie:
1.
Ustawy z dnia 7
września 1991 r o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r Nr 256, poz.
2572.
2.
Ustawy z dnia 8
stycznia 1999 r - Przepisy wprowadzające reformę ustroju
szkolnego
(Dz. U. z 1999 r Nr 12 poz. 96)
3.
Rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie
ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
(Dz. U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 z późn. zm.).
4.
Ustawy z dnia 26
stycznia 1982 r - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118,
poz. 1112.
5.
Konwencji Praw Dziecka
- ratyfikowana przez Polskę 30.04.1991 r. (Dz. U. Nr 120 poz.
526 i 527 z 1991 r.)
6.
Rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2004 r. w sprawie
warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i
sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2004 r. Nr 199,
poz. 2046)
7.
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie
ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2002
r. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.).
8.
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie
warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz
przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. z 2004 r.
Nr 26, poz. 323)
9.
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004r.w
sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego,
wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych,
kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego,
a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie zadań
i opracowywanie ekspertyz (Dz.U. z 2004 r. Nr.89, poz.845).
II.
INFORMACJE O SZKOLE
§ 1
1.Szkoła Podstawowa w
Dąbrowie zwana dalej szkołą podstawową, jest szkołą publiczną i
nosi nazwę:
Publiczna Szkoła Podstawowa
im.Lucjana Szenwalda
2.Gimnazjum w Dąbrowie
jest szkołą publiczną zwaną dalej gimnazjum i nosi nazwę
Publiczne Gimnazjum w Dąbrowie.
3.Na pieczęci szkoły
podstawowej używana jest nazwa:
Publiczna Szkoła Podstawowa
49-120 Dąbrowa
ul. Szkolna 9
tel. 4020435
REGON 000265543
4.Na pieczęci
gimnazjum używana jest nazwa:
PUBLICZNE GIMNAZJIM
49 -120 Dąbrowa
ul. Szkolna 9
tel/fax (077) 4020435
REGON 531570025
5.Szkoła Podstawowa i Publiczne Gimnazjum w Dąbrowie tworzą
Zespół Szkół w Dąbrowie zwany dalej zespołem szkół lub szkołą.
6.Na pieczęci zespołu szkół używana jest nazwa:
ZESPÓŁ SZKÓŁ
w
Dąbrowie
49-120 Dąbrowa, ul. Szkolna 9
tel/fax (077)4020435
Regon 532455020
7. Obwód szkolny tworzą następujące miejscowości:
a)Ciepielowice ,
b)Dąbrowa ,
c) Karczów.
d) Lipowa,
e) Nowa Jamka,
f) Prądy,
g) Sokolniki,
h) Siedliska.
8.Organami zespołu
szkół są:
a )Dyrektor Szkoły,
b) Rada Pedagogiczna,
c) Rada Rodziców,
d) Samorząd Uczniowski.
9.Używany skrót nazwy szkół jest następujący:
·
PSP w
Dąbrowie.
·
PG w
Dąbrowie,
·
ZS w
Dąbrowie
10.Siedziba zespołu szkół znajduje się w Dąbrowie ul. Szkolna 9;
tel. (0-77)
4020435.
§ 2
1.
Organem prowadzącym ZS
jest Gmina Dąbrowa.
2.
Organem sprawującym
nadzór pedagogiczny jest Opolski Kurator Oświaty.
§ 3
1.
Zespół szkół jest
jednostką budżetową.
2.
W zespole szkół są
tworzone środki specjalne.
3.
Szczegółowe zasady
gospodarki finansowej regulują odrębne przepisy.
4.
Obsługę finansowo -
księgową prowadzi Gminny Zespół Ekonomiczno – Administracyjny
Szkół w Dąbrowie.
§ 4
1.
Zespół szkół używa
pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
ZS prowadzi i przechowuje dokumentację na
zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 5
1.
Nauka w szkole
podstawowej trwa 6 lat , w gimnazjum 3 lata.
2.
W ZS prowadzone są
zajęcia świetlicowe.
3.
Szkoła zapewnia
wszystkim uczniom możliwość korzystania z:
a) biblioteki,
b) stołówki,
c) sali gimnastycznej.
4.
Językiem wykładowym
jest język polski.
5.
Szkoła zapewnia
uczniom naukę języka obcego od klasy pierwszej.
6.
W szkole na wniosek
rodziców prowadzona jest nauka drugiego dodatkowego języka
obcego.
§ 6
1.
Uczniowie klas IV – VI
szkoły podstawowej i I – III gimnazjum mogą otrzymać promocję, a
uczniowie klas VI szkoły podstawowej i III gimnazjum mogą
ukończyć szkołę z wyróżnieniem.
2.
Uczniowie, o których
mowa w ust. 1 otrzymują świadectwo z biało-czerwonym paskiem.
3.
Uczeń otrzymuje
świadectwo z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji
końcoworocznej uzyska średnią ocen z wszystkich przedmiotów
obowiązkowych, co najmniej 4,75 oraz zachowanie, co najmniej
bardzo dobre.
§ 7
1. Zasady wydawania
oraz wzory świadectw i innych dokumentów szkolnych, sposób
dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasad
odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.
§ 8
1. Czas rozpoczynania
i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa MEN
w drodze rozporządzenia.
III. CELE I ZADANIA
SZKOŁY.
§ 1
Szkoła realizuje cele
i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 (Dz. U. z
2004 r. Nr 256, poz. 2572 o systemie oświaty oraz w przepisach
wykonawczych wydanych na jej podstawie. Przestrzega postanowień
Konstytucji RP, kieruje się wskazaniami zawartymi w Powszechnej
Deklaracji Praw Człowieka ONZ oraz Międzynarodowej Konwencji o
Prawach Dziecka.
W szczególności
zapewnia harmonijną realizację zadań w zakresie nauczania,
kształcenia umiejętności i wychowania.
1.
W
zakresie nauczania szkoła zapewnia uczniom:
a)
naukę poprawnego i
swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem,
b)
zdobywanie rzetelnej
wiedzy na poziomie umożliwiającym kontynuację nauki w gimnazjum,
c)
rozwijanie zdolności
myślenia analitycznego i syntetycznego,
d)
poznawanie zasad
rozwoju osobowego i życia społecznego,
e)
poznawanie dziedzictwa
kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury
europejskiej,
f)
rozwijanie zdolności,
dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo
- skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych),
g)
traktowanie wiadomości
przedmiotowych w sposób integralny, prowadzący do lepszego
rozumienia świata, ludzi i siebie,
h)
rozwija
zainteresowania uczniów poprzez organizowanie kół zainteresowań,
imprez sportowych, olimpiad.
2.
W zakresie kształcenia
umiejętności stwarza uczniom warunki do zdobywania następujących
umiejętności:
a)
planowania,
organizowania i oceniania własnej nauki i przyjmowania za nią
odpowiedzialności,
b)
skutecznego
porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego
punktu widzenia, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym,
c)
efektywnego
współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi
międzyludzkich, podejmowania decyzji;
d)
rozwiązywania
problemów w twórczy sposób;
e)
poszukiwania,
porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł,
f)
odnoszenia do praktyki
zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i
nawyków,
g)
rozwijania osobistych
zainteresowań,
h)
przyswajania metod i
technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów
społecznych.
3.
W pracy wychowawczej,
wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, zmierza do tego,
aby uczniowie:
a)
znajdowali w szkole
środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze
intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym,
estetycznym, moralnym, duchowym),
b)
rozwijali w sobie
dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy,
dobra i piękna w świecie,
c)
mieli świadomość
życiowej użyteczności treści poznawanych na poszczególnych
zajęciach edukacyjnych,
d)
godzili umiejętnie
dążenie do osiągnięcia dobra własnego z dobrem innych,
odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych,
wolność własną z wolnością innych,
e)
dążyli na drodze
rzetelnej pracy do osiągnięcia postawionych sobie celów
życiowych,
f)
uczyli się szacunku
dla dobra wspólnego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie,
g)
w społeczność lokalnej
i w państwie,
h)
przyjmowali
dziedzictwo kulturowe i kształtowali postawy patriotyczne,
i)
potrafili dokonywać
wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość
doskonalenia się,
j)
kształtowali w sobie
postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich
poglądów,
k)
umieli współdziałać i
współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
§ 2
1.
Szkoła wspomaga
wychowawczą rolę rodziny.
2.
Szkoła realizuje
własny „Program Wychowawczy” uchwalony przez radę
rodziców po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i samorządu
uczniowskiego stanowiący integralną część statutu.
3.
Szkoła realizuje
własny „Program Profilaktyki” stanowiący integralna część
statutu.
4.
Zmian w szkolnym
programie wychowawczym i programie profilaktyki dokonuje rada
pedagogiczna po zasięgnięciu opinii organów, o których mowa w
ust.2 i 3
§ 3
1.
Każdy uczeń korzysta z
pomocy psychologicznej i pedagogicznej, której udzielają mu:
wychowawca klasy, nauczyciele uczący, pedagog szkolny, dyrektor
szkoły i Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Niemodlinie.
2.
Uczniowie
niepełnosprawni i objęci nauczaniem indywidualnym mają prawo
korzystać ze wszystkich form działalności szkoły.
3.
Opiekę nad uczniami
przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych,
nadobowiązkowych i pozalekcyjnych sprawują nauczyciele
prowadzący te zajęcia, zgodnie z rozkładem zajęć lub grafikiem
zastępstw.
4.
Opiekę nad uczniami
podczas przerw śródlekcyjnych oraz 15 minut przed i po
zakończeniu lekcji w budynku szkoły i na terenie posesji
sprawują nauczyciele pełniący dyżury zgodnie z grafikiem dyżurów
lub zastępstw znajdującym się w pokoju nauczycielskim.
5.
Opieka przedlekarska i
profilaktyka zdrowotna prowadzone są na terenie szkoły w
porozumieniu z Ośrodkiem Zdrowia w Dąbrowie.
6.
Opiekę nad uczniami
podczas wyjść poza teren szkoły i w trakcie wycieczek jedno i
kilku dniowych, organizowanych przez szkołę pełnią nauczyciele -
wychowawcy (kierownicy wycieczki), inni nauczyciele. W
organizacji wycieczek szkolnych obowiązuje specjalny regulamin
wycieczek zgodny z aktualnym zarządzeniem właściwego ministra
ds. oświaty i wychowania.
§ 4
1.
Nauczyciele prowadzący
zajęcia w danym oddziale tworzą zespół nauczycieli, którego
zadaniem jest:
a)
ustalanie zestawu
programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie
w miarę potrzeb,
b)
ustalanie zestawu
podręczników dla danego oddziału i podanie do wiadomości uczniom
i rodzicom.
2.
Nauczyciele w celu
wymiany doświadczeń oraz monitorowania pracy szkoły tworzą
zespoły spośród następujących:
a)
zespół wychowawczy,
koordynujący pracę wychowawczą i opiekuńczą,
b)
zespół nauczycieli
nauczania zintegrowanego,
c)
mogą być powołane inne
zespoły, zgodnie z potrzebą szkoły np. zespół
matematyczno-przyrodniczy oraz zespół humanistyczny, zespół do
mierzenia jakości pracy szkoły.
3.
Pracą zespołów, o
których mowa w pkt. 2 kieruje przewodniczący (lider) powoływany
przez dyrektora na wniosek członków zespołu.
4.
Zespoły pracują w
oparciu o wytyczne zawarte w planie Pracy Szkoły; częstotliwość
posiedzeń w zależności od potrzeb.
5.
Przewodniczący
zespołów zapoznają członków rady pedagogicznej z problemami
poruszanymi na posiedzeniach oraz proponowanymi ustaleniami i
rozwiązaniami oraz wnioskami do dalszej realizacji zadań szkoły.
IV. ORGANIZACJA PRACY ZESPOŁU SZKÓŁ.
Zagadnienia ogólne
§ 1
Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest
oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym cyklu nauki
danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów
obowiązkowych, określonych planem nauczania i programem wybranym
z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonym do użytku
szkolnego.
Uczniowie szkoły uczęszczają do klas I – VI szkoły podstawowej i
I- III gimnazjum, w których realizują cele i zadania szkoły
określone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu oraz
PSP i PG w Dąbrowie.
1. Cykl kształcenia w szkole dzieli się na trzy etapy:
a)
I etap edukacyjny:
kształcenie zintegrowane (kl. I - III),
b)
II etap edukacyjny:(
kl. IV – VI),
c)
III etap edukacyjny:
(kl. I – III gimnazjum).
2.
Obowiązkowe zajęcia
edukacyjne we wszystkich klasach odbywają się przez pięć dni w
tygodniu, od poniedziałku do piątku. Dopuszcza się odbywanie w/w
zajęć w soboty, w przypadku odpracowywania zajęć z innego dnia
tygodnia.
3.
Uczniowie mogą
rozwijać zainteresowania i zdolności w ramach istniejących w
szkole organizacji i kółek zainteresowań.
4.
W zespole szkół liczba
uczniów w oddziale powinna wynosić od 20 do 30. Bez zgody organu
prowadzącego, nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy,
jeżeli średnia liczba uczniów w każdym z tych oddziałów byłaby
niższa niż 18.
5.
Tryb corocznego
podziału oddziału na grupy na zajęciach wymagających specjalnych
warunków nauki i bezpieczeństwa ustala dyrektor zespołu szkół z
uwzględnieniem posiadanych środków finansowych oraz zasad
wynikających z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania.
6.
Niektóre zajęcia
obowiązkowe, np. zajęcia wyrównawcze, nauczanie języków obcych,
koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być
prowadzone poza systemem lekcyjnym w grupach oddziałowych,
międzyklasowych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.
7.
Zajęcia o których
mowa w ust. 6 są organizowane w ramach posiadanych przez ZS
środków finansowych.
8.
Liczba uczestników kół
zainteresowań nie może być niższa niż 10 uczniów.
9.
Zespół szkół może
zwracać się do organu prowadzącego o zatwierdzenie planu
nauczania różniącego się od odpowiedniego planu ramowego, w
związku z prowadzeniem eksperymentu lub innowacji pedagogicznej.
§ 2
Zespół szkół może
przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz
studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki
pedagogiczne. Odbywanie praktyk regulowane jest pisemnym
porozumieniem zawartym między dyrektorem Zespołu, a zakładem
kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§ 3
1.
W miarę posiadanych
środków uczniom uzdolnionym i wszystkim chętnym umożliwia się
korzystanie z różnorodnych form zajęć pozalekcyjnych (koła
przedmiotowe, artystyczne, zajęcia w ramach sekcji sportowych)
zgodnie z zapotrzebowaniem.
2.
Możliwe jest
zorganizowanie zajęć pozalekcyjnych prowadzonych na życzenie
rodziców i opłacanych przez nich.
§ 4
1)
Religia jako szkolny przedmiot
nieobowiązkowy jest prowadzona dla uczniów, którzy złożyli
pisemną deklarację uczęszczania dziecka na zajęcia z religii,
2)
uczniowie nie korzystający z
religii objęci są zajęciami opiekuńczo – wychowawczymi,
3)
nauczanie religii odbywa się w
oparciu o programy potwierdzone przez władze kościelne,
4)
nauczyciela religii zatrudnia
dyrektor szkoły na podstawie imiennego, pisemnego skierowania
wydanego w przypadku Kościoła Katolickiego przez właściwego
biskupa diecezjalnego lub zwierzchników kościołów w przypadku
innych wyznań,
5)
nauczyciel religii wchodzi w skład
rady pedagogicznej,
6)
nauczyciel religii ma prawo do
organizowania spotkań z rodzicami swych uczniów, wcześniej
ustalając z dyrektorem szkoły termin i miejsce planowanego
spotkania,
7)
nauczyciel religii ma obowiązek
wypełniania dziennika lekcyjnego,
8)
nauka religii odbywa się w wymiarze
dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo,
9)
ocena z religii umieszczona jest na
świadectwie szkolnym,
10)
uczniowi, który uczęszczał na
religię do średniej ocen wlicza się także średnią z tych zajęć,
11)
ocena z religii nie ma wpływu na
promowanie ucznia do następnej klasy,
12)
Przedmiotowy system oceniania z
religii oprócz rozwiązań zawartych w szkolnym
regulaminie oceniania, uwzględnia ponadto zasady oceniania
określone przez odpowiednie władze kościelne.
13)
uczniowie uczęszczający na lekcje
religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć
szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych,
14)
nadzór pedagogiczny nad nauczaniem
religii, w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem
prowadzi dyrektor szkoły oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego.
15)
Nauczanie etyki – jako przedmiotu
alternatywnego dla religii – Szkoła organizuje dla grup
oddziałowych lub międzyoddziałowych.
§ 5
W szkole prowadzi się naukę języka jako
dodatkowego.
1.Rodzice przy zapisie dziecka do szkoły składają
pisemną deklarację
o uczęszczaniu dziecka na dodatkową naukę niemieckiego w klasach
IV - VI szkoły podstawowej oraz I – III gimnazjum.
2. Ocena z języka niemieckiego wpisywana jest na
świadectwo szkolne jako przedmiot nadobowiązkowy, nie ma wpływu
na promocję ucznia i nie wlicza się do średniej ocen.
§ 6
1.
Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych
potrzebna jest pomoc i wsparcie, szkoła zapewnia:
a)
zajęcia dydaktyczno –
wyrównawcze oraz zajęcia korekcyjno – kompensacyjne,
b)
możliwość korzystania
z gimnastyki korekcyjnej,
c)
bezpłatne obiady w
stołówce szkolnej w porozumieniu z Gminnym Ośrodkiem Pomocy
Społecznej w Dąbrowie,
d)
korzystający z
posiłków odpłatnie są zobowiązani do uiszczenia co miesiąc
opłaty stałej w ustalonej wysokości;
e)
pomoc i wsparcie
wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego, dyrekcji szkoły oraz
organizacji społecznych działających na terenie szkoły.
2.
W sytuacjach
wykraczających poza kompetencje szkoły, organizuje ona uczniowi
pomoc instytucji pozaszkolnych (Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej w Niemodlinie, policji, Sądu
Rodzinnego i Nieletnich w Opolu, Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej w Dąbrowie).
3.
Formy współpracy z rodzicami określono w
rozdziale IV § 33.
4.
Formy współpracy z
poradnią psychologiczno-pedagogiczną:
– pomoc psychologiczno- pedagogiczna,
– pomoc w realizacji zadań profilaktycznych,
– spotkania pracowników PPP z rodzicami i nauczycielami.
§ 8
1.
Szkoła w swojej
działalności współdziała z Poradnią Psychologiczno -
Pedagogiczną oraz Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Policją,
Sądem Rodzinnym i Nieletnich, Inspektorem d/s profilaktyki i
rozwiązywania problemów alkoholowych zgodnie z odrębnymi
przepisami i dwustronnymi ustaleniami.
2.
W celu realizacji
zadań profilaktycznych organizowane są na terenie szkoły dla
uczniów i ich rodziców spotkania z pracownikami Poradni
Psychologiczno - Pedagogicznej, Sądu oraz funkcjonariuszami
Policji itp.
§ 9
Szkoła nie przewiduje
organizacji zajęć śródoddziałowych.
§ 10
1.
Szczegółową
organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym
określa arkusz organizacji szkoły opracowywany corocznie przez
dyrektora szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku szkolnego z
uwzględnieniem ramowego planu nauczania, o którym mowa w
Rozporządzeniu MENiS w sprawie ramowych planów nauczania w
szkołach publicznych.
2.
Arkusz organizacji
szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego
roku, po wcześniejszym zaopiniowaniu przez organ nadzorujący.
3.
Arkusz organizacji
szkoły określa:
a)
liczbę pracowników
pedagogicznych i pomocniczo - obsługowych;
b)
ogólną liczbę godzin
zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez
organ prowadzący;
c)
przewidywaną liczbę
uczniów i oddziałów;
d)
przewidywaną liczbę
zajęć pozalekcyjnych.
§ 11
Na podstawie
zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z
uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa i
higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć umożliwiający
realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dodatkowych zajęć
edukacyjnych oraz nadobowiązkowych zajęć pozalekcyjnych dla
grupy uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań.
§ 12
1.
Godzina lekcyjna trwa
45 minut, przerwy między lekcyjne 10 minut, przerwa obiadowa
(1230) - 15 minut.
2.
Czas trwania zajęć
integracyjnych w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący
zajęcia, zachowując ogólny, tygodniowy czas zajęć i ustalając
przerwy w/g potrzeb.
3.
Zajęcia edukacyjne
obowiązkowe trwają w godz. 800- 1430.
4.
Zajęcia pozalekcyjne,
nadobowiązkowe nie mogą trwać dłużej niż do godz. 1510.
§ 13
1.
Oddział dzieli się na
grupy na zajęciach języków
obcych i informatyki,
jeśli liczy powyżej 24 uczniów.
2.
Zajęcia z wychowania
fizycznego w klasach IV - VI mogą być prowadzone w grupach
dziewcząt i chłopców, grupy liczą od 12 do 26 uczniów.
§ 14
1.
W szkole, w zależności
od liczby oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora szkoły
i kierownika świetlicy.
2.
Szczegółowy zakres
zadań, obowiązków i odpowiedzialności jest opracowywany zgodnie
z odrębnymi przepisami i podpisywany przez zainteresowanych
pracowników.
§ 15
1.
W celu zapewnienia
uczniom bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą, uzależnieniami,
demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej
wprowadza się:
a)
zakaz przebywania na
terenie szkoły osób obcych, nie będących najbliższą rodziną
uczniów,
b)
zakaz wychodzenia w
czasie pobytu w szkole poza teren posesji szkoły,
c)
zakaz przynoszenia
przez uczniów przedmiotów nie będących wyposażeniem szkolnym, a
mogących zagrażać bezpieczeństwu i spokojowi innych, przedmioty
te będą zabierane i zwracane wyłącznie rodzicom uczniów,
d)
dodatkowe dyżury
uczniów ograniczające możliwość wchodzenia innych uczniów do
szkoły,
e)
dyżury nauczycieli.
2.
Zasady pełnienia
dyżurów nauczycielskich:
a)
dyżury pełnione są w/g
grafiku zatwierdzonego przez dyrektora szkoły,
b)
początek dyżuru - na
10 minut przed rozpoczęciem zajęć, w ciągu dnia - podczas przerw
międzylekcyjnych,
c)
nauczyciel wyznaczony
do pełnienia dyżuru zwraca szczególną uwagę na bezpieczeństwo
uczniów na korytarzu, w sanitariatach, na boisku szkolnym,
d)
nauczyciel jest
odpowiedzialny za punktualne wyjście na dyżur.
e)
w szkole obowiązuje
regulamin pełnienia dyżurów przez nauczycieli
3.
Nauczyciele wychowania
fizycznego odpowiadają za porządek i dyscyplinę w
przebieralniach i przy sali gimnastycznej.
4.
Za nieobecnych
nauczycieli dyrektor szkoły wyznacza na dyżur nauczyciela w
zastępstwie.
5.
Wszyscy pracownicy
szkoły zobowiązani są do ochrony uczniów przed przemocą,
demoralizacją i uzależnieniami poprzez niezwłoczne informowanie
dyrektora o przebywaniu na terenie posesji szkoły osób
podejrzanych o rozprowadzanie narkotyków, nakłanianie uczniów do
picia alkoholu, stosowanie przemocy i wymuszanie pieniędzy.
§ 16
1.
Rozstrzyganie sporów i
nieporozumień na terenie szkoły zgodnie z systemem działań
wychowawczych:
a)
Spory i
nieporozumienia między uczniami jednej klasy rozstrzyga wy-
chowawca, jeżeli to konieczne w porozumieniu z samorządem
klasowym i zainteresowanymi rodzicami,
b)
spory między uczniami
różnych klas rozstrzygają wychowawcy tych klas, jeżeli to
konieczne przy udziale samorządów klasowych, zainteresowanych
rodziców bądź pedagoga szkolnego,
c)
sprawy
nierozstrzygnięte rozpatruje dyrektor szkoły przy współudziale
pedagoga szkolnego,
d)
nieporozumienia
wynikłe między rodzicem a nauczycielem rozstrzyga dyrektor
szkoły, jeżeli to konieczne w obecności przewodniczącego rady
rodziców,
e)
sprawa powinna zostać
rozpatrzona w obecności obu zainteresowanych stron w terminie
możliwie najkrótszym.
§ 17
Procedury postępowania
nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży.
1. Postępowania w przypadku popełnienia przez
ucznia czynu karalnego:
a) w każdym przypadku
popełnienia czynu karalnego przez ucznia, który nie ukończył
siedemnastu lat należy zawiadomić policję lub sąd rodzinny,
b) w każdym przypadku
popełnienia czynu karalnego przez ucznia, który ukończył
siedemnaście lat należy zawiadomić policję lub
prokuratora.
2) Postępowanie wobec
ucznia-sprawcy czynu karalnego na terenie szkoły:
a) niezwłoczne
powiadomienie dyrektora szkoły,
b) ustalenie
okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia,
c) przekazanie sprawcy
dyrektorowi szkoły lub pedagogowi szkolnemu pod opiekę,
d) powiadomienie
rodziców ( opiekunów prawnych) ucznia-sprawcy,
e) niezwłoczne
powiadomienie policji w przypadku gdy sprawa jest poważna
(rozbój, uszkodzenie ciała itp.) lub sprawca nie jest znany,
f)
zabezpieczenie ewentualnych dowodów przestępstwa.
3) Postępowanie wobec ucznia-ofiary czynu
karalnego:
a)
nauczyciel będący pierwszy na miejscu zdarzenia zobowiązany
jest:
·
udzielić
pierwszej pomocy przedmedycznej, bądź zapewnienia jej udzielenia
poprzez wezwanie lekarza,
·
udzielenia pierwszej pomocy psychologicznej poprzez kontakt z
pedagogiem, psychologiem szkolnym, bądź wychowawcą klasy,
·
niezwłocznie powiadomić dyrektora szkoły,
·
powiadomić rodziców ucznia.
4)
Postępowania w
przypadku uzyskania informacji, że uczeń który nie ukończył 18
lat:
a) używa alkoholu lub
innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia
b) uprawia nierząd,
bądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji:
·
narusza
zasady współżycia społecznego,
·
popełnia
czyn karalny lub przestępstwo,
·
systematycznie uchyla się od obowiązku szkolnego,
·
bierze
udział w działalności grup przestępczych:
1) Nauczyciel powinien
przekazać informację wychowawcy klasy,
2) Wychowawca klasy:
·
informuje o fakcie pedagoga i dyrektora szkoły,
·
wzywa do
szkoły rodziców (opiekunów prawnych) ucznia i przekazuje im
uzyskaną informację,
·
przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz w ich obecności z uczniem,
·
zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania,
·
informuje ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) o
konsekwencjach jakie będą podjęte w stosunku do ucznia
wynikających ze statutu szkoły oraz ustawy o postępowaniu w
sprawach nieletnich,
·
zobowiązuje rodziców do szczególnego nadzoru nad dzieckiem,
·
podpisuje z uczniem i jego rodzicami kontrakt, którego treść
ustala w porozumieniu z pedagogiem szkolnym, dotyczący dalszego
zachowania i postępowania ucznia w szkole.
§ 18
Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za:
1)
biżuterię, telefony
komórkowe, urządzenia elektroniczne oraz inne cenne przedmioty
przynoszone przez uczniów do szkoły, ich zgubienie, zniszczenie
lub uszkodzenie ciała wynikłe z używania tych przedmiotów;
2)
spory wynikłe między
uczniami bądź rodzicami spowodowane tzw. „handlem” przedmiotami
przynoszonymi przez uczniów z domu do szkoły;
3)
sprawy w/w
rozstrzygają: zainteresowani rodzice, ewentualnie policja.
Świetlica szkolna
§ 19
1.
W szkole działa
świetlica, w której przebywają uczniowie, którzy oczekują na
przyjazd autobusów szkolnych i nie posiadają zgody rodziców na
samodzielny powrót do domu oraz uczniowie dojeżdżający
oczekujący na rozpoczęcie lekcji.
2.
Czas pracy świetlicy
trwa od godziny przyjazdu pierwszego autobusu do odjazdu
ostatniego autobusu po zakończonych zajęciach.
3.
Uczniowie przyjmowani
są do świetlicy w oparciu o złożoną przez rodziców prośbę
(deklarację).
4.
Nadzór pedagogiczny
nad pracą świetlicy sprawuje dyrektor.
5.
Kwalifikacji do
korzystania ze świetlicy dokonuje dyrektor szkoły we współpracy
z nauczycielem świetlicy, biorąc pod uwagę sytuację rodzinną
ucznia.
6.
Uczeń bez pisemnej
prośby rodziców nie może opuścić wcześniej zajęć świetlicowych.
7.
Cele i zasady
funkcjonowania świetlicy:
a)
celem działalności
świetlicy jest zapewnienie dzieciom zorganizowanej opieki,
pomocy w nauce, warunków do nauki własnej, wypoczynku i
rekreacji,
b)
formy pracy świetlicy:
·
zabawy i
gry świetlicowe,
·
czytelnictwo,
·
zajęcia
plastyczne i techniczne,
·
ćwiczenia ruchowe,
·
pomoc w
nauce i odrabianiu prac domowych,
·
zajęcia
prowadzące do upowszechniania zasad higieny osobistej i
zdrowotnej oraz nawyków kultury życia codziennego.
8.
Podstawową formą
opieki w ramach zajęć świetlicowych są:
a)
opieka nad uczniami danej klasy w przypadku nieobecności
nauczyciela, w sytuacji niemożności zorganizowania innej formy
zastępstwa;
b)
obiad , z którego
korzystają uczniowie.
9.
Pracownikami świetlicy są nauczyciele.
10.
Nauczyciel świetlicy odpowiada za:
1)
całokształt pracy wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczej w
świetlicy,
2)
prawidłowe funkcjonowanie świetlicy,
3)
wyposażenie świetlicy,
4)
opracowanie rocznego planu świetlicy,
5)
opracowanie planu godzin nauczycieli,
6)
prowadzi i nadzoruje prowadzenie dokumentacji świetlicy zgodnie
z aktualnymi przepisami prawnymi,
7)
dba
o aktualny wystrój,
8)
bierze udział w pracy zespołów zadaniowych oraz rady
pedagogicznej,
9)
współpracuje z nauczycielami przedmiotów i wychowawcami w
zakresie pomocy w kompensowaniu braków dydaktycznych,
10) współpracuje z pedagogiem szkolnym, otacza
opieką dzieci zaniedbane wychowawczo, z rodzin niepełnych,
wielodzietnych oraz inne wymagające szczególnej opieki,
11) współpracuje z rodzicami,
12) uzgadnia z dyrektorem potrzeby
materialne świetlicy, kuchni i stołówki.
11.
Dokumentacja świetlicy:
a)
dziennik zajęć,
b)
regulamin świetlicy,
c)
ramowy rozkład dnia.
Stołówka szkolna
§ 20
1.
Szkoła zapewnia
uczniom możliwość i higieniczne warunki korzystania z ciepłego
posiłku w stołówce szkolnej oraz wypicia ciepłego napoju w
okresie zimowym dla klas I – III szkoły podstawowej.
2.
Ze stołówki korzystać
mogą uczniowie, nauczyciele i pozostali pracownicy szkoły.
3.
Dyrektor szkoły
udziela pomocy w sprawie możliwości uzyskania dofinansowania do
posiłków przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
Biblioteka szkolna
§ 21
1.
Biblioteka szkolna
służy realizacji zadań dydaktyczno - wychowawczych
szkoły oraz wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli,
jest interdyscypli
narną pracownią szkolną, uczestniczącą w przygotowaniu
uczniów do samo
kształcenia i dalszej edukacji,
w tym do korzystania z innych typów bibliotek i
ośrodków informacji.
2.
Biblioteka szkolna
pełni rolę ośrodka informacji dla uczniów, nauczycieli i
rodziców poprzez szkolne centrum edukacji
czytelniczej wyposażonej w:
- podręczny
księgozbiór,
- zbiór
prenumerowanych czasopism.
§ 22
1.
Czas pracy biblioteki
ustalany jest corocznie przez dyrektora, w zależności od czasu
pracy szkoły. Powinien on umożliwiać dostęp do zbiorów podczas
zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
2.
Uczniowie mogą
korzystać z czytelni codziennie w godzinach pracy biblioteki.
3.
Obowiązkowe lekcje
biblioteczne organizowane są w ramach zastępstw, za nieobecnych
nauczycieli lub w innym czasie dogodnym dla uczniów i
nauczyciela - bibliotekarza.
§ 24
Podstawowe zadania nauczyciela biblioteki
szkolnej:
1) Praca pedagogiczna obejmuje:
-
udostępnianie zbiorów;
-
udzielanie informacji
bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych i
tekstowych, informowanie o nowych nabytkach;
-
rozmowy z czytelnikami o książkach;
-
poradnictwo o wyborach
czytelniczych;
-
zachęcanie uczniów do świadomego
doboru lektury;
-
przysposobienie czytelnicze i
informacyjne w formie pracy indywidualnej, zajęć grupowych lub
wycieczek do bibliotek pozaszkolnych;
-
udostępnienie nauczycielom,
uczniom, wychowawcom i rodzicom potrzebnych materiałów;
-
udzielanie pomocy w przeprowadzeniu
różnych form zajęć dydaktyczno-wychowawczych w bibliotece;
-
informowanie nauczycieli o
czytelnictwie uczniów, przygotowanie analiz stanu czytelnictwa
na posiedzenia rad pedagogicznych;
-
rozwijanie kultury czytelniczej
uczniów;
-
propagowanie książek;
-
dobrą znajomość posiadanych
zbiorów;
-
dobrą znajomość potrzeb
czytelniczych i zainteresowań uczniów.
2) Praca organizacyjna obejmuje:
-
gromadzenie zbiorów;
-
ewidencję zbiorów;
-
selekcję zbiorów;
-
organizowanie warsztatu
informacyjnego;
-
organizowanie udostępniania
zbiorów.
Zasady
współdziałania szkoły z rodzicami.
§ 25
1.
Nauczyciele wspomagają
rodziców i współdziałają ze sobą i z nimi w zakresie nauczania,
wychowania i profilaktyki.
2.
Współdziałanie odbywa
się na zasadzie wzajemnego szacunku, partnerstwa i rozumienia
racji obu stron.
3.
Współdziałanie
zapewnia rodzicom (prawnym opiekunom):
a)
znajomość celów i
zadań szkoły oraz zamierzeń klasy,
b)
znajomość przepisów
prawa szkolnego,
c)
uzyskiwanie bieżącej
informacji na temat swego dziecka,
d)
możliwość korzystania
z porad i konsultacji w sprawach dotyczących dziecka.
4.
Formami współdziałania
szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) są:
a)
spotkania rodziców
danej klasy,
b)
konsultacje rodziców
z wychowawcą i nauczycielami,
c)
spotkania rad
klasowych rodziców z dyrektorem,
d)
spotkania rodziców
klasy z zespołem nauczycieli danej klasy,
e)
indywidualne spotkania
nauczycieli z rodzicami ,
f)
kontakty rodziców z
pedagogiem szkolnym,
g)
przyjmowanie rodziców
przez dyrektora szkoły w czasie godzin urzędowania szkoły (poza
stałymi zajęciami dydaktycznymi) oraz w terminach spotkań z
rodzicami,
h)
kontakty telefoniczne
nauczyciel - rodzic, dyrektor – rodzic,
i)
zapraszanie rodziców
do organizowania imprez, uroczystości, wycieczek,
j)
zapraszanie rodziców
przez wychowawców, pedagoga, dyrekcję w przypadkach
drastycznych, kiedy ma miejsce przekraczanie norm zachowania
przez ich dzieci,
k)
w przypadku poważnych
zagrożeń dotyczących losów ucznia (gwałtowny spadek wyników
nauczania, opuszczanie zajęć bez usprawiedliwienia, wejście w
konflikt z prawem itp.) przyjmuje się zasadę natychmiastowego
kontaktu wychowawcy i pedagoga szkolnego z rodzicami (prawnymi
opiekunami);
l)
wszystkie kontakty z
rodzicami są odnotowywane w dokumentacji szkolnej (dzienniki
lekcyjne), notatki służbowe.
§ 26
Indywidualne spotkanie rodzica z nauczycielem nie
może zakłócać lekcji, pełnionego przez nauczyciela dyżuru lub
innych zajęć prowadzonych z uczniami.
V. ORGANY SZKOŁY
Zagadnienia
ogólne
§ 1
1.
Zadania i kompetencje
organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nad szkołą
nadzór pedagogiczny, w tym w szczególności zasady sprawowania
nadzoru pedagogicznego oraz nadzoru nad działalnością szkoły w
sprawach administracyjnych i finansowych określają odrębne
przepisy.
2.
Organy, o których mowa
w ust. 1, mogą ingerować w działalność szkoły wyłącznie w
zakresie i na zasadach określonych w ustawie oświatowej.
§ 2
Szkołą kieruje dyrektor.
§ 3
Kolegialnym organem
szkoły w zakresie realizacji statutowych zadań dotyczących
kształcenia, wychowania i opieki jest rada pedagogiczna.
§ 4
W szkole działają
organy samorządu uczniowskiego i rada rodziców.
§ 5
Działające w szkole organy wzajemnie się informują o
podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.
§ 6
1.
Organami szkoły są:
a)
dyrektor szkoły,
b)
rada pedagogiczna,
c)
rada rodziców,
d)
samorząd uczniowski.
Dyrektor szkoły
§ 7
Dyrektor szkoły w ramach jednoosobowego kierownictwa i
jednoosobowej odpowiedzialności odpowiada za planowanie,
organizowanie, kierowanie i monitorowanie pracy szkoły oraz
sprawuje nadzór pedagogiczny. Dyrektor w szczególności zabiega o
stworzenie optymalnych warunków do wykonywania zadań
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 8
Do obowiązków dyrektora należy zakresie szczególności:
1.
W zakresie spraw
bezpośrednio związanych z działalnością podstawową szkoły:
a)
kierowanie
działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
b)
realizowanie uchwał
rady pedagogicznej podjętych w ramach kompetencji stanowiących,
c)
przedkładanie radzie
pedagogicznej do zatwierdzania wyników klasyfikacji i promocji
uczniów,
d)
sprawowanie nadzoru
pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w
tym systematyczne monitorowanie pracy nauczycieli i prowadzenie
stosownej dokumentacji,
e)
realizowanie zadań
związanych z mianowaniem i ocena pracy nauczycieli, opieka nad
nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie oraz
realizującymi „Plan rozwoju zawodowego” określonych w odrębnych
przepisach,
f)
prowadzenie
dokumentacji pedagogicznej zgodnie z odrębnymi przepisami,
g)
dopuszczanie do użytku
„Szkolnego zestawu programów”; po zaopiniowaniu go przez Radę
Pedagogiczną,
h)
ustalenie szkolnego
planu nauczania dla danego etapuedukacyjnego z wyodrębnieniem
każdego roku szkolnego,
i)
podejmowanie decyzji w
sprawach przyjmowania uczniów do szkoły, przenoszenia ich do
innych klas lub oddziałów,
j)
występowanie do
kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej
szkoły,
k)
kontrolowanie
spełniania obowiązku szkolnego i wydawania decyzji
administracyjnych w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku
szkolnego poza szkołą i przeprowadzenie egzaminu
klasyfikacyjnego,
l)
organizowanie warunków
do prawidłowej realizacji zapisów Konwencji Praw Dziecka,
m)
sprawowanie opieki nad
uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
n)
kontrolowanie
przestrzegania postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i
kar stosowanych wobec uczniów,
o)
realizowanie uchwał
rady pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym,
p)
rozstrzyganie spraw
spornych i konfliktowych pomiędzy organami szkoły,
q)
powierzenie stanowiska
wicedyrektora i odwoływanie z niego po zasięgnięciu opinii rady
pedagogicznej,
r)
przyznawanie nagród i
wymierzanie kar pracownikom szkoły,
s)
realizowanie
pozostałych zadań wynikających z ustawy - Karta Nauczyciela,
t)
współdziałanie ze
szkołami wyższymi i zakładami kształcenia nauczycieli w
organizacji praktyk pedagogicznych.
5)
W zakresie spraw
organizacyjnych:
a)
przygotowywanie
projektu „Planu pracy szkoły”,
b)
opracowywanie „Arkusza
organizacyjnego szkoły" z uwzględnieniem szkolnego planu
nauczania;
c)
ustalenie
„Tygodniowego rozkładu zajęć”,
d)
podejmowanie decyzji o
zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków
określonych odrębnymi przepisami.
6)
W zakresie spraw
finansowych:
a)
opracowywanie „Planu
finansowego” szkoły i przedstawianie go do zaopiniowania,
b)
realizowanie „Planu
finansowego”, w szczególności poprzez dysponowanie określonymi w
nim środkami, stosownie do przepisów określających zasady
gospodarki finansowej.
7)
W zakresie spraw
administracyjno - gospodarczych oraz biurowych:
a)
sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno -
gospodarczą szkoły,
b)
organizowanie i nadzorowanie kancelarii szkoły,
c)
nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez
nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych,
d)
organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz
prac konserwacyjno- remontowych,
e)
organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego.
8)
W zakresie spraw
porządkowych, BHP i podobnych:
a)
zapewnienie
odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
b)
egzekwowanie
przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego w szkole
porządku oraz dbałości o jej czystość i estetykę,
c)
wykonywanie zadań
dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej
samoobrony.
§ 9
1. Dyrektor jest
kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole
nauczycieli oraz pracowników nie będących nauczycielami.
2.
W zakresie tym
dyrektor w szczególności:
a)
decyduje o
zatrudnieniu i zwalnianiu nauczycieli oraz innych pracowników
szkoły,
b)
decyduje o
przyznawaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych
nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
c)
decyduje po
zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń,
nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych
pracowników,
d)
określa zakres
odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników
szkoły zgodnie z przepisami kodeksu pracy, po zapewnieniu ku
temu niezbędnych warunków,
e)
współdziała z
zakładowymi organizacjami związkowymi w zakresie ustalonym
odrębnymi przepisami, a w szczególności:
- zasięga opinii w
sprawach organizacji pracy szkoły,
- ustala w
porozumieniu ze związkami zawodowymi:
1) zasady i kryteria oceny
wyników pracy nauczyciela dla określenia wysokości dodatku
motywacyjnego,
2)
regulaminy: pracy, premiowania, nagradzania pracowników
szkoły,
„Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych”;
f)
ustala „Plan urlopów
pracowników szkoły nie będących nauczycielami”,
g)
administruje
zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym
regulaminem i na zasadach określonych odrębnymi przepisami
prawa.
§ 10
Dyrektor jest przewodniczącym rady pedagogicznej.
W
wykonywaniu swoich zadań dyrektor współpracuje z radą
pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim, w
szczególności:
a)
przedstawia radzie
pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne
wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz
informacje o działalności szkoły;
b)
składa radzie
pedagogicznej okresowe sprawozdania z realizacji „Planu pracy
szkoły”;
c)
udziela Radzie
Rodziców informacji o działalności dydaktyczno - wychowawczej
szkoły;
d)
składa organowi
prowadzącemu okresowe sprawozdania z nadzoru pedagogicznego.
Dyrektor wykonuje też inne zadania określone przepisami prawa.
§ 11
Dyrektor jest przedstawicielem szkoły na zewnątrz
oraz w sprawach wynikających z ustawy, organem prowadzącym
postępowanie administracyjne w rozumieniu kodeksu postępowania
administracyjnego.
§ 12
W przypadku nieobecności dyrektora jego obowiązki
pełni zastępca dyrektora szkoły, upoważniony pisemnie członek
rady pedagogicznej.
Rada Pedagogiczna
§ 13
1.
Rada
pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym
statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
2.
Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
3.
W skład
rady pedagogicznej wchodzą i biorą udział w jej posiedzeniach
wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole bez względu na wymiar
czasu pracy.
4.
W
zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem
doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą
lub na wniosek rady pedagogicznej.
5.
Rada
pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły.
6.
Uchwały
rady podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy jej członków.
§ 14
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należą:
a)
zatwierdzenie „Planu
pracy szkoły”;
b)
podejmowanie uchwał w
sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
c)
podejmowanie uchwał w
sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole;
d)
ustalenie organizacji
doskonalenia zawodowego nauczycieli;
e)
przyjęcie
„Wewnątrzszkolnego systemu oceniania”;
f)
zatwierdzenie
„Programu wychowawczego szkoły”, opracowanego przy współudziale
rady rodziców i samorządu uczniowskiego;
g)
podejmowanie uchwał w sprawie
skreślania z listy uczniów;
h)
przyjmowanie
sprawozdania dyrektora z monitorowania pracy szkoły oraz
prowadzonego nadzoru pedagogicznego.
§ 15
Do kompetencji opiniodawczych rady pedagogicznej należy
opiniowanie:
a)
organizacji pracy
szkoły, w tym zwłaszcza „Szkolnego zestawu programów” oraz
„Tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych”;
b)
projektu „Planu
finansowego szkoły”;
c)
wniosków dyrektora o
przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
d)
propozycji dyrektora w
sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach
wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 16
1.
Dyrektor szkoły
wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, o ile są
niezgodne z prawem.
2.
O wstrzymaniu uchwał
dyrektor niezwłocznie powiadamia organ prowadzący szkołę oraz
organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
3.
Po wstrzymaniu uchwał
przez dyrektora – sprawę rozstrzyga organ sprawujący nadzór
pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę i
uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z
przepisami prawa.
4.
Rozstrzygnięcie organu
sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
Rada Rodziców
§ 17
1.Rada rodziców stanowi samorządną reprezentację rodziców oraz
działa zgodnie z opracowanym przez siebie regulaminem.
§ 18
2.Projekt regulaminu
opracowuje Rada Rodziców, a uchwala zwykłą większością głosów
ogólne zebranie rodziców.
3. Rodzice mają prawo
do informacji na temat : Statutu, regulaminu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów, stawianych uczniom wymagań
edukacyjnych, postępów w nauce i zachowaniu uczniów.
§ 19
Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1)
występuje w imieniu
rodziców do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami
dotyczącymi wszystkich spraw szkoły, opiniuje sprawy związane z
życiem szkoły;
2)
uczestniczy w bieżącym
i perspektywicznym programowaniu pracy szkoły;
3)
współdziała w
realizacji podstaw programowych kształcenia, „Programu
Wychowawczego Szkoły”, „Szkolnego Programu Profilaktyki” oraz
zadań opiekuńczych;
4)
organizuje działalność
podnoszącą kulturę pedagogiczną w rodzinie, szkole i środowisku
lokalnym;
5)
uczestniczy w
planowaniu wydatków szkoły i podejmuje działania na rzecz
pozyskiwania dodatkowych środków finansowych, zwłaszcza na
działalność opiekuńczo - wychowawczą;
6)
gromadzi własne
fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz z
innych źródeł, wydatkuje je zgodnie z regulaminem.
Samorząd Uczniowski
§ 20
Samorząd uczniowski jest organem reprezentującym ogół uczniów
szkoły i działa zgodnie z własnym regulaminem.
§ 21
Samorząd uczniowski może przedstawić radzie pedagogicznej lub
dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach
szkoły, a w szczególności tych, które dotyczą realizacji
podstawowych praw uczniów, takich jak:
1)
prawo do zapoznawania
się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi
wymaganiami;
2)
prawo do jawnej i
umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3)
prawo do organizacji
życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji
miedzy wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i
zaspakajania własnych zainteresowań w porozumieniu z dyrektorem
szkoły;
4)
prawo do redagowania i
wydawania szkolnej gazety;
5)
prawo wyboru
nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu i rzecznika praw
ucznia
6)
prawo opiniowania
programu wychowawczego szkoły
7)
szczegółowe zasady i
tryb działania Samorządu Uczniowskiego określa jej regulamin
§ 22
Samorząd uczniowski w szczególności:
1)
wypowiada się na temat
realizacji Konwencji Praw Dziecka na terenie szkoły;
2)
korzysta z możliwości
przekazywania informacji wszystkimi dostępnymi sposobami innym
organom szkoły;
3)
współdziała z innymi
samorządami uczniowskimi na terenie gminy, powiatu, województwa,
kraju.
Zasady
współdziałania organów szkoły
§ 23
Wszystkim organom szkoły zapewnia się:
1.
Możliwość działania i
podejmowania decyzji w granicach kompetencji określonych ustawą
o systemie oświaty i statutem szkoły.
2.
Umożliwienie
rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.
3.
Bieżącą wymianę
informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub
decyzjach.
§ 24
Ustala się następujące zasady współdziałania
organów szkoły:
1.
Każdy organ szkoły
może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów szkoły,
proponując opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając
kompetencji organu uprawnionego.
2.
Organy szkoły mogą
zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania
przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i
poglądów.
Zasady rozwiązywania konfliktów
§ 25
1.
Sytuacje konfliktowe
pomiędzy poszczególnymi organami Szkoły rozwiązywane są przez
powołaną przez Dyrektora Szkoły komisję do rozpatrzenia tego
konfliktu, składającą się z przedstawicieli organów w równej
liczbie.
2.
Termin posiedzenia polubownego
wyznacza Dyrektor Szkoły.
3.
Z posiedzenia polubownego
sporządzany jest protokół, przechowywany przez dyrektora szkoły.
4.
Od decyzji komisji
stronom przysługuje odwołanie w ciągu 7 dni do organu
prowadzącego szkołę.
§ 26
1.
Dyrektor jest przewodniczącym rady pedagogicznej, w związku z
tym wykonuje uchwały, o ile są zgodne z prawem oświatowym.
2.
Rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady, jeżeli w
regulaminie je pominięto. Reprezentuje interesy rady
pedagogicznej na zewnątrz i dba o jej autorytet.
3.
Bezpośrednio współpracuje ze społecznymi organami szkoły.
4.
Przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i
pracowników niepedagogicznych.
5.
Jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy
nauczycielem a rodzicem.
6.
Dba
o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie szkoły.
7.
W
swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu.
Wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra
publicznego. W związku z tym wydaje zalecenia wszystkim
statutowym organom szkoły, jeżeli działalność tych organów
narusza interesy szkoły i nie służy rozwojowi jego wychowanków.
8.
Jeżeli uchwała rady rodziców jest sprzeczna z prawem lub ważnym
interesem szkoły, dyrektor zawiesza jej wykonanie i w terminie
określonym w regulaminie rady, uzgadnia z nią sposób
postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały.
9.
W
wypadku braku uzgodnienia, o którym mowa, dyrektor szkoły
przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu.
10.
W
sprawach spornych ustala się co następuje:
1)
uczeń zgłasza swoje zastrzeżenia do przewodniczącego samorządu
uczniowskiego, opiekuna SU, rzecznika praw ucznia lub innego
nauczyciela,
2)
przewodniczący SU, opiekun SU, rzecznik praw ucznia lub inny
nauczyciel przedstawia kwestię sporną nauczycielowi lub
wychowawcy, którego zastrzeżenie dotyczy i wspólnie rozstrzygają
kwestie sporne,
3)
sprawy nie rozstrzygnięte kierowane są do dyrektora,
4)
w
razie nie rozstrzygnięcia sporu przez dyrektora przysługuje
odwołanie do Kuratora Oświaty w Opolu.
§
27
1.
Szkoła wypełnia swoje
cele i działania w ścisłym współdziałaniu z rodzicami.
2.
Rodzice uczestniczą w
życiu szkoły i w podejmowaniu określonych ustawą o systemie
oświaty decyzji dotyczących szkoły poprzez Radę Rodziców.
3.
Dyrektor szkoły jest
zobowiązany do organizowania co najmniej w ciągu roku szkolnego
ogólnych spotkań rodziców z wychowawcami oddziałów, z
możliwością kontaktu rodziców ze wszystkimi nauczycielami
uczącymi w szkole i pedagogiem szkolnym.
4.
Dyrektor szkoły jest
zobowiązany do organizowania stałego comiesięcznego dyżuru
wychowawców oddziałów dla ułatwienia kontaktu rodziców z
wychowawcami.
5.
Rodzice mają prawo do
uzyskania od wychowawców, nauczycieli i pedagoga szkolnego porad
w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci.
6.
Rodzice – za
pośrednictwem Rady Rodziców- mają prawo do wyrażania opinii na
temat pracy szkoły i w razie potrzeby przekazywania jej organowi
sprawującemu nadzór pedagogiczny.
VI. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
Zagadnienia ogólne
§ 1
1.
W szkole zatrudnia się
nauczycieli oraz pracowników pomocniczych i obsługi zgodnie z
zatwierdzonym przez organ prowadzący szkołę arkuszem organizacji
szkoły.
2.
Zasady zatrudniania
nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy
(Karta Nauczyciela i Kodeks Pracy).
§ 2
Kwalifikacje zawodowe nauczycieli i innych pracowników Szkoły
oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.
Zakres
zadań nauczycieli
§ 3
Nauczyciel dąży do wszechstronnego rozwoju ucznia, jako
nadrzędnego celu pracy edukacyjnej, polegającej na harmonijnej
realizacji zadań w zakresie nauczania, kształcenia i wychowania.
§ 4
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i
jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz
bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
§ 5
W ramach realizacji
zadań pedagogicznych nauczyciel przede wszystkim:
3.
odpowiada za
bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece uczniów
podczas zajęć, dyżurów, wycieczek i imprez, konkretne
rozwiązania dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa uczniów zawarte
są w szczegółowych regulaminach,
4.
zapewnia prawidłowy
przebieg procesu edukacyjnego, w szczególności poprzez:
a) realizację obowiązujących programów nauczania,
b) stosowanie właściwych metod nauczania,
c) systematyczne przygotowywanie się do zajęć,
d) pełne wykorzystanie czasu przeznaczonego na prowadzenie
zajęć,
e) właściwe prowadzenie pozostającej w jego gestii dokumentacji
działalności pedagogicznej.
5.
Nauczyciel opracowuje
cykliczny plan edukacyjny, biorąc pod uwagę podstawę programową,
indywidualność powierzonej mu klasy i koryguje go w toku pracy,
w celu osiągnięcia możliwie wysokich wyników nauczania.
6.
Udziela uczniom pomocy
w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznane
potrzeby uczniów.
7.
Obowiązkiem
nauczyciela jest stała czujność i wrażliwość na potrzeby uczniów
oraz reagowanie na ich stan psychofizyczny.
8.
We wszystkich sprawach
dotyczących ucznia współpracuje z wychowawcą, pedagogiem i
rodzicami ucznia.
9.
Przez pierwszy rok
pracy przygotowuje się na piśmie do każdych zajęć edukacyjnych
(możliwość przedłużenia do dwóch lat, na podstawie wniosków
dyrektora wynikających z nadzoru pedagogicznego).
10.
Nauczyciel odpowiada
materialnie za powierzony mu sprzęt i pomoce dydaktyczne
znajdujące się w salach lekcyjnych, w których prowadzi zajęcia.
Reaguje na bieżąco na każdy przejaw niszczenia mienia szkolnego
i uczniowskiego.
11.
Stale doskonali swój
warsztat pracy poprzez samokształcenie, uczestnictwo w
doskonaleniu metodycznym oraz instytucjonalnym podnoszeniu
wykształcenia.
12.
Nauczyciel jest
zobowiązany do systematycznego mierzenia jakości swojej pracy.
13.
Nauczyciel informuje
uczniów i rodziców o kryteriach i formach oceniania ze swojego
przedmiotu na pierwszych zajęciach w każdym roku szkolnym,
zapoznaje z programem nauczania i wychowania.
14.
Dba o wszechstronny
rozwój osobowości ucznia.
15.
Stosuje zasady
bezstronności i obiektywizmu w ocenianiu uczniów.
16.
Dba o właściwe relacje
interpersonalne pomiędzy pracownikami szkoły.
17.
Dba o dobre imię
szkoły.
18.
Pracownicy
administracji i obsługi wspomagają pracę nauczycieli,
zabezpieczają sprawny sprzęt i materiały do realizacji zadań
szkoły.
§ 6
1. Nauczyciele mają prawo
do:
a)
formułowania
autorskich programów nauczania i wychowania, jednakże wymagają
one zatwierdzenie przez radę pedagogiczną i organ prowadzący
Szkołę,
b)
decydowania o
podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach nauczania,
c)
oceniania uczniów
zgodnie z ich postępami, z uwzględnieniem wewnątrzszkolnego
oceniania.
2.
Nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za:
a) poziom wyników
nauczania i wychowania powierzonych im uczniów,
b) bezpieczeństwo
powierzonych ich opiece uczniów w szkole i na zajęciach
organizowanych przez szkołę oraz za wypadki wynikające z
niedopełnienia obowiązków nauczycielskich w tym zakresie.
3.
Nauczyciel jest zobowiązany do wykonywania innych
poleceń zleconych przez dyrektora szkoły, związanych z
organizacją procesu dydaktycznego i opiekuńczo-wychowawczego.
§ 7
Szczegółowy zakres zadań, praw i obowiązków nauczycieli i
pracowników niepedagogicznych określa regulamin pracy.
§ 8
Nauczyciele prowadzący
zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w
szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego
oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
§ 9
1. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze,
przedmiotowe lub inne zespoły problemowo – zadaniowe.
2. Pracą kieruje przewodniczący powołany przez
dyrektora na wniosek zespołu.
3. Cele i zadania zespołu
przedmiotowego:
a)
zorganizowanie współpracy
nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów
nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania
b)
wspólne opracowanie szczegółowych
kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników
nauczania
c)
organizowanie wewnątrzszkolego
doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla
początkujących nauczycieli
d)
wspólne opiniowanie przygotowanych
w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów
nauczania.
Zadania wychowawcy
§ 10
1.
Oddziałem opiekuje się
nauczyciel wychowawca.
2.
Dla zapewnienia
ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wychowawca opiekuje
się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3.
Dyrektor może zmienić
nauczyciela wychowawcę w przypadku:
a)
uzasadnionego wniosku
nauczyciela - wychowawcy,
b)
przeniesienia
nauczyciela,
c)
długotrwałej
nieobecności nauczyciela,
d)
braku efektów w pracy
wychowawczej,
e)
na umotywowany wniosek
rady rodziców, odnoszący się do konkretnych faktów,
uzasadniających jego złożenie. O swojej decyzji dyrektor
zawiadamia pisemnie radę rodziców.
§ 11
1.
Zadaniem wychowawcy
jest sprawowanie opieki nad uczniami danej klasy, której jest
wychowawcą, a w szczególności:
a)
koordynowanie działań
zespołu nauczycieli uczących w danej klasie;
b)
tworzenie warunków
wspomagających rozwój ucznia;
c)
inspirowanie i
wspomaganie działań zespołowych uczniów;
d)
rozwiązywanie
konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi
członkami społeczności szkolnej.
2.
Wychowawca, w celu
realizacji zadań:
a)
otacza indywidualną
opieką każdego wychowanka, poznając jego środowisko rodzinne;
b)
planuje i organizuje
wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia
zespołowego klasy, zgodnie z "Planem wychowawczym";
c)
współdziała z
nauczycielami uczącymi, koordynując realizację „Ścieżek
edukacyjnych” oraz działań wychowawczych wobec ogółu uczniów, a
także wobec uczniów szczególnie uzdolnionych i uczniów z
trudnościami i niepowodzeniami;
d)
utrzymuje kontakt z
rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia potrzeb
opiekuńczo- wychowawczych ich dzieci i wspomagania działań
wychowawczych domu, zapobiegania patologiom oraz włączenia ich w
życie klasy i szkoły.
e)
współpracuje z
pedagogiem szkolnym, Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną,
służbą zdrowia w rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb,
zainteresowań, uzdolnień i pokonywania trudności uczniów,
zgodnie z przepisami szczegółowymi w sprawie zasad udzielania
uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
3. Swoje zadania
wychowawca realizuje poprzez następujące formy:
a)
rozmowy indywidualne z uczniami,
b)
rozmowy z zespołem klasowym,
c)
indywidualny kontakt z rodzicami,
d)
współpracę z organizacjami i
stowarzyszeniami środowiskowymi,
e)
pedagogizację rodziców,
f)
zasięganie opinii o uczniu u
nauczycieli uczących w tej klasie i innych pracowników szkoły (w
razie potrzeby),
g)
zebrania z rodzicami
-
organizacyjne,
-
śródokresowe,
-
semestralne,
h)
współpracę z pedagogiem szkolnym.
§ 12
1.
Współdziałanie
wychowawcy z rodzicami w sprawach ich dzieci odbywa się w ciągu
całego cyklu kształcenia w następujących formach:
a)
Spotkania: zebrania,
konsultacje,
b)
lekcje otwarte dla
rodziców,
c)
odwiedziny w domach
rodzinnych uczniów,
d)
współorganizowanie
imprez i wycieczek klasowych,
e)
obserwacja pracy
uczniów podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, po uzyskaniu
zgody nauczyciela prowadzącego te zajęcia,
2.
Wychowawca korzysta w
swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej pedagoga,
dyrekcji, szkolnej służby zdrowia, Poradni Psychologiczno -
Pedagogicznej.
3.
W sytuacjach
wyczerpania możliwości oddziaływań wewnątrzszkolnych, na
życzenie wychowawcy i rodziców, pedagog szkolny zobowiązany jest
do szukania pomocy w pozaszkolnych instytucjach wychowawczych,
4.
Nauczyciel wychowawca
wykonuje swe zadania w oparciu o „Plan pracy wychowawczej
klasy”, powstający jako wynik wspólnego planowania wychowawcy,
uczniów, rodziców i realizujący założenia „Szkolnego Programu
Wychowawczego”.
5.
Plan pracy
wychowawczej klasy podlega zatwierdzeniu przez dyrektora szkoły.
6.
Wychowawca klasy
wykonuje następujące czynności administracyjne dotyczące klasy i
jest za te czynności odpowiedzialny:
a)
prowadzenie dziennika
zajęć i arkuszy ocen,
b)
sporządzanie opinii o
uczniach,
c)
wypisywanie świadectw
promocyjnych i ukończenia szkoły,
d)
prowadzenie
dokumentacji wynikającej z zasad ustalania oceny zachowania,
e)
prowadzenie
dokumentacji w I etapie edukacyjnym, która wynika z
wewnątrzszkolnego oceniania,
f)
opracowywanie rocznego
planu pracy wychowawczej, wynikającego ze „Szkolnego Programu
Wychowawczego”
Pracownicy
niepedagogiczni
§ 13
1.
Pracowników niepedagogicznych szkoły zatrudnia i zwalnia, z
zachowaniem ogólnych przepisów prawa pracy, dyrektor szkoły.
2.
Zakres obowiązków tych pracowników, pracowników a także ich
odpowiedzialności ustala dyrektor szkoły.
3.
Wszyscy pracownicy szkoły, bez
względy na zajmowane stanowisko są wychowawcami obejmują ich
normy postępowania zgodnie z tym określeniem.
VII. UCZNIOWIE
Zasady
przyjmowania uczniów do szkoły
§ 1
1.
Do
szkoły może być zapisany każdy uczeń posiadający świadectwo
promocji do danej klasy i uczeń zapisany do szkoły w swoim
rejonie szkolnym. Przyjęcie dziecka do szkoły, następuje z
początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym
kończy 7lat.
2.
Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno –
pedagogicznej, na pisemny wniosek rodziców może podjąć decyzję o
wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły, które przed dniem 1
września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychiczno-fizyczną
dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.
3.
Informacja o rozpoczęciu zapisów uczniów do klasy pierwszej
zostaje przekazana w formie ogłoszenia rozwieszonego w ważnych
miejscach na terenie obwodu szkoły.
4.
Nauka w zakresie szkoły podstawowej jest obowiązkowa.
5.
Liczbę uczniów, którzy mają być przyjęci do klasy pierwszej
określa, w porozumieniu z dyrektorem, organ prowadzący szkołę.
6.
Dyrektor szkoły może zezwolić na spełnianie przez dziecko
obowiązku szkolnego poza szkołą oraz określa warunki jego
spełniania.
7.
Obowiązek szkolny trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej
jednak niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w
którym dziecko kończy 18 lat.
§ 2
7.
Dziecko jest zapisane do klasy pierwszej z rocznym
wyprzedzeniem.
8.
O
przyjęciu uczniów do wszystkich klas decyduje dyrektor.
9.
Do
szkoły przyjmuje się:
a)
z
urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły,
b)
na
prośbę rodziców – dzieci zamieszkałe poza obwodem Szkoły.
10.
Dziecko, o którym mowa w ust. 3 pkt b), może być przyjęte do
szkoły, jeżeli szkoła dysponuje wolnymi miejscami w danej
klasie.
11.
Przyjęcie do szkoły dziecka spoza obwodu, o którym jest mowa w
ust. 3 pkt b) wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której
dziecko mieszka.
12.
W
związku z tym, że droga dziecka z domu do Szkoły przekracza 3 km
gmina zapewnia dzieciom bezpłatny transport i opiekę w czasie
przewozu.
13.
Szczególne zasady przewozu uczniów reguluje ustawa o systemie
oświaty z dnia 7 września 1991 roku.
Realizacja obowiązku szkolnego
§ 3
Uczeń może być odroczony od realizacji obowiązku szkolnego na
mocy odrębnych przepisów.
§ 4
Uczeń może być zwolniony przez dyrektora szkoły z realizacji
niektórych obowiązkowych przedmiotów nauczania na podstawie
odrębnych przepisów.
§ 5
Uczeń zwolniony, zgodnie z § 4 z wychowania fizycznego, w czasie
trwania zajęć dydaktycznych pozostaje pod opieką nauczyciela
przedmiotu.
§ 6
Uczeń, o których mowa w § 4 może opuścić teren szkoły wyłącznie
na podstawie pisemnego wniosku rodziców.
§ 7
1.
Uczeń może być zwolniony z obowiązkowych zajęć lekcyjnych w
ciągu dnia, za zgodą wychowawcy klasy na podstawie pisemnego
wniosku rodziców.
2.
W
przypadku konieczności zwolnienia ucznia z obowiązkowych zajęć
lekcyjnych w ciągu dnia, wychowawca klasy zobowiązany jest do
niezwłocznego skontaktowania się z rodzicami i ustalenia trybu
postępowania,
3.
W
wypadku choroby, uczeń może być zwolniony z obowiązkowych zajęć
lekcyjnych i odprowadzony do lekarza lub do domu pod opieką
pracownika szkoły. O chorobie ucznia wychowawca klasy
zobowiązany jest poinformować niezwłocznie rodziców ucznia.
4.
Nieobecność ucznia powinna być usprawiedliwiona zaświadczeniem
pisemnym rodziców lub zaświadczeniem lekarskim.
5.
W
trakcie obowiązkowych zajęć lekcyjnych uczeń może być
oddelegowany do reprezentowania szkoły na zawodach sportowych
bądź konkursach przedmiotowych. Godziny te należy traktować jako
czas obecności w szkole, a opiekę nad uczniem przejmuje
nauczyciel odpowiedzialny za zorganizowanie i udział w zawodach,
6.
Tryb usprawiedliwiania nieobecności uczniów w zajęciach
edukacyjnych zawarty jest w § 10 punkt 1.5
§ 8
1.
Rodzice (opiekunowie) uczniów mogą w każdym czasie przenieść
dziecko do innej szkoły.
Prawa i obowiązki
uczniów
§ 9
Regulamin
Uczniowski określa prawa i obowiązki
ucznia szkoły.
1.
Uczeń ma prawo do:
1)
zapoznania się z
programem szkoły i klasy nauczania, z jego treścią, celami i
stawianymi wymaganiami;
2)
właściwie
zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny
pracy umysłowej;
3)
jasno określonego
„Szkolnego Systemu Oceniania”;
4)
sprawiedliwej, jawnej
i umotywowanej oceny oraz informacji dotyczących ustalonych
sposobów kontroli postępów w nauce;
5)
powtórzenia i
ugruntowania wiedzy;
6)
rozwijania
zainteresowań, zdolności i talentów;
7)
opieki wychowawczej;
8)
bezpieczeństwa i
ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź
psychicznej, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi
przejawami patologii społecznej;
9)
ochrony i poszanowania
jego godności;
10) życzliwości i podmiotowego traktowania;
11) przedstawiania
problemów, uzyskiwania wyjaśnień, odpowiedzi,
pomocy;
12.
swobody wyrażania
myśli i przekonań, jeśli nie narusza to dobra innych osób;
13.
fakultatywnego
nauczania religii (etyki), na podstawie pisemnej deklaracji
rodziców (prawnych opiekunów)
14.
nauki wychowania do
życia w rodzinie na podstawie zgłoszonej pisemnej deklaracji
rodziców;
15.
pomocy w przypadku
trudności w nauce;
16.
korzystania z
różnorodnych form opieki socjalnej w uzasadnionych przypadkach;
17.
korzystania z
poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego;
18.
korzystania z
pomieszczeń, sprzętu, środków dydaktycznych, księgo-
zbioru podczas zajęć
edukacyjnych;
19.
wpływania na życie
szkoły poprzez działalność samorządową oraz działalność w
organizacjach szkolnych;
20.
wyboru nauczyciela
pełniącego funkcję opiekuna samorządu uczniowskiego;
21.
redagowania i
wydawania gazetki szkolnej.
22.
Uczestniczenie w życiu
szkoły na równych prawach poprzez działalność w samorządzie
uczniowskim
§ 10
1.
Uczeń ma obowiązek:
1)
przestrzegania
postanowień zawartych w statucie szkoły oraz regulaminie
uczniowskim
2)
systematycznego i
aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i życiu
szkoły;
3)
uzupełniania braków
wynikających z nieobecności w szkole;
4)
każdy uczeń ma
obowiązek posiadania przy sobie zeszytu ucznia, jako
podstawowego dokumentu umożliwiającego kontakt ze szkołą,
wszystkie zwolnienia powinny być odnotowane w zeszycie;
5)
dostarczenia
usprawiedliwienia nieobecności niezwłocznie po przyjściu do
szkoły, nie później jednak niż do tygodnia, licząc od ostatniego
dnia nieobecności;
6)
godnego
reprezentowania szkoły na zewnątrz;
7)
szanowania przekonań,
poglądów i godności drugiego człowieka;
8)
przestrzegania zasad
bezpieczeństwa podczas zajęć, przerw i zabaw;
9)
uczniowie nie mogą
opuszczać terenu szkoły podczas przerwy;
10)
zwolnienie z lekcji
może nastąpić wyłącznie na pisemną lub osobistą prośbę rodzica;
11)
przestrzegania zasad
kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i
pracowników szkoły;
12)
dbania o własne
zdrowie i higienę;
13)
dbania o mienie
szkoły; w przypadku udowodnienia uczniowi czynu zniszczenia,
dewastacji mienia, rodzice ucznia (prawni opiekunowie) ponoszą
odpowiedzialność materialną;
14)
zmieniać obuwie przy
wejściu do szkoły;
15)
reagowania na zło i
krzywdę zauważoną w szkole i poza nią;
16)
odrzucania negatywnych
wzorców zachowań, używek i narkotyków;
17)
bycia odpowiedzialnym
za własne życie i rozwój osobowości;
18)
pełnienia dyżurów na
korytarzu szkolnym w wyznaczonym terminie;
19. uczeń ma obowiązek
korzystać z szatni. Wyklucza się wnoszenie wierzchniego okrycia
do sal lekcyjnych.
§ 11
1.
Obowiązują następujące
zasady stroju szkolnego i wyglądu ucznia:
a)
ubiór sportowy lub
turystyczny w ściśle określonych okolicznościach;
b)
strój sportowy
obowiązujący na zajęciach wychowania fizycznego jest ustalany z
nauczycielem;
c)
strój galowy: białe
bluzki-koszule, granatowe lub czarne spodnie (spódnice);
d)
strój galowy
obowiązuje na wszystkich uroczystościach szkolnych;
e)
na uroczystościach
szkolnych w sali gimnastycznej obowiązuje miękkie lub
gimnastyczne obuwie;
2.
Uczesanie ucznia
(uczennicy) powinno być estetyczne, nie powinno przeszkadzać
podczas pracy (opadać na oczy), wprowadza się zakaz farbowania
włosów i makijażu.
3.
Obowiązuje
podpisywanie kurtek, płaszczy, tornistrów, piórników, strojów
gimnastycznych w celu zabezpieczenia przed zamianą, kradzieżą.
§ 12
Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń
elektronicznych
1.
Zakazuje się
kategorycznie używania telefonów komórkowych i innych urządzeń
elektronicznych podczas lekcji,
2.
Zakazuje się używania
telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych poza
lekcjami w sposób naruszający prywatność bądź godność osobistą
innych
§ 13
Uczniowie wykazujący
szczególne uzdolnienia i zainteresowania mogą otrzymać
zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki. Decyzje
podejmuje dyrektor szkoły na zasadach określonych w odrębnych
przepisach.
Nagradzanie i karanie
§ 14
1. Uczeń może otrzymać
nagrody i wyróżnienia za:
1.
rzetelną naukę i pracę
społeczną na rzecz;
2.
wybitne osiągnięcia
(naukowe, sportowe, inne);
3.
reprezentowanie szkoły
na olimpiadach przedmiotowych, konkursach tematycznych i
zawodach sportowych;
4.
aktywną działalność na
rzecz środowiska lokalnego;
5.
organizację i udział w
wewnętrznym życiu szkoły;
6.
dzielność i odwagę.
2.
Nagrody przyznaje
dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy klasy, samorządu
uczniowskiego lub rady rodziców, po zasięgnięciu opinii rady
pedagogicznej
§ 15
1.
Ustala się następujące
formy nagradzania uczniów:
1)
pochwała nauczyciela
wobec klasy;
2)
pochwała wychowawcy
wobec klasy;
3)
pochwała nauczyciela
lub wychowawcy na apelu z wpisem do zeszytu ucznia, list
pochwalny wychowawcy lub dyrektora do rodziców;
4)
dyplom wręczony na
uroczystościach szkolnych;
5)
nagroda książkowa lub
inna rzeczowa przyznana przez radę rodziców na wniosek rady
pedagogicznej lub ufundowana przez sponsora. Forma nagrody jest
adekwatna do zasług, o jej wyborze decyduje wychowawca,
nauczyciel przedmiotu, dyrektor szkoły;
6)
Nagroda dyrektora na
wniosek wychowawcy
7)
Dyplom ukończenia
szkoły z wyróżnieniem.
§ 16
1. Uczeń jest karany za:
1)
wagary
2)
bójki
3)
wyłudzanie pieniędzy
4)
kradzież
5)
niszczenie mienia szkolnego
6)
palenie papierosów (stosowanie używek)
8)
spóźnienia
9)
aroganckie i wulgarne zachowanie wobec uczniów, nauczycieli i
innych pracowników,
10) znęcanie psychiczne nad kolegami
11) lekceważący stosunek do dorosłych
12) niszczenie cudzej własności
13) opuszczanie terenu szkoły podczas lekcji
i przerw
14) zaśmiecanie szkoły
15) brak obuwia zamiennego
16) oddalenie się od nauczyciela i grupy w
czasie trwania wycieczek i zawodów
sportowych,
17) niewłaściwy wygląd (fryzura, makijaż).
2.
Ustala się następujące
formy karania uczniów według systemu działań wychowawczych:
1) rozmowa
ostrzegawcza wychowawcy klasy z uczniem:
2) upomnienie ucznia przez nauczyciela lub wychowawcę
3) upomnienie lub nagana ustna udzielona uczniowi przez
dyrektora w obecności
wychowawcy,
4) rozmowa
ostrzegawcza dyrekcji szkoły wobec rodziców
5) zawieszenie
prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych do reprezentowania
szkoły, do
udziału w imprezach klasowych lub szkolnych na określony czas
6)Przeniesienie
ucznia do klasy równoległej,
7) wnioskowanie
do Kuratora Oświaty o przeniesienie do innej szkoły w przypad-
ku:
·
kiedy
uczeń swoim zachowaniem stwarza zagrożenie dla zdrowia i życia
innych uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły:
·
ma
demoralizujący wpływ na innych.
§ 17
Kary, z wyjątkiem
wymienionych w § 15 pkt 2 ust. 1 i 2, nakłada dyrektor.
§ 18
1.
Zastosowania kara powinna być adekwatna do popełnionego
uchybienia.
2.
Kary nie mogą być stosowane w sposób naruszający nietykalność i
godność osobistą ucznia.
§ 19
O nałożonej karze informuje
się rodziców ucznia.
Tryb odwoływania się od kar
§ 20
1.
Od
kary nałożonej przez wychowawcę przysługuje odwołanie do
dyrektora szkoły.
2.
Odwołanie rozpatruje komisja w składzie: dyrektor szkoły,
wychowawca klasy, przewodniczący samorządu uczniowskiego,
pedagog.
3.
Odwołanie, o którym mowa w ust.1 może wnieść na piśmie:
a)
uczeń, w terminie 14 dni od uzyskania informacji o ukaraniu:
b)
rodzic, w terminie 30 dni od uzyskania informacji o ukaraniu
4.
Dyrektor w porozumieniu z pedagogiem szkoły i przewodniczącym
samorządu szkolnego, a w szczególnych przypadkach z powołanymi
przez siebie przedstawicielami rady pedagogicznej, rozpatruje
odwołanie w ciągu 7 dni i postanawia:
1)
oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,
2)
odwołać karę,
3)
zawiesić warunkowo wykonanie kary.
5.
Spory między rodzicami i nauczycielami rozstrzyga dyrektor
szkoły.
6.
W
razie nie rozstrzygnięcia sporu przez dyrektora szkoły
przysługuje odwołanie do Opolskiego Kuratora Oświaty.
§ 21
1.
Od
kar nakładanych przez dyrektora przysługuje wniosek o ponowne
rozpatrzenie sprawy.
2.
Przepis § 20 stosuje się
odpowiednio z tym, że przed podjęciem rozstrzygnięcia dyrektor
zasięga opinii rady pedagogicznej.
5.
Wykonanie kary może zostać zawieszone na czas próby (nie dłużej
jednak niż pół roku), jeżeli uczeń uzyska poręczenie samorządu
klasowego, samorządu uczniowskiego
po rozpatrzeniu sprawy przez komisję w ciągu tygodnia od
złożenia odwołania, o czym informuje się ucznia na piśmie.
§ 22
1.
Dyrektor może wystąpić do Kuratora Oświaty o przeniesienie
ucznia do innej szkoły.
2.
Kara, o której mowa w ust. 1, stosowana jest za szczególnie
rażące naruszenie przez ucznia szkolnych obowiązków, a w
szczególności:
a)
nieprzestrzeganie regulaminu ucznia i postanowień statutu,
b)
udowodnienie przez odpowiednie organy popełnienie czynu
zabronionego,
c)
uczestniczenie w zajęciach organizowanych przez szkołę w stanie
nietrzeźwym lub pod wpływem narkotyków bądź innych środków
odurzających.
3.
Można odstąpić od wystąpienia o przeniesienie ucznia do innej
szkoły, za poręczeniem właściwego zachowania ucznia, udzielonego
przez nauczyciela lub samorządu uczniowskiego.
§ 23
Członkowie samorządu uczniowskiego i samorządu klasowego
występujący w obronie praw uczniowskich mają zagwarantowaną
pomoc i opiekę ze strony dyrekcji szkoły i rady rodziców.
VIII. OCENIANIE W SZKOLE
Dokument oceniania w szkole jest załącznikiem do statutu szkoły
IX. Tradycje szkoły
§ 1
1. Szkoła posiada następujące tradycje:
·
Pasowanie na ucznia klasy pierwszej szkoły podstawowej,
·
ślubowanie uczniów klas I gimnazjum,
·
pasowanie na czytelnika biblioteki uczniów klas pierwszych
szkoły podstawowej,
·
wojewódzki festiwal piosenki,
·
festyn
charytatywny,
·
święta
państwowe i narodowe,
·
Dzień
Edukacji Narodowej,
·
dzień
rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego,
·
swięto
patrona szkoły,
·
półmetek
klas II gimnazjum,
·
komers
klas III gimnazjum,
·
inne
tradycje szkoły.
X. POSTANOWIENIA
KOŃCOWE
§ 1
1.
Dokonywanie zmian w
statucie odbywa się w trybie właściwym dla jego uchwalania.
2.
Dyrektor szkoły
udostępnia całej społeczności szkolnej treść uchwalonych zmian i
poprawek.
3.
Wszystkie uregulowania
prawa wewnątrzszkolnego muszą być zgodne ze statutem szkoły.
4.
Załączniki stanowią
integralną część statutu.
§ 2
Z dniem wejścia w
życie statutu traci moc statut Zespołu Szkół w Dąbrowie
POSTANOWIENIA
NINIEJSZEGO STATUTU
§ 1
Statut Szkoły został pozytywnie zaopiniowany i
przyjęty do realizacji uchwałą:
Rady Rodziców z dnia .19 listopada2007
roku.
Samorządu Uczniowskiego z dnia
11 grudnia 2007 roku
Statut wchodzi w życie z dniem ..2 stycznia 2008
roku
XI. SPIS ZAŁĄCZNIKÓW
Załącznik nr 1 Szkolny
Program Wychowawczy
Załącznik nr 2 Szkolny
Program Profilaktyki
Załącznik nr 3 szkolne ocenianie
|